22 Aralık 2024 Pazar
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Ticarette demiryolunun ağırlığı artmaya başladı

Demiryolu ile ihracat geçen yıl yüzde 33 artarak 1.2 milyar dolara ulaştı. İthalat da yüzde 48 artarak 2.1 milyar dolar oldu. Tutarlar az olsa da hızlı artış dikkat çekti. Otomotiv devi Toyota ile DP World Yarımca demiryolu ile tedarikte işbirliğine gitti.

Ticarette demiryolunun ağırlığı artmaya başladı
A+ A-
EKONOMİ SERVİSİ

Türkiye demiryolu ile ihracatta mesafe kaydediyor. Geçen hafta Çin'e üçüncü ihracat treni yola çıktı. Aynı gün Rusya'ya 15 konteyner beyaz eşya taşıyan tren de hareket etti. TÜİK verilerine göre geçen yıl demiryolu ile ihracatın toplam ihracat içindeki payı 0.53'ten 0.76'ya çıktı. İthalatın payı da 2019'da yüzde 0.68 iken 2020'de yüzde 0.97 oldu. Ares Logistics CEO’su Engin Kırcı'nın verdiği bilgilere göre, salgın dönemde demiryolu ile ihracat yüzde 33 oranında artarak rekor seviyeye yükseldi. Karantina önlemlerinin yoğunlaştığı mart ve nisan aylarında bu artışın yüzde 43’e ulaştığını söyleyen Kırcı, “Kara yolları ve sınır kapılarındaki sıkı denetimler ve diğer tedbirler nedeniyle demir yolu ve Ro-Ro ile intermodal taşımalar öne çıktı” dedi.

BİR MİLYAR DOLARI AŞTI

Çevreci ve düşük maliyetli, farklı taşımacılık modellerinin bir arada kullanıldığı intermodalin bu dönemde daha çok ilgi gördüğünü anlatan Kırcı, TÜİK’in “taşıma şekillerine göre ihracat” verilerini paylaştı. Kırcı, ihracatçının demiryolu tercihinin mayıs ve sonrasında da devam ettiğini söyledi. Geçen yıl salgının etkisiyle toplam ihracatın 2019’a kıyasla yüzde 6 gerilediğini anımsatan Kırcı, “Demir yolu ile ihracat ise yüzde 33’lük yükselişle 1 milyar 288 milyon dolara ulaştı. Böylece ihracatta demiryolu taşımacılığında rekor kırıldı. Pandemi nedeniyle de olsa demiryolunun yük taşımacılığındaki önemi bir kez daha görüldü” diye konuştu.

TOYOTA'DAN DEMİR HAMLE

Türkiye’nin son yıllarda uluslararası bağlantılı demiryolu yatırımlarına ağırlık verdiğine dikkati çeken Kırcı, Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Projesi ile bu güzergâhta yük taşıma süresinin 4 saat 10 dakika kısalacağını aktardı. Kırcı, Çin’e ihracat treninin hizmete alındığını ve İstanbul-Tahran-İslamabad yük treninin yeniden işletmeye açılacağını hatırlattı. Kırcı, 2020 yılı Ocak-Eylül döneminde demiryolu ile Avrupa, Asya ve İran’a toplam 2 milyon 600 bin ton uluslararası yük taşımacılığı yapıldığı bilgisini paylaştı. Türkiye'nin lojistik haritasını değiştirecek adımlardan biri Toyota'dan geldi. Faaliyetlerini sürdürdüğü Sakarya fabrikasında üretilen araçları fabrikadan TIR'larla limana ulaştıran Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye, parça tedarik zinciri ithalatında tren yolunu daha efektif kullanabilmek için çalışmalar yaptığını duyurdu.

YARIMCA'DAN ARİFİYE'YE...

Buna göre Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye, Japonya’dan deniz yolu ile gelen araç parçalarını, DP World Yarımca ve Evyap Liman İşletmeleri ile yaptığı işbirliği sayesinde; Yarımca’daki limanlardan tren yolunu kullanarak Arifiye İstasyonu’na ulaştırmaya başladı. Araç parçaları, Arifiye İstasyonu’ndan haftada 60 konteyner olmak üzere TIR'larla fabrikaya aktarılıyor. Tren yolu lojistiğinin Türkiye ekonomisine de önemli bir katkı sağlayacağını belirten Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye Genel Müdürü ve CEO’su Toshihiko Kudo, yaptığı yazılı açıklamada, “Nispeten daha az kullandığımız tren yolu lojistiğini daha da verimli kullanabilmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Karayoluna göre çok daha çevre dostu bir taşımacılık yöntemi olan demiryolunun trafik yoğunluğunun azalması anlamında da önemli bir katkı sağlayacağını düşünüyorum. Faaliyetlerimizi her daim genişletebilmek ve böylelikle Türkiye ekonomisine katkımızı arttırabilmek için araç ihracatı ve parça ithalatı konularında tren lojistiğini daha aktif kullanabilmek için çalışmalarımıza devam edeceğiz” dedi.

Ticarette demiryolunun ağırlığı artmaya başladı - Resim: 1

ADAMS: ORAN DAHA DA ARTACAK

İki yıl önce limanın demiryolu bağlantısına yatırım yapan DP World Yarımca Terminali, geçen yıl hem ihracat hem ithalat yüklerine alternatif bir taşıma yöntemi sunarak yük miktarında artış yakaladığını duyurdu. Geçen yıla göre konteyner taşımacılığında demiryolu hattının kullanımı TEU (konteyner yük ölçüsü) bazında organik büyümeyi aşarak yüzde 10’un üzerinde artıran DP World Yarımca'dan yapılan yazılı açıklamada, demiryolunun küresel taşımacılıkta öneminin artması ve Doğu Avrupa ile Çin arasındaki ağın her geçen gün gelişmesi ile bu oranın daha da artacağı ifade edildi. DP World Yarımca CEO’su Kris Adams'ın verdiği bilgilere göre, geçen yıl DP World Yarımca’nın demiryolu bağlantısından yararlanan en önemli sektörlerden biri de otomotiv oldu. Otomotiv sektörü tüm demiryolu taşımasının yüzde 14'ünü tek başına yaptı. Limana 60 kilometre mesafedeki Toyota’nın Sakarya üretim tesisleri de konumu nedeniyle bu hizmetin en yoğun kullanıcılarından biri oldu. Otomotiv devi, taşıdığı bitmiş ürün, parça ve aksesuarlarla demiryolu hattındaki toplam otomotiv yükünün yüzde 12’sinden fazlasını yaptı. Adams, Toyota gibi müşteriler sayesinde en uygun maliyetli ve çevre dostu taşımacılık çözümü olan demiryolu ve denizyolu kombinasyonunu artırmaya devam edeceklerini belirtti. Adams, “İki yıl önce limanımızda demiryolu bağlantısı yatırımını yaptık. Anadolu’da üretim yapan tüm firmalar için demiryolu ile denizi bir araya getirmek kritik önem taşıyor. Türkiye’de bizim gibi özel ve kamu kuruluşlarının attığı adımlar sayesinde hem ihracatta hem de ithalatta hız ve maliyet açısından avantaj sağlayabiliyoruz. Ayrıca yükleri daha çevreci bir şekilde istenilen yerlere taşıyabiliyoruz” şeklinde konuştu. Kris Adams ayrıca, “Demiryolu ve denizyolunun birlikte kullanımı önümüzdeki yıllarda küresel taşımacılık sektöründe çok daha yaygın hale gelecek” dedi.

Ticaret ihracat Demiryolu tren