25 Kasım 2024 Pazartesi
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Servislere standart getirilsin! Kamu öncü olsun

Türkiye’de her gün en az 4 işçi çalışırken yaşamını yitiriyor. Ölümlü iş kazalarının ise önemli bir kısmı servis kazalarından kaynaklanıyor. İSAF Başkanı Ensari, Bakanlığın sahaya yönelmesi gerektiğine işaret ederken servislere de bir standart ve denetim getirilmesi gerektiğini söyledi.

Servislere standart getirilsin! Kamu öncü olsun İŞÇİ ÖLÜMLERİNİN 4’TE 1’İ SERVİS KAZASI

İşçi Sağlığı ve Güvenliği Meclisi (İSİG)’nin ölümlü iş kazaları raporuna göre 2023 yılının ilk 7 ayında 1071 işçi çalışırken yaşamını yitirdi. Ölüm nedenlerinin başını ise yüzde 23,9 ile trafik ve servis kazaları çekti. Yani yaşamını yitiren her 4 işçiden neredeyse 1’i iş yerine giderken ya da işten dönerken öldü. Bu “işçiler” yalnızca yetişkinler de değil üstelik. Özellikle güvencesiz ve kayıt dışı emeğin yoğun olduğu sektörlerde tarım veya inşaat işçisi birçok “çocuk” da ölüme kurban gitti.

İş Sağlığı ve Güvenliği Dernekleri Federasyonu (İSAF) Başkanı Mehmet Ensari, işverenin servis maliyetlerini “angarya” gördüğünü ifade etti, kamunun denetim ve yaptırımda öncü olması gerektiğini vurguladı.

Servislere standart getirilsin! Kamu öncü olsun - Resim : 1
Mehmet Ensari

İLK İŞ GÜNÜNDE HAYATINI KAYBETTİ

Dün, İstanbul Güngören’de çalıştığı inşaatta, başına malzeme düşen genç yaşamını yitirdi. Tozkoparan Mahallesi’ndeki bir inşaatta yeni çalışmaya başlayan sadece 17 yaşındaki Y.Z, başına vinçten malzeme düşmesi sonucu ağır yaralandı. Haber verilmesi üzerine olay yerine polis ve sağlık ekipleri sevk edildi. Sağlık ekiplerinin ilk müdahalesinin ardından hastaneye kaldırılan Y.Z. hayatını kaybetti.

13 YAŞINDAYDI!

Önceki gün Giresun’un Şebinkarahisar ilçesinde 13 yaşındaki bir çocuk, traktörün devrilmesi sonucu yaralandı. İlçenin Ozanlı köyünde K.Y.’nin tarlada kullandığı traktör, direksiyon hakimiyetini kaybetmesi sonucu yamaca devrildi. Yaralanan çocuk, Şebinkarahisar Devlet Hastanesi’ndeki ilk müdahalenin ardından Giresun Eğitim ve Araştırma Hastanesi’ne sevk edildi. Çocuğun, traktörü ailesinden habersiz kullandığı iddia edilen olayla ilgili soruşturma başlatıldı.

9 YAŞINDA ÇADIR SÖKÜYORDU

Aynı gün, Kocaeli’nin Kandıra ilçesinde elektrik akımına kapılan 9 yaşındaki kız çocuğu hayatını kaybetti. Şanlıurfa’dan, Kandıra ilçesinin Hediyeli Mahallesi’ne gelen mevsimlik tarım işçisi ailenin kız çocuğu S.A. kaldıkları çadırın çevresinde elektrik akımına kapıldı. Haber verilmesi üzerine olay yerine sağlık ve jandarma ekipleri sevk edildi. Sağlık ekipleri yaptıkları kontrolde S.A.’nın, yaşamını yitirdiğini belirledi. S.A.’nın cenazesi, savcının olay yerinde yaptığı incelemenin ardından Kandıra Devlet Hastanesi morguna kaldırıldı. Olayla ilgili soruşturma sürüyor.

25 Ağustos’ta ise yine tarım aracı devrildi, 12 yaşındaki Mahsun A, yaklaşık 20 metre sürüklenerek yaşamını yitirdi. Devrilen aracı da 17 yaşındaki İ.E.Ş. kullanıyordu… Kazayla ilgili soruşturma başlatıldı.

ANGARYA GÖRÜYORLAR

Servis kazalarını İSAF Başkanı Mehmet Ensari, Aydınlık’a değerlendirdi. İşçilerin, işe giderken yaşadığı kazaların iş kazası olarak değerlendirildiğinin altını çizen Ensari, şunları kaydetti:

“Ancak işverenlerin bu işi angarya görmesinin etkisi var. Özellikle bu sektörlerde ulaşım maliyet olarak görülüyor, üzülerek söylüyorum ki servis parası hesabı yapılıyor. Bu konuda işverenin, işçinin ve bu taşıma işini yapan herkesin katı bir işçi sağlığı ve iş güvenliği eğitimi alması gerekiyor. Bu kültürün çocukluktan itibaren oturtulması şart.

BAKANLIĞA ÇAĞRI

“Türkiye’de herhangi bir kurumdan ölümlü iş kazaları raporlarını alamıyoruz ama gönüllü kişilerin topladığı veriler var ki bunlar da tamamını yansıtamıyor. Durum daha da vahim. Bu noktada iki önemli konu var. Birincisi eğitimsizlik, ikincisi de işverenin bunu bir maliyet olarak görmesi. Ancak bu konuda da 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu dahi, 11’inci yılına girerken tüm maddeleri onaylanmadı. Siz bu kanunla ne kadar verim sağlayabilirsiniz? Bu yasa yamalıyken işverene ne kadar bunu anlatabiliriz? Kamunun burada öncü olması lazım. Özellikle de Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının. Bakanlığın çalışmalar yaptığını görsem de yetersiz olduğunu söyleyebilirim. Kağıt üzerindeki projelerdense sahayla buluşmak gerekiyor. Araç, yol, şoförden hatalar olsa da önemli olan yaklaşım. Arabalara bir standart getirilmeli. 10 yaştan büyük araçlar bu işlerde kullanılmamalı. Kaybettiğimiz canlar için çok üzgünüz. 2023 Türkiye’sinde bu kayıplar bize yakışmıyor.”

Son Dakika Haberleri