Selçuk Bayraktar'ı yapay zeka ile konuşturanlar sizi nasıl dolandırıyor?
Siber çeteler dolandırıcılık yöntemlerinde adeta sınır tanımaz oldu. Son olarak Instagram ve Facebook gibi platformlarda teknoloji şirketi BAYKAR’ın Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar’ın görüntülerinin yer aldığı dolandırıcılık reklamları dolaşıma girdi.
Yapay zeka teknolojisinin gelişmesiyle birlikte dolandırcılar da hedeflerine ulaşabilmek için sahte videolar hazırlayarak özellikle Facebook, Instagram ve Youtube üzerinden reklamlar veriliyor.
Gördüğünüz videoya kanıp, reklamda verilen linke tıkladığınızda banka hesaplarınız, mail adresleriniz hatta telefonunuzun kontrolü dolandırıcıların eline geçmiş oluyor.
Daha önce Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Acun Ilıcalı, Murat Ülker, Haluk Levent, Hafize Gaye Erkan gibi isimlerin sahte konuşmalarının olduğu videolarda bu sefer Baykar’ın Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar’ın görüntüleri yer aldı.
Peki Selçuk Bayraktar ve diğer ünlü isimleri yapay zeka ile konuşturanlar sizi nasıl dolandırıyor?
Dolandırıcılar, gelişen yapay zeka teknolojisiyle hazırladıkları sahte videolarla vatandaşları dolandırmaya çalışıyor. Facebook, Instagram, YouTube gibi sitelerde her an karşınıza çıkabilecek sahte reklamda, sanki Selçuk Bayraktar söylüyormuş gibi yatırım tavsiyesi yapılıyor.
Selçuk Bayraktar’ın kendi görüntü ve sesiyle anlattığı bir reklamla karşılaştığınızda gördüğünüz şeyin gerçek olduğunu düşünebilirsiniz. Zaten görüntüleri üretenlerin amaçladığı şey de bu şekilde güveninizi kazanmak.
Ancak yine de görüntülerde şüphe uyandırıcı ayrıntılar da var. Bunlardan en dikkat çekici olanı Selçuk Bayraktar’ın konuşmalarıyla dudak hareketlerinin tam olarak örtüşmemesi.
Kurum ismi kullanılan paylaşımların sahte olup olmadığını anlamanın diğer yöntemi paylaşımlarda bulunan internet adreslerine bakmak. Çünkü bu şekilde üretilen sahte içerikleri üretenler genellikle sizi kendi sitelerine yönlendirmeyi amaçlar.
BAYKAR’ın adının kullanıldığı reklamlarda da bir bağlantıya tıklamanız isteniyor. Buradaki linklere tıkladığımızda şirkete ait gibi görünen bir siteye yönlendiriliyoruz. Ama tarayıcıda gözüken URL bağlantısına baktığımızda ilgili sitelerin şirketle alakası olmadığını görüyoruz.
Bir platformda yayında olan ya da arşivlenmiş reklamların dijital ortamda depolandığı veri tabanlarına reklam kütüphanesi adı veriliyor. Meta’nın da bir dijital kütüphanesi var. Böylece platform bünyesinde yayınlanan reklamlara ulaşabiliyoruz.
Dolandırıcılarda bu "reklam kütüphanesinden" görüntüleri elde edip, yapay zeka ile seslendirerek, vatandaşları dolandırmaya çalışıyor.