25 Ekim 2024 Cuma
İstanbul 17°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

‘Türkçeyi yaşatmak velilerin sorumluluğu’

Salgın süreci tüm dünyada eğitim hayatını olumsuz etkiledi. Özellikle Avrupa’nın hemen hemen tüm ülkelerinde okullar uzaktan eğitim modelini uygularken, ek ders ve atölyeler bu süreçten olumsuz etkilendi.

‘Türkçeyi yaşatmak velilerin sorumluluğu’
A+ A-
CAN ÇAKIR

Salgın süreci hala devam ederken Türkçe dersleri bu süreçten nasıl etkilendi? Anadil derslerine katılımlarda azalma var mı? Sorularımızı Ruhr Öğretmenler Derneği Başkanı Celal Aydemir ile Münster Başkonsolosluğu Eğitim Ataşesi Necmettin Güler yanıtladı. Almanya’da yaşayan Türklerin Türkçe dersi talebi, yıllardan beri destek bekleyen bir alan. Çok sayıda uzman geçtiğimiz yıllarda katılım sayılarının düştüğüne işaret ediyor. Veliler de ayrıca okulların anadil eğitimi sınıflarının kurulmaması için girişimlerde bulunduğunu aktarıyor. Bazı öğrenci velileri, salgın sürecinin de Türkçe derslerini olumsuz etkilediğinden şikayetçi. Uzaktan eğitimden dolayı birçok okulun sadece temel derslere odaklandıkları ifade edilirken, ek ders ve atölye olarak görülen Türkçe anadil derslerinin aksamaya uğradığı belirtiliyor.

TOPLUMUN İLGİSİ ARTIYOR

Türk toplumunun nüfusuna oranla öğrencilerin Türkçe derslerine katılımı gerçekten düşük. Aydınlık’ın sorunlarını yanıtlayan Ruhr Öğretmenler Derneği Başkanı Celal Aydemir, ilk okullarda Türk öğrencilerinin yüzde 45’inin, orta okulları da dahil edince yüzde 25’inin Türkçe derslerine katıldığını belirtiyor. Bu yönde son yıllarda artan bir ilginin olduğuna işaret eden Aydemir, farklı kitle örgütlerinin, cami derneklerinin ve konsoloslukların sürekli çağrı yaptıklarını belirtiyor. Aydemir, “Türkçe derslerine kayıtların başladığı mayıs ayında tüm derneklere bir çağrı metni gönderdik. Hemen hemen tüm dernekler bu metni paylaştılar. Camiler cuma hutbelerinde, cuma namazlarında Türkçe derslerinin önemine dikkat çektiler. Başkonsolosluklar da işlemleri için gelen vatandaşlarına hem konsolosluk içinde hem de e-posta sistemleri üzerinden sürekli teşvik edici duyurular yaptılar.” bilgisini aktardı.

İKİ YILDA ATAMALAR ARTTI

2019/2020 eğitim-öğretim yılı ile 2021/2022 eğitim/öğretim yılını karşılaştıran Aydemir, Türk toplumunda artan duyarlılığın yanı sıra öğretmen atamalarında da artış olduğuna işaret ediyor. Paylaştığı rakamlara göre iki yıl içinde atamalar beş katına çıktı. Atamaların ihtiyaca göre yapıldığına dikkat çeken Aydemir, “2019/2020 eğitim yılında 22 öğretmen emekli edilmiş, 4 yeni öğretmen ise atanmıştı. Sadece bu sene yapılan atamaların sayısı ise 20’den fazla.” Açıklamasını yaptı.

Türkiye Cumhuriyeti Münster Başkonsolosluğu Eğitim Ataşesi Necmettin Güler de Aydemir’e destek veriyor. Son yıllarda rakamların genel olarak düşmüş olmasına ve salgın sürecinde de birçok öğrencinin derslere uzak kalmış olmalarına rağmen Güler, ellerindeki atama sayılarının olumlu olduğuna dikkat çekiyor.

