Save a Dog kampanyası sahte çıktı
Instagram'da Çin'deki 'Yulin Köpek Yeme Festivali'ne karşı başlatılan 'Save a Dog' kampanyasının sahte olduğu anlaşıldı. Kampanyayı düzenleyen Plant A Tree adlı girişimin, daha önce de buna benzer kampanyalar düzenleyerek sitesine trafik çekmeyi amaçladığı söyleniyor.
Hem nüfus hem ekonomi açısından dünyanın en büyük ülkelerinden biri olan Çin'in Yulin, Guangxi şehrinde, her yaz gündönümünde daha çok 'Yulin Köpek Yeme Festivali' olarak bilinen bir festival düzenleniyor. 21 ile 30 Haziran tarihleri arasında düzenlenen festivale, köpeklere yapılan muamele nedeniyle her sene dünyanın birçok bölgesinden tepki yağıyor.
Bu kapsamda Instagram’da bugün festivale karşı “Save a Dog” (Bir Köpek Kurtar) adıyla bir kampanya başlatılmıştı. ABD merkezli bir hayvan hakları koruma kuruluşu olan Humane Society'nin uluslararası organizasyonu Humane Society International’ın daha önce hakkında dolandırıcılık iddiaları ortaya atılan Plant A Tree ile birlikte düzenlediği iddia edilen kampanya kapsamında yapılan her paylaşımın 0,01 dolar değerinde olduğu söyleniyordu.
KAMPANYANIN SAHTE OLDUĞU İDDİA EDİLDİ:
Kısa sürede yüz binlerce Instagram kullanıcısına ulaşan kampanya hakkında tartışmalar büyümeye devam ediyor. Plant A Tree adlı sitenin daha önce adının karıştığı onlarca dolandırıcılık iddiası sonrası yapılan detaylı araştırmalar, kampanyanın gerçekten sahte ve girişimin web sitesine trafik çekmek amacıyla düzenlenmiş olabileceğini gösteriyor.
Bu noktada “Plant A Tree” adıyla Google’da kısa bir arama yaptıktan sonra marka hakkında daha önce Reddit başta olmak üzere birçok forumda ve haber sitesinde “dolandırıcılık ve aldatmaca” başlıklarıyla içerikler oluşturulduğu görülebiliyor.
Köşe yazarları odaklı doğrulama / yanlışlama platformu Malumatfuruş.org da Instagram’da başlatılan bu kampanyanın sahte olduğunu iddia ediyor. Yapılan açıklamaya göre bahse konu profil, daha önce Black Lives Matter protestoları ve Avustralya'daki orman yangınları sürecinde benzer içerikli kampanyaları ile gündeme gelmişti.
Plant A Tree adlı girişim, bu kampanyaların siteye trafik çekmek amacıyla yapıldığını, site içerisinde yapılan satışlardan elde edilen gelirin kampanyalara bağışlanacağını söylemişti. Ancak site üzerinde kampanyaya bağış yapılacağı vaadiyle satılan ürünlerden elde edilen gelirin, hayır aktivitesine bağışlandığına dair herhangi bir kanıt bulunmuyor.
SONUÇ OLARAK NE OLDU?
Plant A Tree adlı girişim, Instagram üzerinden yapılan paylaşımlardan herhangi bir gelir elde etmediklerini, bu paylaşımlar aracılığıyla siteye gelen trafik sayesinde yapılan satıştan gelir elde edildiğini ve bu gelirlerle bağış yapıldığını iddia ediyor.
İnternet sitelerine baktığımızda ise normalde 29,95 dolar fiyat etiketine sahip olan ancak kampanya kapsamında bedelsiz olarak gönderilen kolyelerin satıldığını görüyoruz. AliBaba.com üzerinde 120 parça ve üzeri siparişlerde 0,42 dolara satılan bu kolyelerden birini satın almak isterseniz de pek de şaşırtıcı olmayan bir şekilde 8,95 dolarlık gönderim ücreti talep ediliyor. Bir başka deyişle, 29,95 dolar fiyat etiketine sahip olan kolyeler ücretsiz gibi görünse de kullanıcılardan 9 dolarlık bir gönderim ücreti tahsil ediliyor. Üstelik aynı kolyeler, AliBaba üzerinde çok daha düşük fiyatlarla satışa sunuluyor.
Sonuç olarak Plant A Tree’nin geçmişinde insani duyguları sömürerek buradan gelir elde etmeyi amaçlamış buna benzer birçok kampanya olduğunu görüyoruz. Ancak ne yazık ki bu kampanyalarda vadedilen bağışların gerçekten yapıldığına dair hiçbir kanıt bulunmuyor. Görünen o ki girişim, bu tür kampanyaları sitelerine trafik çekmek amacıyla kullanıyor.
Haber: WebTekno.com