18 Ekim 2024 Cuma
İstanbul 13°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Uzak coğrafyalar ihracatta kilogram değerini artıracak

Türkiye tedarik zincirindeki değişim ve emtia fiyatlarındaki yükseliş sayesinde ihracatını 225 milyar doların üzerine taşıdı. Sonraki hedef 300 milyar dolar. Ancak bu hedefe vardığımızda bile şu anki kilogram başına değer ile benzer seviyelerde kalacağız.

Uzak coğrafyalar ihracatta kilogram değerini artıracak
A+ A-
Recep Erçin / Köln

Diğer yandan işin dış ticaret hadleri tarafında ise durum aleyhimize işliyor. Nedir? Türkiye daha çok mal satıyor ama aslında tedarik sağladığı ülkelere ucuz mal gönderiyor nispi zenginleşme yerine fakirleşme oluyor. İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR) Başkan Adayı Kazım Taycı, sektör olarak uzak coğraflara açılarak kilogram başına düşen değeri artırmayı başardıklarını anlattı. Çin, Japonya ve Tayvan'ın yanında Güney Amerika ülkelerine işaret eden Taycı, “Güney Amerika şekerin kaynağı ama kalitesiz ucuz ürünler tüketiyorlar. Bu yüzden Amerikan firmaları çok ilgi göstermemiş. Afrika kakaonun kaynağı ama çikolatanın değerini keşfedemediler. Uzak Doğu özellikle Çin her ürüne açık ve ne satarsak alıyorlar. Çin ve Japonya'daki alıcılarımızın belirlediği standartlar sayesinde kendimizi geliştiriyoruz.” dedi.

KALİTE ÇİZGİSİNİ YÜKSELTİYOR

Almanya'nın Köln şehrinde düzenlenen ve Türk gıda firmalarının önemli bir yer tuttuğu ISM Uluslararası Şekerleme Fuarı'nda sorularımızı yanıtlayan Tayaş Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Kazım Taycı, ülkemizin şekerli ürünler ve bisküvi anlamında daha çok yakın coğrafyalara odaklandığını, Irak başta olmak üzere Ortadoğu pazarına girmenin kolay ancak dönem dönem riskli ve buraya satılan ürünlerin kilo değerinin düşük kaldığını ifade etti. Avrupa pazarının ise hem bu ürünlerde yerelde güçlü olduğunu bunun yanında zaten pazarın doyduğunu kaydeden Taycı, “Avrupa'da 2'yi 4 yapabilirsiniz. Ama Çin'de 2 olan 20'ye çıkabilir. Bu coğrafyalar kaliteli ürün istiyor. Onlar sayesinde biz de kalitemizi yükseltiyoruz.” bilgisini verdi. Irak'a satılan bir ürünün değeri 1.5 ise Çin, Japonya ve Güney Amerika gibi ülkelere 2.5-3'e satılabildiğini aktaran Taycı, ISM fuarının da ihracatta hedef pazarlar açısından büyük öneme sahip olduğunu söyledi.

'BİRLİKTE HAREKET ETMELİYİZ'

İHBİR Başkan Adayı Kazım Taycı, göreve geldiklerinde firmalara destek olacaklarını ve kendilerinin mal yetiştirmekte yetersiz kaldığı pazarlar başta olmak üzere uzak coğrafyalara ihracat için birlikte hareket edeceklerini söyledi. Taycı, “Biz diyoruz ki herkes valinizi hazırlasın. Üretim ve ihracat odaklı büyüyen sektörümüz bu tip yurt dışı etkinliklerde daha fazla var olmalı ki ülkemize daha fazla döviz girdisi sağlayalım. Şekerli, kakaolu ve pastacılık ürünlerinde, ürününü kaliteli yapan herkesin pazarlarını büyüteceğine inanıyorum. Krizleri fırsata dönüştürmemiz gerekiyor. Bizler oturarak ürün satmayacağız, gideceğiz o pazarı yerinde göreceğiz ve faaliyetlerimizi de anlatacağız. Her fırsatta Uzakdoğu’dan ve Güney Amerika’dan bahsediyoruz. Buralar zor pazarlar ancak ihracat birim değeri fazla. Bu iş sadece Irak’a, Lübnan’a, Cezayir’e ürün satarak olacak bir şey değil. Bizim Arjantin’e, Güney Amerika’ya, Asya’ya da satmamız gerekiyor.” mesajlarını verdi.

ÇEYREK ASIRDIR ÇİN'DE

Tayaş Gıda'nın ise 57 yıllık bir birikimle bugün 140 ülkeye ihracat yapan bir şirket olduğunu anlatan Taycı, şu bilgileri verdi: “Kore’de 5 distribütörümüz var. Türkiye’den bu ülkeye en fazla ihracat gerçekleştiren firmayız. Şekerli ve kakaolu mamullerde ise Japonya, Kore, Çin, Tayland ve Tayvan bölgesine kendi grubumuzdan en fazla ihracat yapan firmayız. Dünya genelinde 300’ün üzerinde distribütörümüz var. Sektörümüzün ihracat gerçekleştirdiği ülke sayısı 75. Bazı özel pazarlara gidip ürünümü alın demekle olmuyor. Japonya’ya satışa başlamak için iki aya yakın bir süre gözlemci eşliğinde çalıştık. Camımızdan, ışığımıza, elektrik kablolarımıza kadar incelediler. Üzerinde toz bulunma riski olduğundan dolayı üretimde yatay kablo ve benzeri bir şeyin olmamasını istediler. Zorlu çalışmalardan sonra Japonya’ya ürün satmaya başladık. Çin ve Uzak Doğu'ya ise 23 yıl önce gitmeye başladım.”

İHBİR'DE BÜYÜK PAY ŞEKERLİ MAMÜLLERİN

Hububat sektörü, Almanya'da düzenlenen dünyanın en büyük gıda fuarlarından ISM'e 85 firma katılım gösterdi. Burada İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR) Başkanı Haluk Okutur'un yer aldığı milli katılım standını da ziyaret ettik ve Okutur ile dört yıl sonra da olsa sektör üzerine sohbet etme fırsatı bulduk. İHBİR, sektördeki tüm Türkiye ihracatının yüzde 28’ini kapsıyor. Tüm Türkiye’nin 9 milyar dolarlık bir ihracatı var. Bunun 2.5 milyar doları İHBİR’in. Bunun da 2 milyar dolarını ise pastacılık, şekerli mamüller ve gıda müstahzarları oluşturuyor. Avrupa’ya şekerli ve kakaolu mamullerde yaklaşık 800 milyon dolar ihracatımız var.

Kore Çin türkiye tedarik zinciri uzak coğrafya ihracatı kilogram değeri Köln İHBİR Başkan Adayı Kazım Taycı japon