24 Kasım 2024 Pazar
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Unkapanı Köprüsü SOS veriyor

7 ay önce yenileme çalışmaları yapılan Atatürk (Unkapanı) Köprüsü’nün bağlantı noktası, İstanbul’da kar yağışı sırasında üç kez açıldı. 20 santim açıklık oluşan köprü, bazı şeritler kapatılarak kontrollü trafiğe açıldı. Uzmanlar sorunun nedenini belirlenerek köprünün bakım altına alınmasını istedi

Unkapanı Köprüsü SOS veriyor
A+ A-

Uzmanlar, İstanbul'a uzun yıllardır hizmet veren Atatürk (Unkapanı) Köprüsü'nün onarılması veya yenilenmesini önerdi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesinin yenileme çalışmalarının 31 Temmuz'da tamamlayıp hizmete açıldığını duyurduğu Unkapanı Köprüsü'nde bağlantı noktası, kar yağışının etkili olduğu geçen hafta henüz belirlenemeyen bir nedenle 3 kez açıldı. Açılma nedeniyle köprü ekipler tarafından geçici olarak araç trafiğine kapatıldı. Sorunun giderilmesiyle bazı şeritleri kapatılan köprü kontrollü olarak trafiğe açıldı. İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Mimarlık Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Oğuz Cem Çelik, binalarda ve köprülerde çeşitli bölümlerin birbirinden bağımsız hareket etmesine olanak sağlayan, böylece rötre (büzülme), sıcaklık değişmesi, deprem, rüzgar ve kar gibi yükler altında ikincil etkiler doğurmadan yapının daha uygun davranış göstermesini sağlayan bileşenlere "ayırma derzi" ya da "hareket derzi" adı verildiğini söyledi.

İZLENEREK ÖNLEM ALINMALI

Unkapanı Köprüsü’nde de bu türden derzlerin bulunduğunu belirten Çelik şunları söyledi: "Köprü inşa edildiği tarihten günümüze dek yaklaşık 82 yıldır görevini güvenle yerine getirdi. Köprülerde kullanılan genleşme derzleri küçük, orta ve büyük hareket yeteneği gösteren derzler olarak 3 gruba ayrılır. Unkapanı Köprüsü'nde kullanıldığı şekliyle büyük hareket yeteneği gösteren çelikten üretilmiş derz elemanlarının değişik boyutlara ulaşan açılıp kapanma değerlerinin pek çok olası nedeni vardır; kesin bir değerlendirme için köprü proje ve hesapları ile yapının yerinde, karşılaştırmalı bir inceleme yapmak esastır."

Prof. Dr. Çelik, köprülerin doğa olaylarına doğrudan açık olduklarında bozulma etkilerinin hızla arttığına dikkati çekerek, şöyle devam etti:

"Bu durum köprülerin periyodik bakımını daha da önemli kılmaktadır. Olası yapısal sorunlar küçük düzeylerde iken hasarın giderilmesi esastır ve daha kolaydır. Buna karşın, biriken sorunların onarımla bile giderilmesi bazen mümkün olamaz. Unkapanı Köprüsü’nde ortaya çıkan bu durumun nedeninin belirlenmesi önemli. İlgili çalışmalardan sonra köprü eğer ulaşıma açık tutulacaksa belirli bir süre, en az 1 yıl gibi yapı sağlığı izleme yöntemlerinden biri ile izlenmeli, anomaliler görülmesi durumunda mutlaka önlem alınmalıdır. Daha da önemlisi köprünün genel bir bakımının acilen yapılması gerekir.”

DERZLER YENİLENMELİ

Bu türden köprülerin tasarım ömürlerinin genelde 75-100 yıl civarında olduğunu aktaran Çelik, "Genel bir yapısal inceleme sonucunda gerekli görülmesi durumunda, köprünün ömrünün uzatılması için bir program çerçevesinde onarım ve güçlendirme çalışmaları yapılmalı. Ortaya çıkacak bütçenin sonucunda köprüde bölgesel yenileme olup olmayacağı kararı daha rahat verilir. Sorunun kısa sürede çözümü için problemin yaşandığı genleşme derzlerinin, yerinde hızlıca yenilenmesi gerekiyor" dedi.

İTÜ Ulaştırma Anabilim Dalı Öğretim Görevlisi Doç. Dr. Murat Ergün ise Unkapanı Köprüsü'nün daha önce fırtına nedeniyle çöktüğünü, ardından ahşap dubalarla yapılıp 1954 yılında asfaltlandığını söyledi.

O dönemde yeni köprü yapılmasının planlandığını ancak maliyeti nedeniyle olmadığını anlatan Ergün, sözlerine şöyle devam etti:

"Kışın sıcaklığın azalması nedeniyle demir malzeme büzülmekte, küçülmektedir. Atatürk Köprüsü'ndeki açılma, fırtına nedeniyle dubaları bağlayan zincirlerindeki problemden kaynaklanmış olabilir. Atatürk Köprüsü eski köprü olduğu için ömrünü tamamlamaya yakındır. Köprünün yıkılıp yeniden yapılması ya da yenilenmesi gerekir. Ancak yenisinin yapımının yüksek maliyetli olması ve etrafında tarihi alanların çok olması nedeniyle köprü tamir ile çalışmaya devam edebilir."

İMAMOĞLU ‘KISA SÜREDE YENİLEDİK’ DEMİŞTİ

İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, Twitter hesabından 1 Ağustos 2021'de "Unkapanı Köprüsü'nü kısa sürede yeniledik. Tüm sorunlarından arındırdığımız köprü uzun yıllar İstanbul'a hizmet edecek" sözleriyle videolu bir paylaşımda bulunmuştu.

Aylarca süren çalışmaların ardından hizmete açılan köprü 11 Mart'ta derzlerde yaşanan açılma nedeniyle yaklaşık 5 saat trafiğe kapatıldı. Bağlantı noktasında henüz belirlenemeyen nedenle yaklaşık 20 santimetre açılma meydana gelen köprü ekiplerin çalışmalarının tamamlanmasının ardından trafiğe açılmıştı

Son Dakika Haberleri unkapanı köprüsü