'Sakın sahneye çıkma orada harcanırsın'
12 yıl önce kaybettiğimiz Türk Sanat Müziği'nin ustalarından Semahat Özdenses, 2003 yılında son röportajını bana vermişti. Daha önce hiçbir yerde yayımlanmayan söyleşiyi Aydınlık okurlarına sunuyorum...
Türk müziğine unutulmayacak eserler bırakmış Semahat Özdenses, Avni Anıl, Suat Sayın, Yıldırım Gürses ve Mustafa Sevilen ile seneler önce yaptığım ve hiçbir yerde yayınlanmayan röportajlardan Yıldırım Gürses’le olanı 2015 yılında, Gürses’in çok sayıda bestesinin söz yazarı Mustafa Sevilen’le olanı ise 2016 yılında Aydınlık Gazetesi okuyucuları için yayınlamıştım. Bu sene ise sizler için diğer isimlerle olan röportajlarımı deşifre ettim.
“Akşam Oldu Hüzünlendim Ben Yine”, “Her Mevsim İçimden Gelir Geçersin”, “Dün Gece Mehtaba Dalıp Seni Andım” gibi unutulmaz eserlerin bestekârı, 28 Temmuz 1913 doğumlu Semahat Özdenses’i, 3 Temmuz 2008 yılında kaybetmiştik. Bu ay 12. ölüm yıldönümü ve 107. doğum günü olması nedeni ile bu röportajla anmak istedim. Büyük bestekâr Lemi Atlı’nın öğrencisi ve manevi kızı olan TRT sanatçısı Semahat Özdenses, 4 şiirimi bestelemişti ve ailece görüşmeye başlamıştık. Bana, “Sen benim manevi oğlumsun ve Lemî Atlı’nın da torunusun” derdi. İlk bestelerimi, haftanın üç günü evimize akşam yemeğine gelen Özdenses’e okurdum ve meşk ederek Atlı’nın eserlerini geçerdik. İşte, en önemli kadın bestekârlarımızın başında gelen Türk sanat müziği ses sanatçısı ve bestekâr Özdenses’in, 2003 yılında verdiği ve ölümünden önceki son röportajı…
Onur Akay ve Semahat Özdenses
- Bestelerinizi nasıl yapıyorsunuz?
Besteleri beynimde yaşayarak sesimle yapıyorum. Lemi Atlı Hocam da bestelerini sesle yapıyordu.
- “Akşam Oldu Hüzünlendim Ben Yine” isimli ölümsüz bestenizle ilgili bir anı var mı?
Sözlerini aile dostumuz Ahmet Cengizoğlu’ndan aldığım gece şarkının yarısını besteledim. Ertesi gün ise diğer yarısını besteledim ve aynı gün öğle neşriyâtında Ankara Radyosu’nda okudum.
- Ankara Radyosu’nda çalıştınız mı?
25 yıl çalıştım ve daha sonra İstanbul Radyosu’na geçtim ve oradan emekli oldum.
- Ben en çok “Her Mevsim” isimli Uşşak şarkınızı okumayı seviyorum. Siz en çok hangi bestenizi okumayı seviyorsunuz?
Nedim Güntel’in yazdığı ‘Dün Gece Mehtaba Dalıp Seni Andım’ isimli Hüzzam şarkımı okumayı severim. Sözleri beni çok etkiliyor.
SADECE MÜZEYYEN SENAR ARAR
- Yurt dışında böyle önemli bestelere imza atanlar çok zengin oluyor. Siz para kazandınız mı?
90 yaşındayım hâlâ kirada oturuyorum.
- Şarkılarınızla yıllardır sahnelerde çok para kazanan assolistler var. Hiçbiri aramıyor mu?
Aramıyorlar. Sadece Müzeyyen (Senar) arar. Bülent Ersoy hiç aramıyor. İbrahim Tatlıses’ın programına çıktım, sana gece yapacağım dedi ama o da aramadı.
- İlk bestenizi ne zaman yaptınız?
1939 yılında yaptım. İlk bestem ‘Gönül Hasretle Giryandır’ isimli Uşşak eser. İlk bestenizden 64 sene sonra, “Sevgilim Sanma Seni Bir An olsun Unuttum” isimli şiirimin size ilham vermesi gurur verici… Baki Duyarlar’ın ölümü beni çok etkilemişti birden bire onun için besteledim.
- Musikiye nasıl başladınız?
Dedelerim musikiye aşina kişilerdi ve onların toplantılarında Münir Nurettin Selçuk’un şarkılarını dinler, beğendiklerimi not ederdim. 1934 yılında bir aile dostumuz beni udi Bedriye Hoşgör’ün evine götürdü. Orada büyük bestekâr Lemi Atlı ve klâsik kemençe sanatçısı ve bestekâr Kemal Niyazi Seyhun beni dinledi. Titreyerek Selâhattin Pınar’ın ‘Delisin Deli Gönlüm’ şarkısını okudum. Sonuna gelmeden tamam dediler ve Hicaz faslına geçtiler. Daha sonra hem Lemi Atlı’nın, hem de Kemal Niyazi Seyhun’un evlerine giderek özel dersler almaya başladım. Özellikle Lemi Atlı hocamın eserlerini geçiyordum.
HAYATIMIN DÖNÜM NOKTASI
- İlk radyo programınızı hatırlıyor musunuz?
Hayatımın dönüm noktasını teşkil eder. Kemal Niyazi hocam annemle görüşerek beni radyoya davet etti ve annemle vapura binerek gittik. İstanbul Radyosu o zaman Galatasaray Lisesi’nin karşısında, 4 katlı bir binadaydı. Mesut Cemil Bey bizi karşıladı ve yayında Semahat Özdenses diye anonsu yapınca, heyecandan sadece ilk esere girdiğimi biliyorum. İlk canlı yayınımda bana kemençeci Kemal Niyazi Seyhun, kanuni Vecihe Daryal ve kemani Cevdet Çağla eşlik etmişti.
- Sahnelere neden hiç çıkmadınız?
Odeon Plak Şirketi’nin plak yapma teklifini kabul ettim ve 5 plak yaptım. Lemi Atlı hocam bana, “Semahat sakın sahneye çıkma orada harcanırsın” dedi. Sahne insana maddi imkân sağlasa da, bana manevi çöküntü vereceğini düşündüğüm için hocamın sözünü dinledim ve TRT konserleri dışında hiç sahneye çıkmadım.
- Lemi Atlı ile unutamadığınız bir anınız var mı?
1944 yılında bana “Babanız Lemi Atlı” diye biten bir mektup gönderdiğinde çok duygulandım. Mektupta, ihtiyarlık anında bestelediği bazı mühim eserlerinin notalarını yakında posta ile göndereceğini söylemişti.
ABACI SÖYLEDİĞİNDE GÖZDEN YAŞ GELİR
- En beğendiğiniz sesleri öğrenebilir miyim?
Münir Nurettin Selçuk, Safiye Ayla ve Müzeyyen Senar…
- Muazzez Abacı ve Muazzez Ersoy desem ne dersiniz?
Ayrıca günümüz piyasa sanatçılarından kimleri beğeniyorsunuz? Ah birinci Muazzez nerde? Abacı söylediğinde gözden yaş gelir… Ebru Gündeş’in sesini, İbrahim Erkal’ın da bestelerini beğeniyorum.