Ulusal Ajans ‘kıdem tazminatı’na ödenek
2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporu’nda Dışişleri Bakanlığına bağlı Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı (Ulusal Ajans)’nın kıdem tazminatları için karşılık ayırmadığı saptandı.
Avrupa Birliği'nin (AB) eğitim ve gençlik programlarını yürütmek ve izlemekle görevli AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı bir diğer adıyla Ulusal Ajans’ın muhasebe hesaplarının izlenmesinde yanlışlıklar olduğu, hizmet binasına yapılan harcamaların “özel maliyet” olarak gösterilmediği, kıdem tazminatı için karşılık ayrılmadığı ortaya çıktı.
Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı, Dışişleri Bakanlığına bağlı ve Avrupa Birliği Başkanlığı ile ilgili, tüzel kişiliği haiz, idari ve mali özerkliğe sahip bir kuruluş. Ulusal Ajans’ın 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporu yayımlandı. İdare’nin 2022 yılı Faaliyet Sonuçları Tablosuna göre tahakkuk esası çerçevesinde net giderler toplamı yaklaşık 2 milyar 270 milyon TL; gelirler toplamı ise 2 milyar 368 milyon TL. 2022 yılı Faaliyet Sonucu ise 98 milyon 246 bin TL olumlu olarak gerçekleşti.
Raporda yer alan “Amortisman (*) Ayırma İşleminin Hatalı Yapılması” bulgusunda şöyle denildi:
“Yıl sonu amortisman işlemlerinin varlık hesaplarının alacaklandırılması suretiyle mevzuata uygun şekilde gerçekleştirilmediği görülmüştür. Yapılan hatalı amortisman işlemi sonucu, Bilançoda 260-Haklar Hesabı 880.982,50 TL ve 255-Demirbaşlar Hesabı 3.766.762,22 TL eksik görünmektedir. Ayrıca hatalı kayıttan dolayı amortisman tutarı sağlıklı hesaplanamadığı için Faaliyet Sonuçları Tablosunda da 630-Giderler Hesabı eksik görünmektedir. Bu itibarla, İdare’nin yıl sonu amortisman ayırma işlemlerini anılan mevzuata uygun olarak gerçekleştirmesi gerektiği değerlendirilmektedir.”
BEŞ YILLIK FAALİYET SONUÇLARI
“Geçmiş Yıllar Olumlu ve Olumsuz Faaliyet Sonuçlarının Beş Yıllık Faaliyet Sonuçlarını Gösterecek Şekilde İzlenmemesi” bulgusunda ise “Muhasebe kayıtlarında geçmiş yıllar olumlu ve olumsuz faaliyet sonuçlarının yardımcı hesaplarda en az beş yıllık geçmiş dönemi kapsayacak bir biçimde izlenmediği görülmüştür.” ifadeleri kullanıldı.
ÖZEL MALİYET OLARAK GÖSTERİLMEDİ
“Kiralanan Taşınmaz İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Özel Maliyet Olarak Gösterilmemesi” başlığındaki bulguda da şöyle denildi:
“Kiralık olarak kullanılan hizmet binası için yapılan değer artırıcı harcamaların özel maliyet olarak gösterilmediği görülmüştür. Sonuç olarak, bu uygulama toplamda mali tablolarda 477.861,97 TL hataya sebep olduğu görülmüştür. Yukarıda sözü edilen mevzuat uyarınca, kiralanan taşınmazın değerini artırıcı harcamaların özel maliyet olarak muhasebeleştirilmesi ve bu harcamalar için amortisman ayrılması gerektiği değerlendirilmektedir.”
BİLANÇODA EKSİK ÇIKTI
“Kıdem Tazminatları İçin Karşılık Ayrılmaması” bulgusunda, “Cari dönem ve gelecek dönemlerde ödenecek kıdem tazminatları için karşılık ayrılmadığı görülmüştür. İdare’nin kıdem tazminatları için karşılık ayırmaması sebebiyle Bilançoda 372/472- Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesapları, Faaliyet Sonuçları Tablosununda ise 630-Giderler Hesabı 10.440.146,42 TL eksik görünmektedir.” ifadeleri kullanıldı.
