Yandex
18 Şubat 2025 Salı
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Seyit Yöre ve Fırat Yüzüak yanıtladı: Neden çürümenin şarkılarını dinliyoruz?

Lvbel C5’in yeni parçası ‘HAVHAVHAV’ müzikteki nitelik kaybını bir kez daha gündeme getirdi. Kısa sürede en çok dinlenen şarkılar arasında yer alan ‘HAVHAVHAV’ bir alt kültürün temsili olarak görülüyor.

Seyit Yöre ve Fırat Yüzüak yanıtladı: Neden çürümenin şarkılarını dinliyoruz?

Daha önceden “Cıstak” şarkısıyla tepkilere neden olan Lvbel C5’in yeni parçası “HAVHAVHAV” yine tartışma konusu oldu. Kısa sürede en çok dinlenenler arasına giren parçayla ilgili dinleyicilerden de “kalitesiz” tepkisi geldi.

Lvbel C5’in yeni çıkardığı parçanın temsil ettiği kültür ise tartışılmaya devam ediyor. Peki neden nitelik sorunu yaşanıyor ya da neden niteliksiz parçalar çok fazla dinleniyor? Seyit Yöre ve Fırat Yüzüak yanıtladı.

‘ALT KÜLTÜRDEN BESLENİYOR’

Seyit Yöre ve Fırat Yüzüak yanıtladı: Neden çürümenin şarkılarını dinliyoruz? - Resim : 1

Besteci ve müzikolog Seyit Yöre, alt kültürlere dikkat çekti. Aydınlık’a konuşan Yöre, “İnsanlar kendi kültürel alt yapıları, yerleşik veya geçici psikolojik duygu durumları, yetiştiği sosyal çevre, eğitim düzeyi, sanat ve müzikle ilişki düzeyi gibi birçok nedenle çeşitli müzik türlerini dinleyebilmektedir. Özellikle insanların neden olumsuz sözler içeren Heavy Metal, Hip Hop, Rap müzik türlerini dinlediklerine yönelik yapılan araştırmalarda, genellikle kişisel eğilimlerinin de olumsuz olduğu ortaya çıkmıştır.” dedi.

Özellikle gençlerin heavy metal, rap gibi türlere eğilimi olduğunu kaydeden Yöre, “Araştırmacılar aynı şarkı sözlerini pop, country gibi belirli ezgiye dayalı şarkılarla dinlettiklerinde önceki olumsuz yaklaşım düzeyi düşmüştür. Heavy metal, hip hop, rap dinleyenlerin aslında sözlerinin olumsuzluğunu bilerek dinledikleri sonucu ortaya çıkmıştır. Bu müzik türlerinin ABD’de ortaya çıkışı da -Türkiye'deki arabesk türünün sosyolojik yönünde olduğu gibi- alt kültürden, fakir, evsiz vs. insanlara dayanmaktadır. Heavy metal, hip hop, rap dinleyen herkesin öyle olduğu düşünemeyiz, ama özellikle ergenlik dönemindekilerin bu türlerle akranlarıyla eğlendiğini, kendilerini ifade ettiğini, belki geçiş dönemindeki ruh hallerini yansıttığını veya bilinçlice kendi kültürel düzeyini ifade ettiğini söyleyebiliriz.” ifadelerini kullandı.

EBEVEYNLERİN ROLÜNE DİKKAT ÇEKTİ

Ebeveynlerin müzik zevkinin oluşmasında belirleyici olduğuna dikkat çeken Yöre, “Önlem olarak da ne kadar yapılabilir bilmiyorum ama müzik dinleme seçiminde ebeveyn denetimi önemlidir. Bazı bilinçsiz ebeveynler ve eğitimciler eğlensinler diye çocuklara hip hop, rap de dahil uygun olmayan şarkılar dinletiyor, ses her yeri kapladığından okulların mezuniyet törenlerinde de duydum şahsen. Kısaca bu tür müziklerin dinlenmesi, bilinçli veya bilinçsiz iki şekilde ortaya çıkıyor.” diye konuştu.

