08 Ocak 2025 Çarşamba
İstanbul 14°
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

‘Üreticiden ucuz alınıyor markette üç katı fiyata satılıyor’

Üretici ile tezgah arasındaki fiyat farkı bir türlü kapanmıyor. Buna en tipik örnek elma fiyatları. Üreticiden 10 liraya alınan elma marketlerde 50-60 lira hatta 90 liraya kadar satılıyor

‘Üreticiden ucuz alınıyor markette üç katı fiyata satılıyor’
A+ A-
YURT HABERLERİ SERVİSİ

Kışın vazgeçilmez meyvesi elma üreticiden 10-12 lira arasında toptancıya satılırken, ürün marketlerde üç katı fiyata çıkıyor. Aradaki farkın toptancı hallerinden değil, marketlerden kaynaklandığı ileri sürüldü. Karaman Ziraat Odası Başkanı Mehmet Bayram, “Zincir marketlerin fiyatları belirleme gücü var. Binlerce zincir market, pazara hâkim oluyor. Ticaret Bakanlığı bunları sıkı bir şekilde denetlemeli.” dedi.

Elma üretim merkezi Karaman’da Ziraat Odası Başkanı Mehmet Bayram, üretici ile marketler arasındaki uçuruma değinerek şunları söyledi:

Üreticinin kilosunu 10-12 TL’ye sattığı elmalar, Karaman’da elma bahçelerine yürüme mesafelerindeki zincir marketlerde 40-50 TL bandında satılıyor. Hem de 3. kalite olan elmalar.

“Aracı yüzde 33 kâr ekleyip satarken, İstanbul, Ankara’da çeşitli zincir marketlerde 70-90 TL arasında satılmakta. Yaklaşık yüzde 300 kâr ekleniyor. Böylelikle market fiyatı, üreticinin sattığı fiyatın 5 katını geçiyor.

“Bu durumda üreticimiz sattığı meyve sebzelerin para etmediğinden, tüketicimiz ise fiyatların çok yüksek olduğundan yakınıyor.

“Zincir marketler binlerce şubesi ile perakende sektörünü elinde tutuyor.”

‘HALLERİN ROLÜ YOK’

Fiyat artışında toptancı hallerinin bir rolünün olmadığını hatırlatan Mehmet Bayram, bu konuda şunları söyledi:

“Fiyat artışlarının toptancı halleriyle bir ilgisi yok. Büyük zincir marketlere Ticaret Bakanlığı sıkı denetim yaparak bu afaki fiyatlara karşı önlem almalıdır.

“Zincir marketlerin fiyatları belirleme gücü var. Binlerce zincir market, pazara hâkim oluyor. Bu da oluşan yüksek fiyatlardan dolayı tüketimin düşmesinden kaynaklanan çiftçimizin ürünlerinin hak ettiği değerden satılamama sebebidir. Ülkemizde oluşan gıda özellikle sebzede enflasyonunun en büyük sebebi zincir marketlerde oluşan afaki fiyatlardır.”

‘ALIŞVERİŞİ PAZARDAN YAPIN’

Bayram, son olarak tüketicileri uyararak alışverişin pazarlardan yapılmasını istedi:

“Özellikle meyve sebze alışverişlerimizi pazardan yapmayı tercih edelim. Hem üreticimiz kazansın hem tüketicimiz. Elma ve sebze üreticileriyle tüketiciler arasındaki bu uçurum, sadece Karaman'ı değil, tüm Türkiye'yi yakından ilgilendiriyor. Ve gıda enflasyonunun başlıca sebeplerinden biri olarak görülmektedir.

“Üreticiden tüketiciye ulaşana kadar ortaya çıkan inanması zor ve fahiş kârlar tüketicilerimizin alım gücünün düşmesine üreticimizin hak ettiği parayı kazanamamasına sebep olmaktadır.”

Elma Üretici Karaman