Taksi sorunu derinleşti! Çözüm tüm tarafların olduğu bir masa
İBB Başkanı İmamoğlu’nun, ‘Ortak akılla taksi sorununu çözeriz’ vaadi havada kaldı. Atılan adımlarla İstanbul’un taksi sorunu büyüdü. Sıkıntının kaynağını ve çözümünü Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu ve taksi şoförü Aziz Akkuş Aydınlık’a anlattı
AK Parti döneminde başlayan İstanbul’daki taksi sorunu büyük çözüm vaatleriyle İstlanbul Büyüşehir Belediyesi (İBB)’nin başına geçen Ekrem İmamoğlu yönetiminde de bir türlü çözülemedi. Sorunu “Ortak akılla” çözeceğiz diyen İmamoğlu yönetimi taksicileri karşısına alarak büyük bir propaganda başlattı. İmamoğlu göreve geldiği günden bu yana taksi konusunda ilerleme sağlanamadı. Durum önceki gün taksicilerin UKOME binasını taşlaması seviyesine ulaştı. İstanbullunun gündemi plaka sahibine plaka kira ücretini vermeye, evine ekmek götürmeye çalışan, günah keçisi ilan edilen “taksiciler”. Sorunun nedenlerini ve atılması gereken adımları Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu ve otuz yıllık taksi şoförü Aziz Akkuş, Aydınlık’a anlattı.
‘İBB ÇÖZÜME YÖNELİK BİR UYGULAMAYA GİTMEDİ’
Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Ağaoğlu da İBB’nin taksi sorunu konusunda attığı adımların çözüm getirmediğini anlattı. Sorunun konuşulduğu UKOME toplantılarında tüketicinin temsil edilmediğini söyledi. Konunun akademisyenler ve sorunun tüm taraflarıyla toplanıp ortak bir çözüm yoluyla aşılabileceğini belirtti.
Ağaoğlu, şu ifadeleri kullandı: “Büyükşehirlerde özellikle İstanbul'da taksi başlı başına bir sorun. İşin ilginç tarafı taksi işletmecileri de memnuniyetsiz. Taksi hizmeti alan tüketicilerde taksi bulamamaktan şikayetçi. Yolcu seçmelerinden kaba muameleden veya güzergah uzatarak fazla para almalarından şikayetçi oluyor. Taksilerde kazançlarını beğenmiyorlar. Bu sorunun çözümü için mutlaka kapsamlı bir düzenleme yapılması gerekiyor.
“Taksi plakaları satın alan taksi işletmecileri. Genellikle yüksek bedellerle satın aldıkları bu plaka üzerinden kendilerince haklı olarak yatırdıkları bedelin karşılığını sağlamak arzusundalar. Ancak tüketici de hizmeti kaliteli ekonomik ve hızlı almak istiyor. Bu noktada yetkili olan İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İstanbul'daki taksilerle ilgili yaptığı uygulamalarda ise çözüme yönelik bir uygulama ortaya koyamadı. Bir miktar hattı minibüsü taksiye çevirmesi de sorunun çözümüne katkı sağlamadı.
‘TÜKETİCİ TEMSİL EDİLMİYOR’
“İBB’nin bünyesindeki Ulaşım Koordinasyon Müdürlüğü (UKOME)’nde tüketici temsil edilmemektedir. Taksici Esnaf Odası temsil edilmekte, birçok kamu kurumu ve STK bulunmakta ancak tüketici temsil edilmemektedir. Oysa taksi hizmeti tüketicilere yönelik sunulan bir hizmettir. Çözüm için Büyükşehir Belediyesi'nin bu konuda bir komisyon oluşturup. Yolcuları temsil eden tüketici temsilcisini ve taksici esnaf odasının akademisyenlerin katılacağı komisyonla çözüm üretmesi gerekmektedir. ”
‘MAAŞLA ÇALIŞIRSAK HİZMET KALİTESİ ARTAR’
Taksi şoförü Aziz Akkuş, plaka sahiplerinin kiralama şartlarının yüksek olduğunu taksi hizmetinin niteliğinin bu aşamada düştüğünü belirtti. Yaşadıkları sıkıntıları ve çözümlerini şu ifadelerle anlattı: “Plaka sahibinden taksi kiralayan şoför bir arkadaşımız kendi sigortasını yatırıyor, bu da günlük 250-300 liraya denk geliyor. Plaka sahibine vermemiz gerek ücret ise bin 800 ile 2 bin arasında değiyor. Yememiz içmemiz ve aracın mazot parasını da çıktığımız zaman bizim günlük 3 bin TL’nin üzerinde bir kazanç sağlamamız gerekiyor ki tüm masrafları çıkınca evimize de ekmek götürebilelim. Bu masraflar maalesef taksi şoförünün belini kırıyor.
“Güne zaten masrafları çıkartmanın derdiyle başlıyoruz. Bu da tabi kötü olaylara neden oluyor. Taksicilerin bazılarının müşteri seçmesinin nedeni tamamen bu. Yoğun trafiğe girip evine ekmek götüremeyeceğini anlayan taksici, trafiğin aktığı ve günlük ihtiyacını çıkartabileceği güzergahı tercih ediyor. Trafiği yoğun olduğu yöne yolcu almak istemiyor. Aslında müşteri ile taksiciler arsında yaşanan kavgaların temel nedeni bu. Bu da konunun temelindeki sorunlar çözülmediği için meydana geliyor. Bu işin çözümü de kolay bir iş değil. Ama çok çok zor da olsa taksi plaka sahipleri şoförlerini maaşla çalıştırırsa, sigortalarını özdese hizmetin kalitesi, çalışanın güvencesi açısında sorun çözülür. Ancak bunun hayata geçmesi de çok zor görünüyor.”
‘TAKSİLER TOPLU TAŞIMA
YOLLARINI KULLANABİLMELİ’
Tüketici Başvuru Merkezi (TBM) Başkanı Av. İbrahim Güllü de şu önemli değerlendirmelerde bulunu: “İstanbul’da taksi sorunu artarak devam ediyor. Taksi sorununda hem tüketici hem de taksici işletmecileri memnun değil.
“Tüketici açısından değerlendirdiğimizde taksi bulma sorunu en büyük sıkıntı olarak karşımıza çıkmakta. Hızla artan nüfusa karşılık taksi sayısının aynı oranda artmaması ve sınırlı kalması nedeniyle taksi sorunu her geçen gün büyüyor. Trafik keşmekeşi ve trafikte çok uzun zaman geçmesi nedeniyle taksiler kısa mesafe almaktan kaçınmaktalar.
“Sorunun temel çözümü noktasında taksi sayısının arttırılmasının yanında hızlı ulaşımı sağlayıcı önlemler alınmalı. Bunun için taksilere toplu taşıma güzergahlarını kullanma imkanı sağlanması değerlendirilmelidir.”