Türk havacılığının simge ismi
Türk havacılığının duayen ismi tayyareci Vecihi Hürkuş, vefatının 53'üncü yılında anılıyor.
Türkiye'nin ilk Türk uçağını yapan, havacılık okulu açan, İstiklal Savaşı'nda ilk ve son uçuşu gerçekleştiren, ilk Türk hava yollarını kuran, Balkan, Birinci Dünya ve Kurtuluş savaşlarında düşmana hem havadan hem karadan saldırarak geçit vermeyen Hürkuş, Türk havacılık tarihine adını adeta altın harflerle yazdırdı.
Kurtuluş Savaşı'nda başarılı keşif uçuşları yaparak, Yunan uçağını düşüren Hürkuş, kahramanlıkları nedeniyle üç defa TBMM takdirnamesi verilen tek kişi olarak kırmızı şeritli İstiklal Madalyası kazandı.
Ömrünün son günlerine kadar Türk havacılığının gelişmesi için mücadele eden Hürkuş, 16 Temmuz 1969'da hayata gözlerini yumdu.
‘HÜRKUŞ, DÜNYA HAVACILIK TARİHİ AÇISINDAN DA ÖNEMLİ BİR İSİM’
Tayyareci Vecihi Hürkuş Müzesi Derneği Başkanı Bahadır Gürer, Hürkuş'un sadece Türkler açısından değil, dünya havacılık tarihi bakımından da önemli bir isim olduğunu söyledi.
Gürer, Manş Denizi'ni geçmesi için ilk teklifin Fransızlar tarafından Vecihi Hürkuş'a yapıldığını dile getirerek, "Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü 1994'te, yani kendi kuruluşunun 50. yılında onur madalyası töreni düzenliyor. Türkiye'de Türk sivil havacılığına yaptığı katkılarından ötürü 1994'te Vecihi Hürkuş'a verilen onur madalyası ailesine teslim edildi." ifadelerini kullandı.
Hürkuş'un savaş yıllarında iki kez gazi olduğunu belirten Gürer, şunları kaydetti: "Birinci gaziliği Kafkas cephesinde yaralanması sonucu oluyor. İkinci gaziliği de Kurtuluş Savaşı'nda Yunanlarla savaşırken. Vecihi Beyin düşürdüğü uçaklar da var ancak kendi uçağı da yara alıyor. İndiği yer Yunan cephesine yakın. Türk birliklerine sürünerek gidiyor. Ancak arkasına dönüp baktığında uçaktaki yangın sönmüş. Orada bir askerden kibrit alıyor. Tekrar uçağı ateşe veriyor. Düşmanın eline geçmesini istemiyor."