Üniversiteler usulsüz atamalarla dolu!
Mevzuata göre üç öğretim üyesi rektör yardımcı olarak atanabildiği halde Yıldız Teknik Üniversitesinde beş kadro atandı. Genel sekreter yardımcılığı kadrosuna da fazladan bir daire başkanı yerleştirildi. Yalova Üniversitesinde ise kadrosu dışı bir öğretim üyesi rektör yardımcısı yapıldı
Yıldız Teknik Üniversitesine yönelik hazırlanan Sayıştay raporunda, üniversitede rektör yardımcısı ve genel sekreter yardımcısı görevlendirmelerinin mevzuatla belirlenen sayıdan fazla olduğu ortaya çıktı. Yalova Üniversitesinde ise rektör yardımcılığına üniversitenin kendi kadrosunda bulunan öğretim üyelerinden atama yapılmadığı tespit edildi.
Sayıştay'ın üniversitelere yönelik hazırladığı 2023 yılı denetim raporlarında, üniversite yönetimlerindeki çok sayıda usulsüz işlem tespit edildi. Yıldız Teknik Üniversitesine yönelik raporda, üniversitede rektör yardımcısı ve genel sekreter yardımcısı görevlendirmelerinin mevzuatla belirlenen sayıdan fazla olduğu saptandı. Raporda şu tespitlere yer verildi:
"Denetimlerde, üniversitede rektör tarafından üç öğretim üyesinin rektör yardımcısı kadrolarına asaleten atandığı ancak bununla birlikte iki öğretim üyesinin de tedviren rektör yardımcısı olarak görevlendirildiği tespit edilmiştir.
"Tedviren atanan rektör yardımcıları da diğer rektör yardımcıları gibi rektörü temsil etmekte, kendilerine bağlı daire başkanlıkları eliyle üniversite yönetiminde icraatta bulunmakta ve yetkili olarak imza atmaktadırlar. Kurumun web sayfasında rektör yardımcıları beş kişi olarak gösterilmektedir.
"Ayrıca üniversitede en çok iki adet olması gerekirken üç adet genel sekreter yardımcısı bulunmakta olup kadro olmamasına rağmen 1 adet daire başkanı genel sekreter yardımcısı olarak görevlendirilmiş, bu kişiye talimat verme ve imza atma yetkisi tanınmıştır.”
'ARAÇ TAHSİS EDİLDİ'
Kamu idaresinin söz konusu hususlara ilişkin cevabında, fazladan iki adet rektör yardımcısı görevlendirmesinin tedviren yapıldığını, mevzuata aykırı olan bir durumun söz konusu olmadığını, fazladan görevlendirilen genel sekreter yardımcısının da esasen genel sekreter yardımcılığı yetkilerini kullanmadığını ifade etti.
Raporda şu görüşlere yer verildi:
"Fazladan görevlendirilen rektör yardımcılarına araç ve oda tahsis edilmiştir ve bunlar da diğer rektör yardımcıları ile maaş hariç aynı hak ve yetkileri kullanmaktadırlar. Mevzuatta rektör yardımcısı ve genel sekreter yardımcısı olarak atanacakların sayısı belirlenmiş ve bu konuda kısıtlama getirilmiştir.
"Herhangi bir yetki kullanmadan yapılan bir görevin gerek uluslararasılaşma gerekse altyapı, bilgi işlem ve planlama konularında üniversiteye ve Türk Yükseköğretimine önemli katkılar sunabileceğinin belirtilmesi yapılan atamaları mevzuata uyarlı hale getirmemektedir."
KENDİ KADROSUNDAN ATAMA YAPILMAMIŞ
Yalova Üniversitesine ilişkin hazırlanan Sayıştay raporunda ise rektör yardımcılığına üniversitenin kendi kadrosunda bulunan öğretim üyelerinden atama yapılmadığı ortaya çıktı.
Raporda şu ifadelere yer verildi:
"Üniversitenin iki rektör yardımcısının kadrolarının farklı yükseköğretim kurumlarında bulunduğu tespit edilmiştir. Denetimlerde; 2023 yılında rektör yardımcısı olarak görevlendirilen iki öğretim üyesinin kadrolarının farklı üniversitelerde olduğu, kadrolarının Yalova Üniversitesi kadrolarına taşınmadığı görülmüştür.
"Mevzuat hükmüne göre, bir öğretim üyesinin rektör yardımcısı olarak atanabilmesi için üniversitenin aylıklı profesörlerinden olması gerekmektedir. Kamu idaresi cevabında, rektör yardımcısı olarak görevlendirilen öğretim üyelerine görevi ile ilgili her hangi bir ödeme yapılmadığı, kadrosu başka üniversitede olan rektör yardımcılarının kadrolarının alınması ile ilgili Üniversite Yönetim Kurulu Kararı alındığı, kadroların serbest bırakılması akabinde ivedilikle Üniversite kadrosuna atama yapılacağı ifade edilmiştir.
"Üniversitenin aylıklı profesörlerinden olmayan öğretim üyelerinin rektör yardımcısı olarak atanmasının 2547 sayılı Kanun'un 13'üncü maddesine aykırı olduğu değerlendirilmektedir."
İTÜ ANITI İHALESİZ ALINDI
İstanbul Teknik Üniversitesine (İTÜ) yönelik hazırlanan raporda da, kuruluş yıl dönümü nedeniyle yaptırılan İTÜ anıtının tasarım yarışması kapsamında ihale edilmediği kaydedildi. Raporda şöyle denildi:
"Üniversitenin 250. kuruluş yıl dönümü için yaptırılan İTÜ anıtının 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 22'nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde ifade edilen 'İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi tarafından karşılanabileceğinin tespit edilmesi' kapsamında alındığı tespit edilmiştir.
"Üniversite tarafından yaptırılan İTÜ Anıtı eser alım işinde tasarım imalatla birlikte tek bir alım olarak değerlendirilmiş ve söz konusu işi yapabilecek tek bir kişinin bulunduğu varsayılarak kanunun 22’nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında alım doğrudan temin usulü ile gerçekleştirilmiştir.
"Her ne suretle olursa olsun kanunda belirtilen istisnai durumlar hariç kamu kaynağının harcanmasında meri mevzuat hükümleri çerçevesinde kalınması gerektiği değerlendirilmektedir. İdarenin alımlarda şeffaflığı ve rekabeti temin etmek amacıyla, bu tür alımları 4734 sayılı Kanun kapsamında ihale edilmek suretiyle gerçekleştirmesi gerekmektedir."