24 Kasım 2024 Pazar
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Su ürünlerinde 2023 ihracat hedefi artıyor

İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği (İSHİB) Başkan Yardımcısı Oğulcan Kemal Sagun, 2021'de 1,4 milyar dolar ihracat yaparak 1,2 milyar dolar dış ticaret fazlası veren sektörün 2022'de 1,5 milyar dolar, 2023'te ise 2 milyar dolara ulaşmayı hedeflendiğini belirtti.

Su ürünlerinde 2023 ihracat hedefi artıyor
A+ A-

İSHİB'den yapılan açıklamada görüşlerine yer verilen Oğulcan Kemal Sagun, sektörün salgın döneminde elde ettiği avantajı sürdüreceğini ve ihracat rakamlarının her geçen yıl daha da artacağını söyledi.

Sagun, 1 Eylül’de başlayan avlanma sezonunun bereketli geçmesini dilediğini belirterek, geçen yıl bol miktarda hamsi ve çinekop avlanan denizlerde bu yıl palamutta bolluk beklediklerini söyledi.

Dünya nüfusunun hızla arttığı, sağlıklı ve dengeli beslenmenin öneminin daha iyi anlaşıldığı günümüzde, hayvansal protein kaynaklarını geliştirmenin zorunlu hale geldiğini vurgulayan Sagun, su ürünlerinin, her geçen gün artan protein açığının kapatılabilmesi için çok değerli ve ucuz bir besin kaynağı olduğunu belirtti.

Sagun, son yıllarda aşırı avcılık, çevre kirliliği gibi nedenlerle avlanma yoluyla yapılan üretimin azalmaya başlamasına karşın, denizlerde ve iç sularda kontrollü bir şekilde yapılan yetiştiriciliğin arttığına işaret ederek, "Türkiye geneli her yıl 600 bin tonun üzerinde gerçekleştirilen üretimin yarısı avcılık, diğer yarısı ise yetiştiricilikten elde ediliyor. 2002 yılında 67 bin ton olan yetiştiricilikte üretim, 2021 yılında 471 bin tona ulaştı. Avcılık ise en çok Karadeniz sonrasında Marmara Denizinde yapılıyor. Bu yıl denizlerimizde bol balık olacağının sinyalleri şimdiden gelmeye başladı." değerlendirmesinde bulundu.

Türkiye’nin 100’den fazla ülkeye ağırlıklı olarak çipura, levrek, alabalık ve orkinos ihraç ettiğini belirten Sagun, "Son yıllarda bu ürünlere Karadeniz somonu da eklendi. Bu üründe ihracat istikrarlı bir şekilde artıyor. Bu ürünler ağırlıklı olarak açık denizlerden ve Ege ve Akdeniz’deki korunaklı çiftliklerden elde ediliyor. Bu nedenle ihracat açısından hiçbir endişe duymuyoruz." açıklamasını yaptı.

"BİRİNCİ PAZARIMIZ AB ÜLKELERİ"

Sagun, 2021 yılında 1,4 milyar dolar ihracat yaparak 1,2 milyar dolar dış ticaret fazlası veren su ürünleri sektörünün 2022 yılında 1.5 milyar dolar, 2023 yılında ise 2 milyar dolara ulaşmayı hedeflediğini belirtti.

En fazla ihraç ettikleri çipura, levrek ve alabalıkta birinci pazarın AB ülkeleri olduğunu, mavi yüzgeçli orkinosda ise Japon pazarında söz sahibi olduklarını anımsatan Sagun, "Çin pazarına girmemizle birlikte bu ülkede de hızlı bir yükseliş var. İthal girdi kullanmadan tamamen yerli kaynaklarla ülkemize döviz kazandırmaya devam ediyoruz. Türkiye toplam ihracatının kilogram birim fiyatı ortalama 1,3 doların altında iken, su ürünleri sektörü 6-7 dolara ulaştı. Yüksek teknolojimiz, modern tesislerimiz, ürün kalitemiz ve markalarımız ile katma değerimiz sürekli artıyor." değerlendirmesinde bulundu.

İhracatın artmasına rağmen ülkede kişi başına balık tüketiminin azlığından yakınan Sagun, AB ülkelerinde yılda kişi başına ortalama 24 kilogram ABD’de 28, Japonya’da ise 75 kilogram balık tüketilirken, Türkiye’de 6 kilogram seviyesinde olan tüketimi artırmak için kamu, özel sektör ve üniversitelerin çalışma yapması gerektiğini savundu.

Kaynak: İHA
ihracat Su Ürünleri