Sayıştay: Üniversitelerde usulsüz atamalar yapılıyor
Üniversitelerdeki usulsüz işlemler, Sayıştay'ın 2020 yılı raporuna da yansıdı. Raporda üniversiteler tek tek ele alındı, kişiye özel hazırlanan ilanlara dikkat çekildi. İlanlarda 2547 sayılı Kanun'da belirtilen objektif ve denetlenebilirlik ilkelerine uyulmadığı belirtildi
Sayıştay'ın 2020 yılı denetim raporunda, üniversitelere ilişkin birçok usulsüz durum tespit edildi. Elde edilen bulgular arasında, kişiye özel atama, bazı kadrolara sınavsız atama yapılması gibi usulsüzlükler yer alırken bazı üniversitelerin de rektör yardımcısı sayısının fazla olduğu belirlendi.
TARSUS: BELLİ KİŞİYİ ÇAĞRIŞTIRAN ŞARTLAR
Sayıştay Raporu’nda Tarsus Üniversitesi’nde, öğretim üyesi kadrolarına yapılan atamaların bir kısmında objektif kriterlere uyulmadığı belirtilerek şöyle denildi: "Üniversitede bulunan öğretim üyesi kadrolarına yapılan bazı atamalarda eşitlik ve liyakat ilkelerini gözetmeden yapılan uygulamalar olduğu görülmüştür. Tarsus Üniversitesince 2020 yılı içerisinde öğretim üyesi alımı amacıyla çeşitli tarihlerde ilanlar verilmiş, atama yapılacak kadrolara ilişkin olarak 2547 sayılı Kanun'un maddeleri uyarınca bazı ek kriterler getirilmiş ve boş bulunan kadrolar için öğretim üyesi atamaları gerçekleştirilmiştir. Alımı yapılacak öğretim üyeliği kadroları için ek kriterler getirilirken, 2547 sayılı Kanun'un 23 ve 26'ncı maddelerinde ifade edilen objektif ve denetlenebilirlik ilkelerine riayet edilmemiş, ilanların büyük çoğunluğunda sorun gözükmezken bazı ilanlarda spesifik ve belli bir kişiyi çağrıştıran şartlar aranmıştır."
SİİRT’TE KİŞİYE ÖZEL KRİTERLER
Sayıştay Raporu’nda, Siirt Üniversitesince 2020 yılı içerisinde öğretim üyesi alımı amacıyla çeşitli tarihlerde ilanlar verildiği, atama yapılacak kadrolara ilişkin olarak 2547 sayılı Kanun'un maddeleri uyarınca bazı ek kriterler getirildiği ve boş bulunan kadrolar için öğretim üyesi atamaları gerçekleştirildiği kaydedildi. Raporda, şu ifadelere yer verildi: "Getirilen söz konusu ek kriterlere örnek verecek olursak; Engelli ve özgüven konusunda çalışmaları bulunmak, Kovid-19 ve özel ders ile ilgili çalışması bulunmak, Osmanlı’nın gayrimüslim politikası üzerine doktora yapmış olmak, slaj verimi ve kalitesi üzerine çalışması bulunmak, sıçanlarda böbrek hastalığı üzerine çalışması bulunmak. Yukarıda yer verilen örneklerde de görüleceği üzere, alımı yapılacak öğretim üyeliği kadroları için ek kriterler getirilirken, 2547 sayılı Kanun’un 23 ve 26’ncı maddelerinde ifade edilen objektif ve denetlenebilirlik ilkelerine riayet edilmemiş, ilanların büyük çoğunluğunda spesifik ve belli bir kişiyi çağrıştıran şartlar istenmiştir. Bunun sonucunda da, alım yapılacak kadroların tamamına yakını için sadece birer kişi başvuru yapabilmiş ve aynı kişiler kadrolara alınmıştır."
