Üretici-market farkı 5 kat
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, üretici-market fiyat farkının Mart ayında 5 katı bulduğunu bildirdi. Bayraktar, hükümetin üreticilere sahip çıkmasını istedi.
TZOB Başkanı Şemsi Bayraktar yaptığı açıklamada, mart ayında markette 22, üreticide 7 üründe fiyat artışı; markette 18, üreticide 12 üründe fiyat düşüşü olduğunu, üreticide 13 üründe fiyatların değişmediğini bildirdi. Üretici ve tüketici fiyatları arasındaki farkın bir türlü kapanmadığına dikkat çeken Bayraktar, kuru soğanın 4.9 kat, patatesin 4.2 kat, lahananın 4.1 kat, maydanozun 3.9 kat, sütün 3.3 kat daha fazlaya tüketiciye satıldığını vurguladı.
GİRDİ FİYATLARI MALİYETİ ARTIRDI
Mart ayında takip edilen ürünlerin bazılarında görülen fiyat artışlarında girdilerdeki fiyat artışları etkili olduğunu kaydeden Bayraktar, şunları kaydetti: “Başta gübre olmak üzere elektrik, zirai ilaç, sulama ücretleri, yem fiyatları son bir yılda fazla arttı. Girdi fiyatlarında görülen kur baskısı fiyatları yükseltti. Ancak kurdaki düşüşler fiyatlara yansımıyor. Özellikle gübre ve yem fiyatları son zamanlarda çiftçimizi zorluyor. Son bir yılda enflasyon yüzde 15.61 artarken, DAP gübresi fiyatı yüzde 75 ve üre gübresi fiyatı yüzde 85.8, besi yemi fiyatları yıllık bazda yüzde 40.7 ve süt yemi ise 43.9 arttı.”
ÇİFTÇİ BORÇLARI FAİZSİZ YAPILANDIRILMALI
Gıda ithalatının pahalı olduğu bu dönemde hem üretimi artırmak hem de tüketicilerin ihtiyacını karşılamak zorunda olunduğunu ifade eden Bayraktar, “Bu nedenle çiftçilerimizin rahat üretim yapmasını temin etmek için bankalara ve Tarım Kredi Kooperatiflerine ödeyemediği için takibe düşen borçları ile yüksek faizle yapılandığı borçları faizsiz olarak uzun vadeye yayılmalı ve ödeme kolaylığı getirilmelidir. Sayın Cumhurbaşkanımıza ve ilgili bakanlarımıza ilettiğimiz bu sorunların bir an önce çözüme kavuşturulmasını bekliyoruz” diye konuştu.
ÜRÜNLER ELDE KALDI
Çiftçinin ürettiği patates ve soğanın elde kaldığını vurgulayan Bayraktar şunları söyledi: “Kuru soğan ve patateste rekoltedeki artışın yanı sıra salgın nedeniyle talepte yaşanan daralmanın pazarlama sorunlarına yol açması fiyatlarda düşüşe neden oldu. Üreticimizin bin bir emekle ürettiği bu ürünler salgın döneminde kısıtlı talep yüzünden üreticimizin elinde kaldı. Halen depoda olan ürünlerin pazarlanması konusunda Hükümetimiz üreticimize sahip çıkmalıdır. Kısır bir döngü içinde olan patates ve soğanda arz talep dengesini kuracak bir üretim planının üretici iş birliğiyle sağlanması gerekiyor.”
YAPILMASI GEREKENLER
TZOB Başkanı Bayraktar tarımda sorunların aşılması için yapılması gerekenleri de şöyle sıraladı:
Üretimde istikrar için üretim planlaması yapılmalı, sözleşmeli üretim yaygınlaştırılmalı, ürün ihtisas havzaları ve piyasa düzenleyici kuruluşlar oluşturularak fiyatlarda istikrar sağlanmalı, üretim doğru yerde, doğru zamanda ve doğru miktarda ekonomik olarak iç ve dış talebe göre planlanmalı, üretici örgütlenmesine önem verilmeli, üretim maliyetleri düşürülmelidir.
Salgın hastalıkla mücadele ettiğimiz bu dönemde marketlerde fiyat artışı olan ürün sayısının yüksek olduğu dikkate alındığında, tüketicilerimizin makul fiyatlardan ürün temin edebilmesi için, en azından çok tüketilen ürünlerdeki market fiyatlarının yakından takip edilmesi, denetimlerin artırılması ve piyasa düzeninin sağlanması gerekmektedir. Tüm kesimlerin sorumlu davranarak piyasaları bozanlara fırsat verilmemeli ve gıdaya uygun fiyatla erişimin kolaylaştırılması sağlanmalıdır.
Salgın hastalık döneminde gıdaya erişimin ne kadar zor ve önemli olduğu bir kez daha görülmüştür. Çiftçilerimiz istikrarlı gelir elde ederek ürünlerini değer fiyattan satabilmeli, tüketicilerimiz de makul fiyatlardan ürün temin edebilmelidir.