22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul 18°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

‘Rusya ile ticarette gemileri sigortaladık’

Krizin ilk günlerinde, Rusya ve Ukrayna ile ülkemiz arasında yük ve yolcu taşıması yapan sivil deniz ve hava araçlarının sigorta teminatı sorunları ortaya çıkmış, SEDDK 2022 yıl sonuna kadar ÖRYM kapsamında yönetilmesine karar vermişti…Artık sorun çözüldü

‘Rusya ile ticarette gemileri sigortaladık’
A+ A-
RECEP ERÇİN

Türk sigorta sektöründe yabancı şirketlerin ağırlığı fazla. Ülkemizde tasarrufların modern finansal araçlar yerine geleneksel yöntemlerle yapılıyor olması yüzünden sektör dar bir alanda kaldığı için bu böyle süregeldi. Yakın zamanda sektörde iki önemli gelişme oldu. Kamu bankalarının iştiraki olan sigorta şirketleri bir araya getirilerek Türkiye Sigorta kuruldu. Böylece sektörde kamu öncülüğünde yeni bir dönem başlarken, millileşme adımı da atıldı. Bir diğer önemli adım ise Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun (SEDDK) tesis edilmesi oldu. SEDDK Başkanlığına temmuz ayında atanan Mehmet Akif Eroğlu, yönetim kurulu üyeleri ile birlikte geçen günlerde bir basın sohbet toplantısı düzenledi. Biz de Melbourne seyahatimizden döner dönmez, 19 saatlik yorucu yolculuğun ardından, bu toplantıya katıldık. Bu toplantıda yeni dönemin yol haritası paylaşılırken özellikle trafik sigortasının sektörün kanayan yarası haline geldiğine dikkat çekildi. Bu alanda önümüzdeki bir iki ay içinde kapsamlı bir düzenleme yapılacağı ilan edildi.

'BİR YAPTIRIMIMIZ YOK'

Benim toplantıda en çok dikkatimi çeken konu ise Rusya'ya yönelik sigorta işlemleri oldu. Malum dev sigorta şirketleri merkezleri Londra'da olduğu için kiralık uçaklara sigorta yapmadıklarından Rus turistlerin sezon başında ülkemize nasıl gelecekleri konusu sorun olmuştu. Yine gemiler sigortalanmadığı için deniz yolu ile tedarikte sıkıntılar çıktı.

SEDDK, krizin ilk günlerinde, Rusya ve Ukrayna ile ülkemiz arasında yük ve yolcu taşıması yapan sivil deniz ve hava araçlarının sigorta teminatı sorunlarının 2022 yıl sonuna kadar Özel Riskler Yönetim Merkezi (ÖRYM) kapsamında yönetilmesine karar vermişti.

Toplantıda konu gündeme geldi. SEDDK Başkanı Eroğlu, ülke olarak hem Rusya ile dış ticaret ilişkimiz hem de Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın tahıl koridoru anlamında ortaya koyduğu inisiyatife işaret ederek, Rusya’ya giden yük gemilerinin sigortalarında bir sıkıntı yaşanmadığını kaydetti.

Eroğlu, “Biz orada sigorta sağladık. Bu konuda bir yaptırımımız da yok. Tüm şirketlerimiz, tüm finansman ilişkilerinde Rusya ile çalışabilirler. Tamamen şirketlerin kendi politikaları dahilinde. Tahıl ambarı konusuna gelirsek, platform ulaşımında ülke olarak tüm dünyaya bir liderlik yapıyoruz ayrıca sektör olarak da buna katkı veriyoruz.” mesajı verdi.

KÂRSIZLIĞIN MÜSEBBİBİ TRAFİK

Kurumun yapılanma sürecinin tamamlandığını da belirten Başkan Eroğlu, bundan sonraki süreçte daha aktif bir şekilde sahada olacaklarını söyledi. Sigortada yayılımın çok düşük olduğunu ifade eden Eroğlu, hayat sigortası tarafında Avrupa'da yüzde 4-4.5'lerde olan oranların ülkemizde yüzde 0.5'lerde kaldığını aktardı. “Bu döngüyü kıramadık.” ifadesini kullanan Eroğlu, hayat dışı sigortada da yüzde 1.2 ile yüzde 1.6 arasında gidip gelindiğine dikkat çekti. Güçlü bir finansal mimari için sektörün büyütülmesi gerektiğini, bunun OVP'de de yer alan hedefler arasında olduğunu hatırlatan Eroğlu, “Hayat dışı branşın en önemlisi yüzde 24-27 ile trafik. Kasko da eklenince yüzde 45'lere geliyor. Buradaki bir durum bütün konsolide tabloları etkiliyor, diğer branşlarda rekabetçi fiyat verilmesini önlüyor. Trafikteki teknik zarar 5-6 milyar. 2 milyardan 5 milyara çıktı. Böyle olunca konsolide kârı alıp götürüyor. Sektörün kârı 267 milyona düşmüş durumda.”

AFETTE KAPSAM GENİŞLEYECEK

Diğer yandan yapılan bir çalışma ile doğal afet sigortasının da kapsamını yalnızca deprem olmaktan çıkartarak yangın ve seli de kapsayacak şekilde genişletmek istediklerini anlatan SEDDK Başkanı Eroğlu, burada çeşitli modeller üzerinde çalıştıklarını aktardı. Öte yandan yapılan fiyat artışlarına rağmen ne sigortada ne kaskoda yayılımda bir düşüş olmadığına dikkat çeken Eroğlu, bu etkinin yükselen otomobil fiyatlarından kaynaklı olabileceğini ifade etti. Başkan Eroğlu, BES'in tabana yayılması noktasında da kararlılık mesajı verdi. Toplantıda Başkan Eroğlu'nun yanında İkinci Başkan Davut Menteş, Kurul Üyeleri Fatih Küçükcan, Mahmut Güngör, Doç. Dr. Yusuf Dinç ve Başkan Yardımcıları ile Daire Başkanları da hazır bulundu.

Rusya Ticaret