25 Kasım 2024 Pazartesi
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

TZOB Ramazan fırsatçılığına karşı uyardı: Üreticiden markete fiyat 8’e katlandı

Ramazan ayı öncesinde üretici ve market fiyat farkının 8 kata çıktığını ifade eden Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, ‘Üretici ve market arasındaki en fazla fiyat farkı yüzde 695,45 ile patateste yaşanıyor’ dedi. Bayraktar, tedbir alınmasını istedi.

TZOB Ramazan fırsatçılığına karşı uyardı: Üreticiden markete fiyat 8’e katlandı
A+ A-

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, daha ramazana girmeden fiyatlarda yaşanan artışlara dikkat çekerek ramazan fırsatçılığı yapılmamasını istedi. Bayraktar, ramazan öncesi üretici market fiyatlarını değerlendirdiği görüntülü bir basın açıklaması yaptı.

Ramazan boyunca üretici ve market fiyatlarını takip ederek kamuoyunu bilgilendireceklerine işaret eden Bayraktar, "Ramazan öncesinde üretici ve market fiyat farkı 8 kata kadar ulaşmıştır. Bir önceki ay üretici market fiyat farkı yaklaşık 5 kata çıkmıştı. Üreticilerimiz ürününü düşük fiyata satarken tüketicilerimiz pahalıya tüketmektedir" diye konuştu.

TZOB, salgının etkisi altında yaşanacak ramazan ayı ile ilgili bütün kesimleri duyarlı olmaya çağırdı.

8 GÜNDE FİYAT ARTTI

Şemsi Bayraktar, 30 Mart-7 Nisan arasında geçen 8 günlük süreçte değerlendirilen ramazan öncesi market fiyatlarına göre 3 üründe fiyat değişimi görülmediğini, 12 üründe azalma, 25 üründe ise fiyat artışı olduğunu bildirerek sözlerini şöyle sürdürdü:

"Daha ramazana girmeden fiyatlardaki bu artışlar spekülatif faaliyetlerin başladığını göstermektedir. Artan talep suistimal edilmemeli, ramazan fırsatçılığı yapılmamalı, tedbirler zamanında alınmalıdır. Ay sonundan bugüne markette yeşil soğan, kuru fasulye ve yeşil mercimek fiyatında bir değişim meydana gelmezken, en fazla fiyat artışı yüzde 25,87 ile karnabaharda yaşandı. Karnabahardaki fiyat artışını yüzde 13,17 ile Antep fıstığı, yüzde 12,52 ile kuru üzüm, yüzde 6,35 ile nohut, yüzde 6,09 ile sivri biber, yüzde 5,75 ile incir, yüzde 5,62 ile pırasa, yüzde 5,26 ile patates, yüzde 5,11 ile pirinç, yüzde 4,60 ile domates, yüzde 3,67 ile kuru soğan takip etti. Fiyat düşüşü en fazla yüzde 5,50 ile mısır özü yağında yaşanmıştır. Mısır özü yağındaki fiyat düşüşünü ise yüzde 3,89 ile patlıcan, yüzde 3,66 ile maydanoz, yüzde 2,53 ile salatalık, yüzde 1,47 ile elma izledi."

Üretici fiyatlarında ise 8 günlük süreçte 15 üründe fiyat değişimi görülmediğini, 9 üründe azalma, 8 üründe ise fiyat artışı meydana geldiğini anlatan Bayraktar, üreticide en fazla fiyat artışının yüzde 26,32 ile karnabaharda görüldüğünü, bu üründeki fiyat artışını yüzde 16,81 ile domates, yüzde 13,39 ile limon, yüzde 12,50 ile lahana, yüzde 10,87 ile kuru kayısının izlediğini aktardı.

PATATES VE SOĞANI PAHALIYA TÜKETİYORUZ

Bayraktar, bu 8 günlük süreçte ramazan öncesi üretici ve market arasındaki en fazla fiyat farkının yüzde 695,45 ile patateste yaşandığına işaret etti: "Bu fiyat farkı kuru soğanda yüzde 532,14, maydanozda yüzde 274, lahanada yüzde 260, ıspanakta yüzde 242,67, marulda 240,9 olmuştur. Marketlerde patates 8 kat, kuru soğan 6,3 kat, maydanoz 3,7 kat, lahana 3,6 kat, ıspanak 3,4 kat pahalıya satılmaktadır. Bu yıl ve geçen yıl ramazan öncesindeki fiyatlara göre markette 33 üründe fiyat artışı 6 üründe fiyat düşüşü olmuştur. Markette en fazla fiyat artışı ise yüzde 75,18 ile sivri biber, yüzde 68,76 ile ayçiçek yağı, yüzde 57,89 ile yumurta, yüzde 48,28 ile mısır özü yağı, yüzde 42,02 ile kuru üzümde yaşandı."

EKİPLER DENETİMDE

Ramazan öncesi Türkiye’nin dört bir yanında özellikle un ve unlu mamullerin üretim yapıldığı üretim yerlerinde Tarım Orman İl Müdürlüğü’ne bağlı ekipler denetim yaptı. İstanbul Tarım Orman İl Müdürü Ahmet Yavuz Karaca İstanbul’daki denetimlere katıldı. Ümraniye’de bir işletmede saptanan sorunlarla ilgili tutanak tutuldu, numuneler alındı. Karaca, “Ham madde deposunda ve üretim hattında birtakım eksiklikler tespit ettik. İşletme sahibine 15 gün süre verdik. Ayrıca pasta ve poğaçadan numune aldık. Sonuca göre işlem uygulayacağız" dedi.

ASKIDA RAMAZAN KOLİSİ

Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, ramazanda askıya ekmek, pide, erzak kolisi bırakma önerisinde bulundu.

TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, iftar çadırlarının pandemi nedeniyle bu yıl açılmayacağını hatırlatarak, “Ramazanda ekmeğimizi, soframızı paylaşalım. Askıya ekmek, pide, erzak kolisi bırakalım” dedi.

Esnafın, paylaşım zincirinin en güzel köprüsü olduğunu belirten Palandöken, şunları söyledi:

“Mahalleyi en iyi o tanır, kim ihtiyaç sahibi kim orta halli herkesi bilir. Büfeler, bakkallar, fırınlara askıdan ekmek, pide veya erzak kolisi almak isteyenler için de seve seve gönüllü. Veren el olmak isteyen vatandaşlarımız yağ, şeker, makarna ve benzeri temel gıdaların olduğu bir koli yaparak askıya da bırakabilir veya o kolinin ücretini esnafımıza verip, erzak kolisini gelen ihtiyaca göre tamamlanmasını da isteyebilir. Bu ramazan da ekmeğimizi, soframızı paylaşalım.”

TZOB ekonomi Gıda Ramazan toplum pahalılık fiyatlar