Spekülatif fiyatlamaya karşı iki bakanlık saha denetiminde
Çarşı pazarda fiyat artışları sürüyor. Enflasyonda yavaşlama olsa da bu fiyatlarda düşüş anlamına gelmiyor.
Fiyatlar önceki döneme göre daha az oranda artıyor fakat yine de artıyor. Son günlerde petrol fiyatlarındaki düşüşle birlikte daha önce 30 liraya gidecek diye beklenen akaryakıt fiyatlarında gevşeme oldu. Motorine dün itibarıyla 82 kuruş indirim yapıldı. Benzine de geçen günlerde indirim yapılmıştı. Böylece benzinin litresi 20 lira sınırına, motorinin litresi de 23 lira sınırına çekildi. Ancak geçen süreçte gelen enerji zamları yüzünden sanayici artışları kademeli olarak nihai ürünlere yansıtıyor bu nedenle fiyat artışları devam ediyor. Yeni yılda gelmesi muhtemel enerji zamları da sonraki aylarda ürünlere yansıyacak. Fiyatlardaki artış yüzünden süpermarketler ise hedefte.
HER İDDİA DOĞRU ÇIKMIYOR
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ise, "Enflasyonun yılbaşından itibaren ciddi bir düşüş sürecine gireceği bir dönemin eşiğindeyiz. Tam da bu kritik günlerde zincir marketlerde satılan kimi ürünlerin fiyatlarının mukayesesi üzerinden yeni bir kampanyanın alevlendirildiğini ne yazık ki görüyoruz.” dedi. Bu çerçevede ortaya konan ithamların, Ticaret Bakanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından yakından takip edildiğini belirten Erdoğan, “Elbette her iddia doğru çıkmamaktadır ancak kamuoyunda huzursuzluğa yol açan her rahatsızlığın üzerine gitmek bizim vazifemizdir. Ticaret Bakanlığımız bu çerçevede yaptığı hazırlıklar doğrultusunda önümüzdeki günlerde yeni uygulamaları devreye alacaktır.” ifadelerini kullandı.
RAF VE KASA FİYATI FARKLI
Tüketici Örgütleri Konfederasyonu Genel Başkanı Fuat Engin de, “TÖKAKADEMİ 2. Danışma Kurulu Çalıştay” sonuç bildirisini açıkladı. Bildiride, “Yaklaşık iki yıldan bu yana çok büyük orandaki fiyat artışlarından kaynaklı yaşanan sıkıntılar/sorunlar tüketicilerin gıdaya erişimini engellemektedir. Gıda güvenliğinden kaynaklı sorunlar ise geri plana itilmiştir. Fiyat artışları aynı zamanda büyük ölçüde raflarda fiyat etiketi olmaması nedeniyle raf ve kasa fiyat ilişkisini olumsuz etkilemektedir. Zaman geçirmeden tüketicinin alım gücünün artırılması yanında spekülatif fiyat artışlarına dur denilmeli ve gıda güvenliğine ilişkin denetimler ve fiyat etiketlerine ilişkin önlemler alınmalıdır.” ifadeleri yer aldı.
ENFLASYONDA KAMPANYA ETKİSİ GÖRÜLEBİLİR
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, ocak-ekim döneminde Türkiye’yi ziyaret eden yaklaşık 40 milyon turistin de katkısı ile organize perakende sektörünün verimli bir 10 ay geçirdiğini bildirdi. Turist sayısının azaldığı kasım ayının da indirim kampanyaları sayesinde hareketli geçtiğini belirten Öncel, “İhtiyaç sahipleri için büyük bir fırsata dönüşen indirimler sayesinde kasım ayının büyük bölümünde hem fiziki hem de online mağazalarımız yoğun bir alışveriş trafiğine sahne oldu. Markalarımız kasım indirimleri ile enflasyonla mücadeleye de önemli bir katkı sundu. İndirimler sayesinde gıda dışı perakendede kasım ayı enflasyonunun düşeceğini öngörüyoruz.” dedi.
Finansal teknoloji şirketi Sipay da, e-ticaret sektöründe alışveriş çılgınlığının yaşandığı Black Friday verilerini açıkladı. Sipay’in verilerine göre bu yıl indirim döneminde işlem hacmi geçen yıla kıyasla 3.5 kat artarken, işlem adedi ise 2 kata yakın artış gösterdi. Black Friday’de en çok alışveriş yapılan ilk 3 kategori kozmetik, giyim ve elektronik oldu.