Üç-tavşan görüntüsü ipek yolu vasıtasıyla uygarlıklar arasında bağ kuruyor
Çin Ay Yeni Yılı veya Tavşan Yılı Pazar gününe denk gelirken, tavşan resimleri tüm dünyada gösterildi ve hem Doğu'da hem de Batı'da insanlar tarafından sevildi.
Tarihçilerin yaptığı son röportajlarda, her bir bitişik tavşan çiftinin bir kulağı paylaştığı ve birlikte altı yerine üç kulak oluşturduğu ve bir daire içinde birbirini kovaladığı üç tavşanın nadir bir görüntüsünün hem Çin'de hem de diğer ülkelerde bulunduğunu söylediler. Xinhua, böyle bir görüntünün antik İpek Yolu üzerinden Çin ile diğer medeniyetler arasındaki kültürel alışverişin sembolü olarak kabul edildiğini sözlerine ekledi.
ÇİN'İN DUNHUANG'DAKİ ÜÇ TAVŞAN GÖRÜNTÜSÜ
Çin'in Dunhuang kentindeki Mogao Mağaraları'nda bulunan 20 mağarada, üç tavşan görüntüleri, erken dönemlerde altıncı yüzyılda ortaya çıkmıştı. UNESCO Dünya Mirası Listesi'nde yer alan Dunhuang Akademisi araştırmacısı Zhao Yanlin tarafından söylendi. Daha sonra İpek Yolu vasıtasıyla 12. ve 13. yüzyıllar arasında Orta Asya ve Batı Asya'da gösterildi ve 13. ve 16. yüzyıllar arasında Mısır ve Avrupa'da bulundu. Görüntüler, Afganistan'daki birçok antik plakalarda, Mısır'daki seramiklerde, Almanya'daki kilise saatlerinde ve İngiltere'deki boyalı seramik levhalarda da bulundu.
İRAN'DA ÜÇ-TAVŞAN GÖRÜNTÜSÜ
Dairesel motifi çok iyi bilinir ve madeni paralarda, tepsilerde ve metal nesnelerde oyulmuş veya fırında yapılmış seramik tabaklarda ve levhalarda boyanmış resim ve resimlerde görülür. Doğu Asya ve Orta Doğu dahil olmak üzere dünyanın birçok yerinde bulunmuştur. İran'da, Orta Çağlar'da bu sembolle bir tepsi bulundu. Kourosh Salehi, İranlı tarihçi ve İslami Mezhepler Uluslararası Üniversitesi'nde uluslararası ilişkiler uzmanı olan, İran'daki farklı eserlerde bulunan üç-tavşan motifi İran'ın Çin kültürünün etkisini yansıttığına inanmaktadır. Tarihçi, İran'da bulunan üç-tavşan sembolünün, metal eserler ve madeni paralarda yansıtılanlar gibi, İran'a Çinli sanatçılar ve ressamlar tarafından getirildiğini ve antik Çin'de keşfedilen örneklerle mükemmel bir uyum içinde olduğunu, İlkhanlı Hanedanlığı döneminde (1256-1353) Çin kültürünün İran kültürü üzerindeki etkisini gösterdiğini söyledi. İran'da bulunan eserlerde üç-tavşan sembolleri arasındaki özelliklerden biri, tavşanların dairesel bir nesnenin merkezinde daire içinde birbirlerini takip ederek resmedilmiş olmasıdır. Bu muhtemelen hayat, verimlilik ve ölüm döngüsünün devamını ifade ediyor. Eski İpek Yolu, Çin ve İran arasında kültürel değişimlere yol açtı ve bugünkü İran kültürel geleneğinde görülebilir izler bıraktı, bunlardan biri 12-hayvan burçları olan İran tarihçisi söyledi. "Çin gibi, İran'da gelecek yıl, 22 Mart'ta başlayacak olan Tavşan Yılı'dır" dedi Salehi. "İlginç olan, evrim sürecinde ve tarihte hayvanların kavramının İran kültüründen Çin ve Doğu Asya'dan girdiğidir." "İranlılar, Güneş Hicri takvimine göre ordinal sayılarına dayalı yılları adlandırmak ve saymakla birlikte, hala her yılın neyi temsil ettiğini söyler." Salehi, semiyotik ve mitolojik açıdan tavşanın verimliliği, instabiliteyi, hızlılığı, zeki ve sosyal hayatı temsil ettiğini söyledi.
