25 Kasım 2024 Pazartesi
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Türk mühendisler yaptı 4 milyon avro cepte kaldı

Yabancı firma bakım için 4 milyon avro istedi. Türk Lirasıyla 123 milyon 800 bin TL… Türk mühendisler ‘yaparız’ dedi. 100 bin avro maliyetle santralin bakımını üstlendi. Santralin ömrü 25 yıl daha uzadı.

Türk mühendisler yaptı 4 milyon avro cepte kaldı
A+ A-

Bursa Doğalgaz Kombine Çevrim Santrali, Avrupa'nın en büyük santralleri arasında yer alıyor. Elektrik Üretim Anonim Şirketi (EÜAŞ) bünyesinde faaliyet gösteren, 28 Kasım 1998'de dönemin cumhurbaşkanı Süleyman Demirel ve başbakanı Mesut Yılmaz tarafından açılan santralde çeyrek asırdır doğal gazdan elektrik enerjisi elde ediliyor.

Osmangazi ilçesine bağlı Ovaakça bölgesinde 655 dönüm arazide yer alan 1432 megavat kurulu güce sahip santralin uzun ömürlü olması için bakımları da düzenli yapılıyor.

Türk mühendisler yaptı 4 milyon avro cepte kaldı - Resim : 1

TÜM EKİPMANLAR ELDEN GEÇİRİLİYOR

EÜAŞ bünyesindeki yerli mühendis ve teknisyenlerle gerçekleştirilen bakım çalışmalarıyla tasarruf sağlanıyor. Yurt dışı firmaların 4 milyon avro talep ettiği bakım işlemi 100 bin avro maliyetle yerine getiriliyor.

Türk mühendisler yaptı 4 milyon avro cepte kaldı - Resim : 2

Geçen ay kapsamlı bakıma alınan santralde elektrik elde edilen gaz türbinleri ve elektrik üretiminde kullanılan diğer ekipmanlar en ince ayrıntısına kadar elden geçiriliyor.

95 TONLUK PARÇA

Eskiyen parçalar yenilenirken türbinlerden birinde bulunan 95 ton ağırlığındaki rotor (döneç), 12 yıl sonra bulunduğu yerden özel vinç yardımıyla çıkarılarak bakım alanına taşındı. 55 personelin 7 gün 24 saat esasına göre sürdürdüğü bakım çalışmalarının ocak ayının ikinci haftası tamamlanması öngörülüyor.

Türk mühendisler yaptı 4 milyon avro cepte kaldı - Resim : 3

60 GÜNLÜK ÇALIŞMA

Santralin İşletme Müdürü Ufuk Sezgin, "major" adı verilen kapsamlı bakım çalışmasının geçen ay başladığını ve yaklaşık 60 günde tamamlanmasının hedeflendiğini söyledi.

Türk mühendisler yaptı 4 milyon avro cepte kaldı - Resim : 4
Ufuk Sezgin

En önemli aşama olan rotorun yerinden çıkarılarak bakıma alınmasını başarıyla tamamladıklarını anlatan Sezgin, "Geçmişte bu bakım çalışmaları yurt dışı firmalarca yapılıyordu. 3 ila 4 milyon avro gibi maliyeti oluyordu. Biz bunu 100 bin avro gibi çok daha düşük maliyete yapıyoruz." dedi.

SANTRAL BURSA’YA HAYAT VERİYOR

Türk mühendisler yaptı 4 milyon avro cepte kaldı - Resim : 5

Sezgin, bakım çalışmalarıyla santralin ömrünü uzattıklarını vurguladı. Bu sayede özellikle eş değer çalışma süresinin 8 binden 12 bin saate, yanma odaları bakımının 48 bin saate çıktığı bilgisini veren Sezgin, şöyle devam etti:

Türk mühendisler yaptı 4 milyon avro cepte kaldı - Resim : 6

“Hareketli kanatların çalışma saatleri arttı, bu da bize ayrı bir avantaj sağladı. Santralimiz Bursa'nın elektrik ihtiyacının yüzde 60'ını karşılıyor. Yaptığımız bakım çalışmalarıyla santralin ömrünü en az 25 yıl daha uzattık. Bakımda tamamen yerli mühendislerle çalışıyoruz. Parçalarda da ilerleyen dönemde dışa bağımlılığı azaltacağız.”

Türk mühendisler yaptı 4 milyon avro cepte kaldı - Resim : 7
Santralin Türbin Bakım Servisi Başmühendisi Selçuk Kocaman ise bakım çalışmaları kapsamında en önemli iş olan rotorun indirilmesini başarıyla tamamladıklarını belirtti.

KANATLARI TÜRKİYE’DE ÜRETECEĞİZ

Sezgin, "Gaz türbininin kanatlarının yerlileştirilmesi noktasında TEI (TUSAŞ Motor Sanayi AŞ) ile çalışmalara başladık. Japonya'dan aldığımız malzemeleri Türkiye'de üreterek ülke ekonomisine katkı sağlayacağız." ifadesini kullandı.

Kaynak: AA
mühendislik