Taban maaş talebi karşılık bulsun 'Verilen önem'in karşılığı olsun
Özel sektör öğretmenleri, taban maaş talebiyle gündemde. Öğretmenler, 2014'te kaldırılan haklarını geri isterken öğretmene verilen değerin özlük haklarındaki iyileştirmelerle gösterileceği görüşünde
Özel okul öğretmenleri, başta taban maaş olmak üzere özlük haklarında iyileşme talebiyle harekete geçti. Özel öğretim kurumlarının yıllık zam oranı yönetmelikle belirleniyor. Ancak özel öğretim kurumlarının öğretmenlerine uygulayacağı zamlarla ilgili bağlayıcı bir kanun veya yönetmelik yok. Birçoğu neredeyse açlık sınırı düzeyinde ücretle çalıştırılan öğretmenlerin öncelikli talepleri taban maaşın getirilmesi ve iş sözleşmelerinin en az 1 takvim yılı olmasını sağlayacak düzenleme. Daha önce uygulanan taban maaş, Özel Öğretim Kurumları Kanunu'nda 2014 yılında yapılan düzenlemeyle kaldırılmıştı.
Sosyal medyada asgari ücretle çalışan öğretmenler maaş bordrolarını paylaşarak tepki gösterdi. Bazı öğretmenler işverenin maaşın bir kısmını elden geri topladığını yazdı.
EN AZ 1 YIL SÖZLEŞME VE SIKI DENETİM
Farklı özel eğitim kurumlarında farklı ücret politikaları uygulanırken en büyük sorunlardan biri de işverenlerin yaz tatili sırasında ücret ödememek için yaptığı 10 aylık sözleşmeler. Halbuki Özel Öğretim Kurumları Kanunu'nun 9. maddesine göre iş sözleşmeleri en az bir takvim yılı imzalanması gerekiyor. Öğretmenler, özel okullara daha sıkı denetim yapılması gerektiğini söylüyor. Bunun yanında öğretmenlere ödenen ücretlerin bir kısmının elden geri alınması, sigortaların eksik yatırılması ve özel kurumları kanunu 9/2 maddesinin kaldırılması nedeniyle sosyal hak kapsamındaki ek ücret ve ödemelerin yapılmayışı özel okul öğretmenlerinin yaşadığı sorunlar arasında.
NELER OLDU?
Özel okul öğretmenleri kurdukları Özel Sektör Öğretmenleri Sendikası ile 30 Ağustos’ta Ankara’da temel taleplerini sıraladıkları bir toplantı yaptı. Toplantının ardından sendikanın üye ve yönetcilerinden oluşan 9 kişilik bir heyetle Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Nazif Yılmaz'ın bulunduğu Bakanlık heyeti arasında görüşme yapıldı. Sendika yukarıdaki taleplerin yanı sıra büro elemanı, sekreter gibi unvanlarla yapılan atamalardan rahatsızlıklarını dile getirdi. Ayrıca, kamu öğretmenlerinin yararlandığı haklardan yararlanabilme, sözleşme örneklerinin öğretmenlere verilmemesi, güvencesiz çalışma ve yıllık sözleşmeler gibi yakıcı sorunlar da aktarıldı.
SENDİKANIN DEĞERLENDİRMESİ
Sendikadan yapılan açıklamada şu ifadeler yer aldı:
"Asgari ücretle öğretmen çalıştırmanın, öğretmene söz konusu 'verilen önem'in karşılığı olamayacağı, bu yaklaşımm özel öğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin sorunlannı daha da derinleştirdiği söylendi. Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Sayın Nazif Yıldırım, bu süreçte Sendikamızı muhatap olarak gördüklerini, iletişim halinde olmak istediklerini, Bakanlığın kapısımn her zaman Sendikaya açık olduğunu belirtti. Bakanlığın önerisi, Sendikanın taban maaş talebi ile ilgili bir rapor hazırlaması ve bu raporu Bakanlığa sunması üzerinedir."
Sendika, taleplerinin bürokratik bir bekleme süreciyle ele alınmaması gerektiği, Bakanlığın bu adımı, bir eğitim politikası, öğretmen emeğini güvence altına alacak doğal bir karar olarak görmeli görüşlerine yer verdi.