21 Kasım 2024 Perşembe
İstanbul 13°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Takside çözüm için çalıştay çağrısı

İstanbul’da taksi sorunu kör düğüm haline geldi. Vatandaş aldığı hizmetten ve taksi bulamamaktan, taksiciler ise ücretlerin düşük olmasından şikayetçi. Sorunun çözümü için tüm bileşenlerin bir araya gelmesi gerektiğini söyleyen uzmanlar çalıştay talep etti.

Takside çözüm için çalıştay çağrısı

İstanbul’da taksi sorunu kör düğüm haline geldi. Vatandaş aldığı hizmetten ve taksi bulamamaktan, taksiciler ise taksi ücretlerinin düşük olmasından ve plaka sahiplerinin yüksek ücretler istemesi nedeniyle geçinememekten şikayetçi.

Taksi sorununun İstanbul’da nasıl çözüleceğini İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaştırma Sistemleri Uygulama Ve Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı ve Yıldız Teknik Üniversitesi Ulaştırma Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Halit Özen’le konuştuk. Uzmanlar, hem vatandaşın hem de taksicinin adil bir çözüme kavuşması için tüm bileşenlerin ortak akılda buluşacağı bir taksi çalıştayı yapılması ve burada alınan kararların hayata geçirilmesini istediler.

‘KARARLAR UYGULANMADI’

Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, önerdikleri çalıştayın 2019 yerel seçimler öncesinde yapıldığını ve tüm tarafların uzlaştığını ancak alınan kararların uygulanmadığını anlattı: “Aslında biz bu sorunu daha önce çözdük ama kararlar uygulanamadı. 2019 Ocak ayında İstanbul Ticaret Üniversitesinde, Taksi Esnaf Odası, plaka sahiplerini, müşteri temsilcisini, teknoloji şirketlerini temsilcileri, ulaştırma bakanlığı yetkililerini, İBB yetkililerini çağırarak bir çalıştay düzenledik. Sonunda bir ortak akıl elde ettik. Binali Yıldırım seçilemeyince çalıştayın tüm verimliliği kayboldu. Çünkü çalıştayda eski Ulaştırma Bakanı ve İBB Başkanlığına aday da olan Binali Yıldırım beyefendi de vardı.

‘ŞEHİR İÇİ ORTALAMA HIZ 20 KM’YE DÜŞTÜ’

Ilıcalı taksi sorununa dair tespitlerini de şu ifadelerle anlattı: “Bugün İstanbul’da taksi sorunundan çok trafik sorunu var. Taksiler yoğun trafikte ilerleyemediği için çok düşük hızlarda sefer yapıyorlar. Şehir içi ortalama ulaşım hızı 20 km’ye düştü. Bu hızın artırılması için mobil kullanımın zorunlu hale getirilmesi gerekiyor. Eğer o gün o mobil uygulamayı zorunlu hale getirseydik İstanbul’da gerçek manada ne kadar taksiye ihtiyaç olduğunu bilirdik. İstanbul’u bütün olarak düşündüğümüzde nerede, ne zaman, ne eksik var görür ona göre müdahale ederdik. Nereye ne kadar taksi lazım olduğunu bilmediğimiz için bu sorunlar oluşuyor. İBB 2 bin taksi koydu piyasaya, durum çözüldü mü?

“Bu işin sorumluluğu belediyeye aittir. Taksi sorununu çözmek isterseniz, herkesin menfaatine, en başta da müşterinin memnun olacağı fikirleri ortaya koymamız lazım. Demokratik bir şekilde çözüm dersek, tekrar bir çalıştay yapılsın. Devletin bütün kurumları ve belediye desteklesin.

‘ARZ YETERSİZ’

Yıldız Teknik Üniversitesi Ulaştırma Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Halit Özen’de sorunun çözümüne dair şu önerilerde bulundu: “Taksilerde en önemli sorunlardan birisi taksiyi kullanmak isteyen vatandaşın taksi hizmetine erişemiyor olması. Bu da arzın yetersiz olduğu talebin fazla olduğu ifade eder. Bu noktada yapılabilecek çözüm arzı attırmak.

‘EĞİTİM TEKNOLOJİ KONFOR SAĞLANMALI’

“Peki arzı artırdığımızda sorun çözülecek mi? Tarifenin üzerinde ücret alınmasının önüne geçilecek mi? Hizmetin kalitesinin düşüklüğünün, yeterli konforun olmamasının önüne geçilebilecek mi? Arzı yükselttik diyelim kalitede bir iyileşme olacak mı? Büyükşehir Belediyesi, aracınızın modeli şu olacak, şu ekipmanlar bulunacak, sürücü şu eğitimleri alacak diyor. Bizim öncelikle bu eğitimleri vermemiz, araçlardaki bu konforu ve teknik şartları sağlamamız gerekiyor. Ama araçlara bakıp kontrol edip salıyorlar.

‘TEKNOLOJİK SİSTEMLERE ODAKLANALIM’

“Bizim şu anda taksi hizmeti veren teknolojik sistemlere odaklanmamız gerekiyor. Mevcut taksiye değil rekabeti arttırabilecek sistemleri arttırmamız lazım. Bunun dışında bu teknolojik sistemler toplu taşımaya da entegre edilmeli. Şu anda dolmuşlara akbil okuyucuların entegre edilmesi için çalışmalar sürüyor. Bunun bir benzeri de taksilerde uygulanmalı. Bir yolcu Üsküdar vapurundan indikten sonra taksisine rahatça ulaşmalı ve aktarma gibi indirim olanaklarıyla şehir trafiğini de rahatlatacak imkanlar sağlanmalı. Bu sistemler dünyada çok yaygın. Takside bu uygulamalar yasalarla sabitlenirse hangi aracın kaç kişiyi aldığını, hangi kişiyi aldığını ve nereye bıraktığını da kayıt altına almış oluruz.

‘DENETİMSİZLİK EĞİTİMSİZLİK SORUNU DEVAM ETTİRİR’

“Taksicilerin kazançları yetersiz kaldığı için taksiciler daha az müşteri alayım daha fazla konfor sağlayayım, daha iyi hizmet vereyim kısmını düşünemiyorlar. Zaten denetim de yetersiz olduğu için bu işin içinden çıkılmıyor. Taksi arzı karşılansa bile denetimsizlik ve eğitimsizlik İstanbul’un taksi sorununun devam etmesine neden olacaktır.

‘BU SORUNU ÇALIŞTAY ÇÖZER’

“Bu konunun çözümü tüm taksi bileşenlerini toplayarak ortak bir çalıştay düzenleyerek taksici için de vatandaş için de adil bir çözümü ortay koymak. Acil olarak bu çözümleri hayata geçirmekti. Bu işin siyasi hiçbir yanı yoktur. Siyaset üstü bir akılla bu işin bir an önce çözülmesi ve hem vatandaşın hem de taksi bileşenlerinin rahatlatılması gerekiyor.”

Taksi istanbul taksi sorunu