(*) Üretim faaliyetleri sonucunda mal ve hizmetler oluşturulurken geçmiş yıllardan devralınan sermaye mallarında meydana gelen aşınma ve eskimenin parasal değeri.
TASARRUF TEDBİRLERİNE UYULMADI
AYDINLIK / ANKARA
Sayıştay'ın üniversitelere ilişkin hazırladığı denetim raporunda, üniversitenin temsil ve ağırlama giderlerinde tasarruf tedbirlerine uymadığı belirtildi. Raporda söz konusu bulguya yönelik şöyle denildi:
"Tasarruf Tedbirleri Genelgesine göre, kamu hizmetleri, bütçe sınırları içinde kalınarak ayrılan kaynakların üzerinde harcama yapılmasına yol açılmadan azami tasarruf anlayışı içinde yerine getirilecektir. Uluslararası toplantılar ile milli bayramlar hariç açılış, konferans, seminer, yıl dönümü ve benzeri kutlama ve organizasyonlara ilişkin faaliyetler nedeniyle gezi, kokteyl, yemek ve benzeri davetler düzenlenmeyecek, hediye verilmeyecek ve diğer adlar altında ödeme yapılmayacak, temsil ve ağırlama ödenekleri, zorunlu haller dışında kullanılmayacaktır."
2022 yılında temsil ve ağırlama giderlerinin yapılmasında, Temsil ve Tanıtma Giderleri kodundaki ödeneğin bitmesi üzerine 164 bin 519 TL’lik ikramlık yiyecek içecek harcamasının, Tüketime Yönelik Mal ve Malzeme Alımları kodundan yapıldığı kaydedilen raporda şu ifadelere yer verildi:
"Kamu idaresi cevabında, üniversitenin bütçesine temsil ve ağırlama giderleri için konulan ödeneğin yıl içerisinde gerçekleştirilen bilimsel etkinlik giderlerini karşılayamadığı belirtilmiş ise de belirtilen mevzuat gereğince bu durum ödeneklerin aşılmasına gerekçe oluşturamamaktadır."
ÜRETMEDİĞİ ÜRÜNE ETİKET BASTI
OLCAY KABAKTEPE/ ANKARA
Sayıştay'ın Düzce Üniversitesi'ne yönelik raporunda, “Düzce Üniversitesi tarafından geliştirilip üretilmiştir” ifadesi kullanım hakkının üniversite yönetim kurulunca şirketlere bırakıldığı bulgusu yer aldı. Raporda bu duruma ilişkin şu ifadeler yer aldı:"Üniversite yönetim kurulu kararı ile gerek üniversite tarafından üretilmemesine ve denetlenmemesine gerekse de üniversite içerisinde üretimi gerçekleştirilmemesine rağmen haksız rekabete ve tüketiciyi yanıltmaya sebebiyet veren ifadelerin kullanım haklarının ilgili yönergeye de aykırı olacak şekilde şirketlere bırakıldığı görülmüştür.
Üniversite tarafından herhangi bir ürünün üretiminin yapılmadığı veyahut herhangi bir firmanın üretim süreciyle ilgili denetim faaliyetinde bulunulmadığı yalnızca Bilimsel ve Teknolojik Araştırmalar Uygulama ve Araştırma Merkezinde bazı ürünlerin test ve analizlerinin yapıldığı anlaşılmıştır.
"Üniversite Yönetim Kurulunca Düzce Üniversitesi Unsurlarının Reklam ve Tanıtım Amaçlı Kullanım Yönergesinin 5’inci maddesine de aykırı olacak şekilde 'Düzce Üniversitesi tarafından geliştirilip üretilmiştir' ifadesinin kullanım hakkının bazı şirketlere verilerek haksız rekabete ve tüketicinin yanıltılmasına sebebiyet verildiği tespit edilmiştir. Kamu idaresi cevabında, bulgu konusu hususa iştirak edildiği ve söz konusu işlemlerin sonlandırıldığı ifade edilmiştir."