22 Aralık 2024 Pazar
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Suriye’de zafere giden yol: M5

İdlib'deki çatışmalar M5 karayolunu dünya kamuoyunun gündemine taşıdı. Esad rejimi 2012'de kaybettiği otoyolun kontrolünü tamamen ele geçirerek önemli bir zafer kazandı. Peki bu otoyol niçin bu kadar önemli?

Suriye’de zafere giden yol: M5
A+ A-
DW TÜRKÇE

Başkent Şam'ı Halep’e bağlayan M5 karayolu Suriye'de "uluslararası yol" olarak biliniyor. Suriye'nin bütün büyük kentlerinden geçen yol, ülkenin kontrolünü ele geçirmek için anahtar rolü oynuyor.

Suriye Devlet Başkanı Beşar Esad yolun denetimini 2012 yılında çeşitli silahlı muhalif grupların ülkenin bazı bölgelerini kontrol altına alması üzerine kaybetmişti.

Tarihsel olarak hareketli bir ticaret güzergahı olan yolu, Suriyeli analist Talib İbrahim "Ortadoğu'daki en temel ve stratejik otoyol" olarak niteliyor. Silahlı muhalif gruplar otoyolu, denetimleri altındaki bölgeyi bir arada tutmak ve hükümet güçlerini yaklaştırmamak için kullanıyor. Yol üzerindeki kontrolün kaybı muhalifler açısından Suriye'de ellerindeki kalan son toprak parçasını da kaybetmelerine dönük, ölümcül bir darbe anlamına geliyor.

M5 NEDİR?

M5, Suriye'nin Ürdün sınırı yakınlarında başlayan ve Türkiye sınırı yakınlarındaki Halep'e kadar uzanan otoyolun adı. İdlib vilayetini boydan boya kesen ve 450 kilometre uzunluğundaki yol, ülkenin nüfusu en fazla olan dört kentini, Şam, Humus, Hama ve Halep'i birbirine bağlıyor. Savaş öncesinde Suriye'nin ekonomik arterlerinden biri olan M5, ülkenin sanayi merkezlerinden Halep'i de besliyor. Uzmanlar otoyol aracılığıyla yapılan ticari işlemlerin savaş öncesinde 25 milyon dolarlık günlük hacme sahip olduğunu tahmin ediyor. Otoyol Suriye'nin doğusu ve kuzeyinden ülkenin geri kalan kesimlerine buğday ve pamuk taşımacılığı için kullanılıyor. Ayrıca Ürdün, Suudi Arabistan, Türkiye ve Arap ülkeleriyle ticaret de bu yol üzerinden yapılıyor.

SAVAŞIN EN ÖNEMLİ KİLOMETRE TAŞLARI

Otoyolun denetimini geri almak, Suriye Hükümeti'nin savaşın ilk gününden beri başlıca öncelikleri arasındaydı. Savaşın önemli kilometre taşlarını da otoyol üzerindeki denetim üzerinden işaretlemek mümkün. Suriye Hükümeti, otoyolun belli bölümlerinin kontrolünü 2014 yılından itibaren kazanmaya başladı. Rusya o tarihte Esad'ın yanında savaşa müdahil oldu. Guta bölgesi ve Şam'ın kenar mahalleleri de dâhil olmak üzere otoyol boyunca sıralanan kent ve kasabalar uzun süren ablukalar ve aralıksız bombardımanlar nedeniyle harabe haline geldi. Aralık 2016'da Suriye birliklerinin Halep'i Rusya'nın desteğiyle geri alması, oyunu değiştiren en önemli etmenlerdendi.

Suriye’de zafere giden yol: M5 - Resim: 1

İSYANCILAR İÇİN YOLUN SONU

Eylül 2018'de Rusya ile Türkiye arasında imzalanan mutabakat, M5 ve M4 otoyollarının trafiğe açılmasını öngörmüştü. Böylece Halep'in Akdeniz ile bağı o yılın sonuna kadar açılmış olacaktı. Ancak isyancıların çekilmeyi ve yol üzerinde Rus-Türk devriyesinin başlamasını reddetmesi üzerine bu, sağlanamadı. Hükümet'in isyancıların elinde kalan son bölge olan İdlib'e harekâtı da bunun üzerine başladı. Hükümet birlikleri Rusya’nın desteğiyle otoyolun her iki yanındaki köy ve kasabaları geri alarak İdlib'de önemli kazanımlar elde etti. Han Şeyhun bunlar arasında ilk büyük başarıydı, bunu Maaret El Numan ile M4 ve M5’in kesiştiği Serakib’in geri alınması izledi. Suriye birlikleri bu hafta da otobanın Han el Essal yakınındaki bölümünü geri aldı. 2012 yılından beri ilk kez böylece otoyolun kontrolü bütünüyle Suriye Ordusu'nun eline geçmiş oldu. Zafer açıklaması Suriye Hükümeti'nden değil Rusya Savunma Bakanlığı'ndan geldi. Çarşamba günü yapılan açıklamada "Suriye'nin en önemli taşımacılık arterinin kurtarıldığı" belirtildi.

'SİYASİ BAŞKENT' İLE 'TİCARİ BAŞKENT'İ BAĞLIYOR

Esad'a bağlı birlikler 2015'ten bu yana Rusya'nın hava saldırıları ve İran destekli savaşçıların yardımıyla somut kazanımlar elde ediyor. Ancak otoyolun yeniden ele geçirilmesi bunlar arasında belki de en önemli zafer. Suriyeli analist Talib İbrahim otoyolun ülkenin iki güç merkezini, başkent Şam ile ticaret merkezi Halep'i birbirine bağladığı için önemli olduğunu belirtiyor. İbrahim "Bir başka deyişle Suriye'nin siyasi başkentiyle ekonomik başkentini birbirine bağlıyor" diyor. M5 ayrıca Serakib üzerinde M4 ile buluşuyor, böylece Suriye'nin Akdeniz kıyısındaki önemli liman kenti Lazkiye ile trafiğe de imkan sağlıyor.

Suriye'de M5 yakınında çatışmalar sürüyor ve İdlib vilayetinin de büyük bir kısmı isyancıların elinde. Ancak hükümet M5'in denetimini ele geçirerek kendi kontrolündeki ancak yıllardır birbirinden ayrı olan bölgeleri de birleştirmiş oldu.

Suriye Şam İdlib M5 Halep