ORDU: 65 KADRONUN 61'İNE BİRER KİŞİ BAŞVURABİLDİ
Sayıştay Raporu’nda, Ordu Üniversitesi tarafından 2020 yılı içerisinde öğretim üyesi alımı amacıyla çeşitli tarihlerde ilanlar verildiği ve öğretim üyesi atamaları gerçekleştirildiği belirtilerek durum şöyle özetlendi: "Alımı yapılacak öğretim üyeliği kadroları için ek koşullar getirilirken, 2547 sayılı Kanun’un 23’üncü, 24’üncü ve 26'ncı maddelerinde ifade edilen objektif ve denetlenebilirlik ilkelerine riayet edilmemiş, ilanların büyük çoğunluğunda belli bir kişiye işaret eden şartlar istenmiştir. Bunun sonucunda da 2020 yılı içinde ilan verilen toplam 65 öğretim üyesi kadrosunun yalnızca dördü için sadece iki kişi, geriye kalan 61’i için ise sadece birer kişi başvuru yapabilmiştir.”
KÜTAHYA: SINAVSIZ ATAMALAR
Kütahya Sağlık Bilimleri Üniversitesiyle ilgili raporda da, şube müdürlüğü kadroları için Görevde Yükselme Sınavı sonucuna göre atama yapılması gerekirken, Üniversite Yönetim Kurulu Kararlarıyla “Fakülte Sekreteri” ve “Yüksekokul Sekreteri” kadrosuna atanmış olanların kısa süre sonra “Şube Müdürü” olarak sınavsız atandıkları bulgusuna rastlandığı bildirildi. Rapor’da üniversitenin “yeni kurulmuş olması, birimlerin idari yapılarının yeni oluşmasından dolayı, ilk kuruluş ve teşkilat yapılanma aşamasında ihtiyaç duyulan personel için arızi olarak böyle bir yöntem uygulandığı, gelecek dönemde görevde yükselme sınavına tabi kadrolara uygun sınav yapılacağı” savunması yer aldı. Rapor’da Sayıştay şu değerlendirmeyi yaptı: "Fakülte ve yüksekokul sekreterliklerine yapılan, şube müdürlüğüne geçiş niteliğindeki bu atamaların aslında, şube müdürlüğü kadrolarına yapılacak ve önceden tasarlanmış atamalar için doğrudan yapılması halinde uyulması gerekecek şartları bertaraf etmek için bir basamak olarak kullanmak amacıyla yapıldığı değerlendirilmektedir."
BURSA TEKNİK: MEVZUATA AYKIRI İNDİRİM
Sayıştay Raporu’nda, Bursa Teknik Üniversitesi’nin tezsiz yüksek lisans öğrenim ücretlerinde, kendi mezunları ve personeli ile yakınlarının yanı sıra bazı firma, kurum ve kuruluş çalışanlarına indirim yaptığı tespit edildi. Raporda şu ifadelere yer verildi:
"Üniversitenin 2020 yılı için belirlediği tezsiz yüksek lisans ücretlerinde Üniversite Senato Kararı ile mevzuat hükümlerine aykırı olarak, üniversite ile protokolü olan firma çalışanlarına, Sanayi ve Ticaret Odası çalışanlarına, kamu kurum ve kuruluş çalışanlarına, belediye çalışanlarına, sivil toplum kuruluş üyelerine yüzde 20, Bursa Teknik Üniversitesi mezunları ve personeli ile yakınlarına yüzde 40 oranlarında indirim yapılması öngörülmüş ve buna istinaden yüksek lisansa kayıt yaptıranlar olmuştur."
İTÜ: FAZLADAN REKTÖR YARDIMCISI
Sayıştay Raporu’nda, İstanbul Teknik Üniversitesinde (İTÜ) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu hükümlerinde belirlenen sayıdan fazla Rektör Yardımcısının görev yaptığı tespit edildi. Yapılan incelemede İTÜ’de Rektör tarafından üç öğretim üyesinin Rektör Yardımcısı kadrolarına asaleten atandığı ve bir öğretim üyesinin de tedviren Rektör Yardımcısı olarak görevlendirildiği belirtilerek şöyle denildi:
"Bu görevi tedviren yürüten Rektör Yardımcısı, diğer Rektör Yardımcıları gibi Üniversite yönetiminde icraatta bulunmakta ve yetkili olarak imza atmaktadır. Kurumun web sayfasında da Rektör Yardımcıları dört kişi olarak gösterilmektedir. İTÜ’nün merkezi açık öğretim yapmakla görevli üniversitelerden olmaması nedeni ile de görev yapan Rektör Yardımcılarının üç kişi ile sınırlı olması gerekmektedir."