TOKKDER, 2020 yılı araç kiralama verilerini açıkladı: Stres testinden geçtik telafi ve büyümeye hazırız
Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER)’nin verilerine göre, 2020’de yüzde 5.6 daralsa da, sektörün, salgın sürecini iyi yönettiği tespiti yapıldı. Sektör, aşılama ve tedbirlerle 2021’in daha rahat geçeceği beklentisinde
Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER), 2020 yılına ait sektör verilerini açıkladı. Buna göre, operasyonel araç kiralama sektörü 2020 yılında Türkiye’de satılan yeni otomobillerden 57 bin 500 adet aracı filosuna kattı. Aynı dönemde, sektörün aktif büyüklüğü 39.6 milyar TL oldu. Sektörün tüm zorluklara rağmen 2020 yılını iyi yönettiğini dile getiren TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, “Trafik cezalarıyla ilgili düzenlemenin hemen ardından DHMİ’nin aldığı kira bedelleri kararı, araç kiralama sektörü olarak 2021 yılına oldukça moralli başlamamızı sağladı. 2021 yılının nasıl geçeceğini ise salgının seyri belirleyecek. Alınan tedbirler ve aşı uygulamaları ile birlikte salgının kontrol altına alınarak hayatımızı aynı düzeyde etkilemeyeceğini düşünüyorum. 2021 kayıpları telafi ve yeniden büyümeye geçiş yılı olacak” değerlendirmesinde bulundu.
Araç kiralama sektörünün çatı kuruluşu TOKKDER, bağımsız araştırma şirketi Nielsen’in işbirliği ile hazırladığı 2020 yılı sonuçlarını içeren “TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör Raporu”nu açıkladı. Rapora göre, operasyonel araç kiralama sektörü 2020 yılında Türkiye’de satılan yeni otomobillerin yüzde 9.4’ü olan 57 bin 500 adet aracı filosuna katarken sektörün aktif büyüklüğü 39.6 milyar TL oldu. Geçen sene, 2019 yılına göre yüzde 5.6 daralan sektörün filosunda bulunan araç sayısı ise 263 bin adede düştü. Sektörün 2019 yılı sonundaki araç parkı 279 bin adetti.
30 AY VE ÜZERİ KİRALAMA
Geçen yıl Türkiye’de satılan yeni otomobillerin yüzde 10’una yakın kısmını satın alan operasyonel kiralama sektörü, bu dönemde ekonomiye önemli oranda vergi girdisi sağlamaya devam etti. Buna göre, sektörün 2020 yılında ödediği vergi 6.7 milyar TL’yi buldu. Kiralama sürelerine bakıldığında ise, 2020 yılında Türkiye’deki operasyonel kiralamaların yüzde 52.2’sini 30-42 ay süreli sözleşmelerin oluşturduğu görüldü. İkinci olarak en çok tercih edilen operasyonel kiralama süresi yüzde 18.3 ile 43 ay ve üzeri sözleşmeler olurken,18-30 aylık sözleşmeler yüzde 17.9 oranında tercih edildi.
‘SEKTÖR STRES TESTİNDEN GEÇTİ’
TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici salgının iş hayatını ciddi olarak etkilemeye devam ettiğini belirterek, “Şirketlerin araç parklarını küçülttüğü ve ödeme güçlüğü yaşadığı, araç bulunurluğunun çok düşük olduğu bir ortamda sektör olarak müşterilerimize çözümler ürettik. Ödeme vade uzatımları gibi kolaylıklar sağladık. Birçok sektörün durduğu ya da faaliyetlerini yavaşlattığı bir yılda sorunlu alacaklarımızı ve nakit akışımızı iyi yönettik. Sektörümüz bu anlamda iyi bir stres testinden geçti ve geçmeye devam ediyor” diye konuştu.
Araç fiyatlarının ve finansman maliyetlerinin çok yükseldiğini de vurgulayan Ekici, şu değerlendirmeleri yaptı: “Araç kiralama, işletmelere özellikle KOBİ’lere bu dönemde çok önemli bir avantaj sunuyor. Mevcut şartlarda öz kaynak ve kredi limiti çok değerli. Böyle bir ortamda kaynaklarını verimli kullanmak adına işletmelerin, özellikle KOBİ’lerin, araç ihtiyaçlarını kiralama yöntemiyle karşılaması, bu sayede öz kaynak ve kredi limitlerini ana işlerini sağlıklı bir şekilde sürdürmek için kullanması her zamankinden daha önemli hale geldi.”
TELAFİ VE BÜYÜME YILI
Salgın döneminde bireylerin ulaşım tercihlerinin değiştiğini de ifade eden İnan Ekici, “Ulaşımın her tipinde ve aşamasında sağlık, dolayısıyla hijyen tedbirleri çok önemli bir unsur haline geldi. 2021 yılının nasıl geçeceğini ise salgının seyri belirleyecek. Alınan tedbirler ve aşı uygulamalarıyla birlikte salgının kontrol altına alınarak hayatımızı bu düzeyde etkilemeyeceğini, ekonomilerin toparlanma sürecine gireceğini, ekonomik aktivitenin hızlanacağını, buna bağlı olarak kaynakların verimli kullanımı adına sunduğu avantajlardan ötürü operasyonel araç kiralamanın tercih unsuru olacağını düşünüyorum. 2021, kayıpları telafi ve yeniden büyümeye geçiş yılı olacak.”
KİRALAMADA SÜRE UZATMA TALEBİ
Ekici, şöyle devam etti: “Gündemimizde önemli birkaç konu var. Tasarruf etmek isteyen birçok sektör müşterisi içinde bulunduğumuz dönemde, mevcut araçlarını yenilemek yerine bu araçların kira sürelerini uzatmak istiyor. Mevzuat gereği sektör olarak 48 aydan uzun süreli araç kiralaması yapamıyoruz. Bu durumun aşılması için ilgili devlet kurumları nezdinde girişimlerimizi sürdürüyoruz. Bir diğer beklentimiz ise kiralık araç hırsızlıklarının önüne geçilebilmesi için gerekli kanuni düzenlemelerin yapılması ve bu suça uygulanan cezanın artırılmasıdır.”