Vatandaşların can güvenliği tehlikede!
Avcılar’da meydana gelen metrobüs kazası İstanbul’daki toplu taşımanın güvenliğini bir kere daha akıllara getirdi. Konuştuğumuz yetkililer ve uzmanlar, sürücülere daha fazla destek verilmesi ve metrobüs sisteminin de dönüştürülerek daha denetimli hale getirilmesi gerektiğini söyledi.
İstanbul Avcılar’da meydana gelen metrobüs kazası, metrobüs sisteminin güvenliğini gündeme getirdi. Aydınlık’a değerlendirmede bulunan İstanbul Büyükşehir Belediyesi AK Parti Meclis Üyesi Erdem Kertişçi, belediyeye liyakatli kadroların alınmadığını ifade etti. Ulaştırma uzmanı Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı da “Sistem değişmeli, daha otonom haline gelmeli. Denetimi artırılmalı.” derken Prof. Dr. Ergun Gedizoğlu ise “Kapasitesi artırılmış araçlar kullanılmalı, raylı sisteme geçilmeli.” dedi.
Şükrübey metrobüs durağında meydana gelen kazada 99 vatandaşın yaralanması, metrobüs sisteminin güvenliği ve sorunlarını akıllara getirdi. Konuştuğumuz yetkili isimler ve uzmanlar, tedbirleri ve çözüm önerilerini sıraladı.
‘KADROLAR LİYAKETLİ DEĞİL’
İBB AK Parti Meclis Üyesi Erdem Kertişçi, İBB Başkanı İmamoğlu’nun belediyeye liyakatli kadrolar almadığını belirterek rutin işleyişin bozulduğunu söyledi. İBB’nin otobüs ve metrobüs konusu yerine sürekli taksi gündemini konuştuğunu belirten Kertişçi şunları söyledi:
“Önümüzdeki hafta Büyükşehir Meclis Toplantısı var. Büyükşehir Meclisinde de bazı konulara değineceğiz. Bunlardan biri de Yatırımları İzleme Komisyonu. Bizler kendilerinin bir yönetim anlayışının olduğunu düşünmüyoruz. Önceki gün böyle bir kaza oluyor, Büyükşehir Belediye Başkanı ortada yok. Konserde olduğu söyleniyor. Sonrasında gecenin bir vakti tivit paylaşıyor, özür dileyerek olayı geçiştirmeye çalışıyor. İstanbul halkı yollarda kaldı. Hepimiz izledik, gördük. Birincisi liyakatli kadroların değil yandaş, partizan kadroların işe alınmasının sonucu bu. Bizler sürekli otobüs, metrobüslerin bakımlı olması gerektiği, rutin işleyişin bozulmaması gerektiğini söylüyorduk. Ancak kendileri maalesef keyfe keder işler yaptıkları için İstanbullu konusu error (hata) vermeye başladı. Bu konuda ihaleleri vardı, Mercedes’e bile sen yetersizsin diyerek araçlarına bakım yaptırmıyorlar. Şoförler liyakatli şoförlerden seçilmiyor. Tabi ki biz oradaki şoförün bilerek isteyerek kaza yapmadığını biliyoruz. Ancak burada bir gerçek var, insanlar harap oldu, yolda kaldılar. 99 kişi yaralandı.
“UKOME’ye sürekli taksi gündemi getiriyorlar. Taksi İstanbul trafiğinin yalnızca yüzde 2’sine hitap ediyor. Ancak otobüs ve metrobüs daha yüksek bir yüzdede. Bununla ilgili uğraşmıyorlar. Bizim dönemimizde de kazalar olurdu ama böyle büyük çaplı kazalar olmuyordu. Çünkü liyakatli kadrolar almıyorlar.
“İBB'nin kaza sonrası için bir senaryosu olmuş olsaydı dün ki kazada bunu görürdük. Ne yazık ki saatlerce insanlar yolda kaldı. İstanbullular mağdur oldu. AK partili belediye başkanlarımız belediyelerine ait araçları gönderdi ve insanların mağduriyetlerini bir nebzede olsa gidermeye çalıştı. İBB'nin böyle bir imkanı yok mu? Elbette var. Peki neden yapmadılar. Çünkü onların bu şehrin insanlarına hizmet etmek gibi bir dertleri yok. Avcılar’da bir genç kardeşimizin dil sürçmesi üzerinden algı yapmaya çalıştılar. Bütün kabahatlerini bunun arkasına sakladılar. Sormak lazım, orada AK Parti Gençlik Kolları hemen müdahale için gitmişken İBB yetkilileri neredeydi? İBB Başkanı neredeydi?
İETT Araç Alım ve Bakım İşleri İnceleme ve Araştırma Komisyon Raporuna göre 2019, 2020 ve 2021 yıllarında 3 milyar 979 milyon 434 bin ve KDV’nin harcandığı, ihalelerin ise araçları yapan Mercedes şirketi yerine CHP Milletvekili Özgür Karabat’ın mali müşaviri olduğu firmaya verildiği görülmüştü. Rapora göre 2019’dan beri 177 araç hurdaya çıkarken bu araçların bakımdan geçen araçlar olduğu da belirtilmişti.