VELİLERE BÜYÜK SORUMLULUKLAR DÜŞÜYOR

Kendisi de uzun yıllardır öğretmenlik yapmış olan Aydemir, Türkçe derslerinin yaşatılması için velilere büyük sorumluluklar düştüğünün altını çiziyor: “Kuzey Ren-Vestfalya eyaletinin yönetmeliğine göre 15 kişinin altında sınıf kurulmuyor. Buna göre katılım sayılarının en az 15 olması, okullarda Türkçe derslerinin görülebilmesi için çok önemli. Maalesef camiler de dahil olmak üzere bazı dernekler, Türkçe derslerini geçmişte kendi faaliyetleri çerçevesinde sunmak istedi ancak bu girişimler doğru değil, çünkü okullardaki katılım sayısını düşürüyor.” Velilerin ve kitle örgütlerinin bu yüzden okullardaki derslere katılmaları ve teşvik etmelerinin önemli olduğunu vurgulayan Aydemir, teşvik çalışmalarının her yıl yeniden yapılması gerektiğini de ekliyor: “Her yıl yaklaşık 10 bin Türk öğrenci farklı okullardan mezun oluyor. Bir o kadar da öğrenci okula başlıyor. Özellikle yeni başlayan öğrencilerinin velilerinin bu yönde hassasiyetlerinin yaratılması şart.”

SALGIN SÜRECİ BİZE YARADI

Essen kentinde yaşayan Celal Aydemir, dernek olarak ayrıca salgın sürecini bir fırsata çevirdiklerini de söyledi: “Salgın sürecinde biz öğretmenler derneği olarak Gazi Üniverstesi’nden öğretim görevlileriyle çevrimiçi eğitimde ders teknikleri hakkında eğitimler verdik. Bizi takip eden ve etkileşimde olduğumuz 260 öğretmen var. Sadece bir seminerimize 120 öğretmenin katıldığını hatırlıyorum. Bu seminerlerde öğrendiklerini uygulayan öğretmenler de öğrenciler de derslerin daha iyi geçtiğini ifade ettiler.” Birçok öğretmenin bu süreçte yeni yetkinlikler kazandığını belirten Aydemir, yeni dönemde seminerlerine katılan öğretmenlerin daha donanımlı, daha hazırlıklı olacaklarını söyleyerek velileri Türkçe derslerine katılıma teşvik etti.

RESMİ İSTATİSTİKLER YANILTICI

Derslere mevcut katılım sayılarına ilişkin bilgileri ise Türkiye Cumhuriyeti Münster Başkonsolosluğu Eğitim Ataşesi Necmettin Güler aktardı. Kendi istatistiklerinde 43 bin 944 öğrencinin anadil eğitimine katıldığını ifade eden Güler, bu kişilerin arasında karma okul (Gesamtschule) ile yüksek dereceli Gymnasiumlarda yabancı dil dersi olarak Türkçe dersi alan öğrencilerin dahil olmadığını bildirdi. Güler’in ifadelerine göre bu yöndeki Alman resmi istatistiklerinde önemli eksikler var. Resmi istatistiklere göre 2019/2020 eğitim yılında 27 bin 760 öğrenci Türkçe anadil derslerine katılırken 6205 öğrenci de yabancı dil dersi olarak Türkçe gördü. Var olduklarını bildikleri birçok Türkçe sınıfının istatistiklere dahil edilmediğini ifade eden Güler, daha önce eyalet eğitim bakanlığını da bu yönde uyardıklarını söyledi.

VELİLER SINIFLARA SAHİP ÇIKMALI

Güler öğretmenlerden de kayıtlara ilişkin olumlu dönüşler aldıklarını söyledi ve velilerin taleplerinin önemli olduğunu vurguladı: “Daha öğretim yılının başındayız. Veliler bu süreçte geçen dönem talep ettikleri sınıfların oluşturulup oluşturulmadığını talep edebilirler. Velilerin ayrıca okullarda Türkçe derslerine başvuran öğrenci sayılarını tespit edebilme hakları da var. Bize bu konuda başvurabilirler.”

Son Dakika Haberleri