05 Kasım 2024 Salı
İstanbul 15°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Tiyatral hava değil hayatın doğallığı yansımalı

Çağrı filminde filmin müziğini yapan Fransız bestekar İslamiyet tarihini öğrenebileceği kitaplarla çölde bir ikamete yerleşmiş ve aylarca tek başına orada yaşamış. Ben de dizinin film estetiği bakımından dikkat çekilmesi gereken birkaç yönünü vurgulamak isterim.

Tiyatral hava değil hayatın doğallığı yansımalı
A+ A-
LATİFE KESKİN BAKMAZ / CKD KEPEZ ÜYESİ

The Message (Çağrı) filmini izlemeyen Müslüman kalmış mıdır? İslamiyet’in doğuşunu anlatan bu derece vurucu başka bir film çekildi mi bilmiyorum. Ramazan ayına yaklaştığımız bu günlerde film yeniden gösterilmeli. 1976 yapımı filmin yönetmeni Mustafa Akkad laik bir eğitim almış, Amerikan vatandaşı bir Müslüman. 3 dalda Oscar alan filmde ve yapımında Akkad dışında Müslüman yok. Filmin müziğini yapan Fransız bestekar (Müslüman değil), İslamiyet tarihini öğrenebileceği kitaplarla çölde bir ikamete yerleşmiş ve aylarca tek başına orada yaşamış. Tek bir notaya basmadan önce o ruhu hissetmeliydim diyor. “Ya İstiklal Ya Ölüm” dizisinin tarihi önemini aydınlatan yazıları okuduk Aydınlık’ta. Ben dizinin film estetiği bakımından dikkat çekilmesi gereken birkaç yönünü vurgulamak isterim. Dizi ve filmlerimizde tiyatral görüntüden çıkmalıyız. Işık, görsel ve işitsel efektlerin izleyeni kendine çekmesi gerekiyor. Makyajın fazla parlak oluşuna bile dikkat edilmeli. Halide Edip’in Anadolu’ya düzgün sürmelenmiş gözlerle geçtiğini zannetmiyorum. Bazı oyuncular takma sakal kullanacağına, bırakabilirlerdi. Diyaloglarda da gerçekçi düzlemi kaybetmemek gerekir. Pandikyan gibi önemli bir figür iki cümleyle ikna edilmemiş olmalı...

TRT Ya istiklal ya ölüm Halide Edlip Çağrı The Message Ramazan