‘DENETİM KONUSU PROBLEMLİ’
“Özel Halk Otobüslerinde maalesef birçok araçta tek şoför çalıştırılıyor ve bu yasak. Denetim konusunda problemler var. İETT bu konulara çözüm bulamazsa korkarım daha büyük kazalar meydana gelecek.
“İETT sürücülerinin her birisi gerçekten çok kıymetli ve ortaya bir emek koyuyorlar. Hepsinin bilincindeyiz. Fakat çalışma şartları gerçekten çok zor. Bu konuda psikolojik olarak destek verilebilir hem de sosyal haklarında iyileştirmeler yapılırsa sürücü arkadaşlarımız biraz daha rahatlar ve işlerini daha dikkatli yapabilirler.”
‘DAHA OTONOM HALE GELMELİ’
Ulaştırma uzmanı Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, sistemin dönüştürülmesi ve daha otonom hala getirilmesi gerektiğini söyledi. Metrobüs sisteminin şoförlerin inisiyatifinde olmaması gerektiğini vurgulayan Ilıcalı, şunları kaydetti:
“Biz İstanbul Ticaret Üniversitesi olarak, bu sistemin kapasite ve güvenliğinin artırılması dönüşüm projesini tamamladık, İETT’ye verdik. Şu an da uygulanma aşamasında. Dünyanın hiçbir yerinde böyle özgün bir yolu olacak, bunu sürücü inisiyatifine bırakacaksınız, günde 1 milyon yolcu taşıyacak bir sistem yok. Trafik kazalarının yüzde doksan sürücü hataları nedeniyle olduğu bir ülkede bu kazalar da devam eder. Sistem tamamen teknoloji destekli olsa orada sürücüye bile gerek yok, kaza riski sıfır. Yok sürücü yorgun mu, yanlışlıkla frene mi basmış, bilinçsiz mi vb. Kadir Topbaş zamanında da bu sistemin artık dönüştürülmesi gerektiğini söylemiştim. Bir an önce benzer kazaların yaşanmaması için teknolojisini değiştirmemiz lazım. ASELSAN’ın geliştirdiği yerli ve milli teknolojiyi burada uygulayabiliriz. Yarın okullar açıldığında talepler daha da artacak. Dolayısıyla teknolojik değişimle bunu daha otonom hale getirecek bir sistem getirilmeli. 1 milyon kilometreyi geçen araçların yanma riski de var. Bunların da dönüşüme uygun değişimi yapılmalı.”
ALTERNATİFİ YOK
İstanbul Teknik Üniversitesi Ulaştırma ve Trafik Kürsüsü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ergun Gedizlioğlu ise “Daha yüksek kapasitede araç kullanılmalı. Bir metrobüs geldiğinde sıkış tıkış yolcu alıyor. Raylı sistem gibi bir sisteme ihtiyaç var. Bu yıllar önce yapılmış bir yatırımdı. Söğütlüçeşme’den Beylikdüzü’ne kadar bir tek bu hat var. Başka alternatifi yok. Bütün yük bunun üstüne biniyor. Senelerdir yeni bir güzergah geliştirilmedi. Bu yük hafifletilmeli.” önerisinde bulundu.
ÜÇ KİŞİ YOĞUN BAKIMDA
İstanbul Valisi Ali Yerlikaya, metrobüs kazasında yaralanan 99 kişiden 88'inin taburcu edildiğini 3 kişinin ise yoğun bakımda tedavi gördüğünü bildirdi. Vali Yerlikaya, Twitter'dan yaptığı paylaşımda, şu ifadelere yer verdi: “99 hemşerimizden 88'i şükürler olsun taburcu oldu. 3 yaralımızın yoğun bakımda, 8 yaralımızın da serviste takipleri devam ediyor. Yaralı hemşehrilerimize Allah'tan şifa diliyorum."
‘ŞOFÖR BAYGINLIK GEÇİRDİ’
Çengelköy’de bir açılışta konuşan İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, kazanın nasıl olduğu ile ilgili “Kazanın kayıtlarından ve elde ettiğimiz görüntülerden ve ses kaydından ortaya çıkıyor ki şoförün feryat ederek, kötü oluyorum, ambulans çağırın diyerek aslında bir baygınlık geçirdiğini ve otobüsün direksiyonunun yan şeride doğru kayarak kafa kafaya çarpışmasına vesile olduğunu ifade etmek isterim” açıklamasında bulundu. İBB Haber tarafından paylaşılan görüntülerde, araç seyir halindeyken sürücünün, 6’ncı saniyede “Ben çok kötü olmuşum, ambulans çağırın bana” diyerek yolculara seslendiği görülüyor. Sürücü bu sözleri söyledikten sonra, 22’nci saniyeden itibaren kontrolü kaybediyor. Son saniyelerde ise aracın bariyerlere doğru gittiği görülüyor.