‘İNSANLAR KENDİ DENEYİMLERİYLE ÖZDEŞLEŞTİRİYOR’

Seyit Yöre ve Fırat Yüzüak yanıtladı: Neden çürümenin şarkılarını dinliyoruz? - Resim : 2

Müzisyen Fırat Yüzüak ise bu tür parçaların toplumda karşılık bulmasının birkaç sebebi olduğunu dile getirdi. Yüzüak, “Bazı dinleyiciler, bu tür şarkıların hayatın sert gerçeklerini yansıttığını düşünüyor. Özellikle belirli bir yaşam tarzına veya çevreye maruz kalan insanlar, bu tür müzikleri kendi deneyimleriyle özdeşleştiriyor. Bazı insanlar için ise bu tür müzikleri, günlük hayatın sıkıcılığından bir kaçış veya farklı bir dünyaya açılan bir kapı olarak görüyor. Uyuşturucu, şiddet, mafya vs. illegal temalar, dinleyicilere bir tür heyecan ve macera duygusu veriyor.” ifadelerini kullandı.

‘AİDİYET DUYGUSU SAĞLIYOR’

Sosyal ve kültürel etkilere değinen Yüzüak, bu tür müziklerin bir aidiyet duygusu sağladığını söyledi. Yüzüak, “Bazı toplumlarda veya alt kültürlerde bu tür müzikler, bir tür kimlik ifadesi veya aidiyet duygusu sağlıyor. Özellikle gençler arasında bu tür müzikler, bir tür isyan veya başkaldırı sembolü olarak görülüyor. Belki bilirsiniz arabesk müzik, özellikle 1980'ler ve 1990'larda Türkiye'de toplumsal ve kültürel bir fenomen haline gelmişti. Arabesk, o dönemde yaşanan ekonomik sıkıntılar, göç, kentleşme ve sosyal eşitsizlikler gibi toplumsal dinamiklerin bir yansımasıydı. İnsanlar, arabesk müziğin içerdiği acı, hüzün, kaderci yaklaşım ve isyan temalarıyla kendi hayatları arasında bağlantı kurabiliyordu.” dedi.

Arabesk müzikle rap arasında bağ kuran Yüzüak, rap müziğin de “isyan müziği” olarak görüldüğünü söyledi. Yüzüak, “Arabesk müzik, kırsaldan kente göç eden insanların yaşadığı yabancılaşma, yoksulluk ve umutsuzluk gibi temaları işliyordu. Rap müzik de benzer şekilde, özellikle şehirlerdeki kenar mahallelerde yaşayan gençlerin hayatlarından kesitler sunuyor. Uyuşturucu, şiddet, yoksulluk ve sistem eleştirisi gibi temalar rap müziğin ana konuları arasında.” dedi.

‘DUYGUSAL DURUMA DOĞRUDAN ETKİ EDİYOR’

Müziğin insan bilincindeki etkilerine değinen Yüzüak, “Müzik, dinleyicilerin duygusal durumunu doğrudan etkiliyor. Dinleyici, dinlediği müziğin etkisinde uzun süre kalabiliyor ve duygu durumu buna göre şekillenebiliyor. Müzik, düşünme ve öğrenme süreçlerini de doğrudan etkileyebiliyor. Örneğin, bazı çalışmalar, belirli türdeki müziklerin konsantrasyonu artırabileceğini veya hafızayı güçlendirebileceğini göstermiştir.” diye konuştu.

‘UZUN VADEDE DAVRANIŞLARI ETKİLER’

Müziğin davranışlara da etki ettiğini belirten Yüzüak, şöyle devam etti:

“Müzik, insanların davranışlarını da etkileyebiliyor. Örneğin, agresif veya şiddet içeren temaları olan müzikler, dinleyicilerin daha saldırgan davranışlar sergilemesine neden olabiliyor veya aşk temalı bir müzik dinleyen kişi çevresindekilere daha sevecen, iyimser ve/veya samimi yaklaşabiliyor. Müzik, insanlar arasında bir bağlantı ve aidiyet duygusu yaratabiliyor. Belirli bir müzik türünü dinleyen insanlar, kendilerini bir topluluğun parçası olarak hissedebilir. Müzik, bilinçaltı düzeyde de etkili olabiliyor. Örneğin, tekrarlanan sözler veya melodiler, dinleyicilerin bilinçaltına yerleşip uzun vadede düşünce ve davranışlarını etkileyebiliyor.” Müziğin sadece bir eğlence aracı olmadığını kaydeden Yüzüak, “Müzik sadece bir eğlence aracı değil, aynı zamanda insan bilinci ve davranışları üzerinde derin etkileri olan güçlü bir iletişim aracıdır. Bu nedenle, müzik seçimlerimiz ve dinlediğimiz içerikler hem bireysel hem de toplumsal düzeyde önemli sonuçlar doğurabilir.” diye konuştu.

RAP