22 Aralık 2024 Pazar
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Örnek Komisyon

TBMM Milli Savunma Komisyonunda görüşülen Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) Personel Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, örnek bir mutabakatla geçirildi

Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) Personel Kanunu değişti mi? TSK Personel Kanunu nasıl değişti? Personel Kanununda özlük hakları değişti mi?
A+ A-
HABER MERKEZİ

Türk Silahlı Kuvvetlerinde (TSK) bir dizi değişiklik öngören TSK Personel Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, önceki gün Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Milli Savunma Komisyonunda görüşüldü.

60 maddelik teklifin 15 maddesi, Anayasa Mahkemesinin vermiş olduğu iptal kararlarının tadil edilmesiyle, 9 maddesi Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’ne geçilmesinin ardından Millî Savunma Bakanlığının teşkilat yapısında meydana gelen değişiklikler kapsamındaki uyum düzenlemeleriyle, 17 maddesi TSK personeli özlük haklarındaki iyileştirmelerle, geriye kalan 19 madde de uzman erbaş, sözleşmeli erbaş ve erlerin sözleşme fesih nedenlerinin düzenlenmesi, Millî Savunma Bakanlığınca elde edilen özel gelirlerin Cumhurbaşkanı kararıyla kullanılabilmesi gibi düzenlemelerle ilgiliydi.

Kanun teklifi Komisyon’a gelmeden önce kamuoyunda tartışma yaratmış, muhalefet bazı maddelere yönelik sert eleştiriler getirmişti. Ancak Komisyon, benzer tartışmalara sahne olmadı. Bunun nedeni ise Komisyon’daki konuşmalardan anlaşıldı. Milli Savunma Komisyonu Başkanı Hulusi Akar’ın bir gün önce Komisyon üyeleri ile ön toplantı yaptığı, bazı itiraz noktalarının etraflıca ele alındığı ve tekliften çıkarılması noktasında mutabakata varıldığı öğrenildi. Bu maddelerin başında ise “2. Madde” geldi.

EKRAN YASAĞI MADDESİ ÇIKARILDI

Kanun teklifinin 2. Maddesi’nde emekli askerlerin basın yayın organlarına çıkarak yaptıkları değerlendirmeler nedeniyle üç yıla kadar hapis cezası öngören bir düzenleme yer alıyordu. Söz konusu düzenlemede şu ifadelere yer verilmişti:

“Kendisine özel bir mezuniyet verilmediği halde, görevdeki personel ile kamu görevlisi sıfatı sona erenlerden, görevde oldukları süre içerisinde bulundukları makam ve görevlerine ilişkin unvanlarını kullanarak veya görevi ve sıfatı icabı muttali olduğu askeri muamelat, teşkilat, harekat, tesisat veya tertibata müteallik işler hakkında beyanat veren, yazı yazan veya sair surette açıklamada bulunanlar her kim olursa olsun, fiili daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde altı aydan üç seneye kadar hapsolunur.”
İşte tartışma yaratan bu madde, ön görüşmede varılan mutabakat neticesinde, Komisyon’da oybirliği ile tekliften çıkarıldı.

KOMUTANLAR PERSONELİN RAKİBİ DEĞİL

Görüşmelerde muhalefet kanadı, teklife girmesini istediği astsubaylara tazminat hakkı tanınması, binbaşıların emekli aylıklarının iyileştirilmesi, askeri hastanelerin yeniden teşkil edilmesi ve askeri yargıda düzenleme yapılması gibi konuları da gündeme getirdi. Komisyon Başkanı Hulusi Akar da gerek personel rejimi, gerek askeri hastaneler ve yargı gibi konularda daha sonra özel oturumlar düzenleyerek ilerleme kaydetmek istediklerini söyledi. Başkan Akar’ın özlük haklarına ilişkin dikkat çektiği bir bakış açısı da önemliydi. Akar, şunları söyledi:

“Genelkurmay Başkanı’ndan başlayıp aşağıya doğru kimler varsa onlar hiçbir şekilde subayların, astsubayların, uzmanların, sözleşmeli erlerin rakibi değil. İnanın ben 49 senede hiç böyle bir şeye rastlamadım. Herkes personelinin daha rahat, daha huzurlu, daha güvenli olabilmesi için her türlü tedbiri almaya çalışıyor. Bir kere güvenelim birbirimize, yani orada sanki böyle istemeyen diye bir şey yok, herkes istiyor. Özlük hakları bakımından, günlük hayatın akışı bakımından, operasyon güvenliği bakımından, idari işler bakımından gerçekten sıralı bütün komutanlar kim olursa olsun; astsubayı, subayı, generali, amirali, oradaki personelin güvenliği için, onun rahatı ve huzuru için elinden gelen gayreti gösteriyor. Burada sahipsizlik yok, kimse sahipsiz bırakılmıyor.”

Ayrıca Akar, devletin imkanlarının yanı sıra OYAK gibi yan kuruluşların da etkin bir şekilde çalışmasıyla hem muvazzaf hem de emeklilerin hayatının kolaylaştırılması bakımından büyük hassasiyet ve dikkatle çalışmaları sürdürdüklerini kaydetti.

ESAS OLAN KAMU YARARI

Komisyondaki ilginç tartışmalardan biri de 26’ncı ve 27’inci maddelerde yaşandı. Söz konusu maddeler, kamulaştırma konusunda bazı düzenlemeler getiriyordu. Ancak muhalefet, bu düzenlemelerin Milli Savunma Komisyonu’nun görev alanı içine girmediğini, düzenlemelerin daha ayrıntılı bir inceleme gerektirdiğini ve bu konulardaki yetkin komisyonlara havale edilmesi gerektiğini söyledi. Başkan Akar da hak vererek ilgili bakanlıkların bu konuyu görüşmesinin mümkün olup olmadığını Komisyon’daki bürokratlara sordu.

Milli Savunma Bakanlığı Hukuk Hizmetleri Genel Müdürü Tuğgeneral Esat Mahmut Yılmaz, “Sayın Başkanım, biz tabii bu konuda malumunuz sırtında yumurta küfesi olan Bakanlık olarak bir an önce çıkmasını istiyoruz. Bu çok acil bizim için çünkü devam eden yargılamalar var, bu yargılamalarda Millî Savunma Bakanlığımızın bütçesinden ödemek zorunda olduğumuz tutarlar var. Ben size sadece şunu arz edeyim: 2010 yılından beri sadece 26’ncı maddeyle ilgili 586 milyon 559 bin lira ödenen tazminat.” yanıtını verdi.

Tartışmalar neticesinde farklı bakanlıkların bu düzenlemeyi kanunlaştırmasının birkaç yıl alabileceği, kamu yararının ise esas olduğu belirtilerek madde onaylandı.

TSK TBMM Anayasa Mahkemesi Milli Savunma Bakanlığı (MSB) Hulusi Akar