ANTİK TÜRK 12-HAYVAN TAKVİMİ
Üç-tavşan görüntüsünün yanı sıra, diğer tavşan sembolları da Çin ve diğer uygarlıklar arasındaki kültürel değişimleri gösterir. Çinli ay takvimine göre gelecek Tavşan Yılı, Türkleri antik ritüellerinden birine hatırlatır. hayvanlık Türk takvimi, Çinli ay takviminden türetilmiştir ve Türk boyları geniş ölçüde Şamanizmi uyguladıkları antik zamanlarda Tavşan Yılı'nı da içermektedir. Türk arkeolog Sergen Cirkin Xinhua'ya bazı arkeolojik bulguların Türk boyları arasında, Saka gibi 3200 yıl önce 12-hayvan takvimi kullanıldığını gösterdiğini söyledi. Türkler, Şamanizm altında, tavşanları ruhsal hayvanlar olarak algılar ve tavşanlara savaşları durdurmak, kötülüklere karşı mücadele etmek, avlanmak ve hatta bir çocuğa doğum yapmak için özel bir değer atfederler. Cirkin "Ayrıca, tavşan Şamanizm için Türkler için güçlü bir tanrısal sembol idi, özellikle doğum sırasında. Doğum gerçekleştiği çadırda tavşan derisi yapılmış bir nesnenin asılı olduğunu görüyoruz." diye ekledi.
ANTİK Mısır'da Tanrı’yla İlgili Olarak Pazar günü başlayacak olan Çinli Tavşan Yılı'nı izlerken, Tarek Tawfik, Uluslararası Mısır Arkeologları Derneği Başkan Yardımcısı, Çin kültüründe 12 hayvan zodiac içinde en şanslı olan tavşanın, antik Mısır dilinde hierogliflerde önemli ve özel bir işaret olduğunu söyledi. Arkeoloji uzmanı, orman tavşanının Un veya Wenin fiilini andırdığını, yani var olmak, oluşmak ve devam etmek anlamına geldiğini, Mısırlıların tavşanları mezarlarına çizdiklerini çünkü zekasını, hızlılığını, zeki büyük gözlerini ve dikkatli uzun kulaklarını beğendiklerini açıkladi. Profesör, tavşan işaretinin de Osiris ile ilişkilendirildiğini, Mısır'ın en önemli tanrılarından biri olan Osiris'in alt dünya tanrısı olduğunu ve ölüm, diriliş ve Mısır'ın tarım verimliliği için Nile sel siklusunu simgelediğini ekledi. Un-nefer veya Wenenu, Osiris'in dirilişten sonra güzel bir şekilde ortaya çıkacağını ifade eder, Tawfik, Grand Egyptian Museum eski genel müdürü de ekledi. Mısırlılar da tavşanları şans ve iyi bir gelecek getiren bir hayvan olarak görürler. Maadi bölgesinde güney-doğu Kahire'de bir yerleşim alanının güvenliği için çalışan 55 yaşındaki Mahmoud Samy, bir taksi arabası satın alırken, arabasına şans getirmek ve iyi bir gelir elde etmek için plastik tavşan bacaklarından yapılmış bir kolye asmıştır. "Tavşanlar üreme ve verimlilikleriyle ünlüdür, bu daha fazla para ve kazaları önlemek anlamına gelir" diyor. Tawfik, Mısırlıların ve Çinlilerin tavşanların hızlılığını ve üreme yeteneklerini eski medeniyetler olarak inandıklarını, özellikle Nil nehrinin kıyısında kurulmuş olanların, Mısır ve Çin'de Yangtze nehrinin kıyısında kurulmuş olanların doğayla benzerliği ve ticaret ilişkileri nedeniyle, uzun mesafelerle bile birbirlerine etkileşim ve etki sağladıklarını açıklıyor.