20 Kasım 2024 Çarşamba
İstanbul 10°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

'Vefalı Başkan' Uzakdoğu'ya işaret etti

Ticaret Bakanlığı, uzak pazarlar için stratejisini geçen ay açıkladı. Türk markalar da bu yönde planlamalarını yapmaya başladı.

'Vefalı Başkan' Uzakdoğu'ya işaret etti
A+ A-
RECEP ERÇİN

Ev ve mutfak eşyaları sektörü ise uzun yıllarda Güney Amerika başta olmak üzere uzak pazarları hedef olarak belirleyip çalışmalarını sürdürüyor. Bu kapsamda Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Kurucu Başkanı ve Lux Plastik Genel Müdürü Burak Önder'in ortaya koyduğu vizyon sektör tarafından da benimsendi. İhracat ailesi içerisinde rekaberlik anlayışı ile Türk ihracatının gelişmesi için çalışan ve çevresinde “vefalı başkan” olarak tanınan Önder, perşembe akşamı basın ile bir sohbet toplantısı düzenledi. Önder, burada yaptığı açıklamada, RCEP ve Kuşak Yol gibi gelişmelere işaret ederek, Uzakdoğu pazarına dikkat çekti ve Güney Amerika'dan sonra buradaki fırsat olduğunu söyledi. Önder, ihracat tarafında ağustostan itibaren Uzakdoğu pazarlarına odaklanacaklarını, 2.5 yıldır salgının da etkisiyle Uzakdoğu pazarlarının kapalı olduğunu ve açılmayla beraber avantaj sağlayacaklarını düşündüklerini söyledi. Önder, Amerika’nın kuzeyi ve Latin Amerika gibi alternatif pazarlarda da çalışmaların devam edeceğini anlattı.

'RUSYA'DA CİDDİ ARTIŞ VAR'

Lux Plastik olarak milli katılım fuarları ve resmi heyetler dışında da hedef pazarlardaki müşterileri ziyaret ederek o ülkenin kültürünü, sosyal yaşamını öğrendiklerini bu sayede pazarlarda kalıcı olabildiklerini anlatan Burak Önder, ihracatlarını son 10 yılda 10 katına çıkardıklarını belirtti. Önder Türkiye’de ihracatçıların genelde dışardan gelen talep üzerine çalıştığını, ancak artık bu sistemin değişip daha etkin pazarlama stratejileri oluşturularak uzun vadeli hedefler konulması gerektiğini vurguladı. Başlangıçta daha çok Ortadoğu ve biraz da Avrupa Birliği’ne ihracat yaparken yumurtaları farklı sepetlere koyma politikaları ile 2021 yılında 119 ülkeye, 2022’de ise şu ana kadar 93 ülkeye ürünlerini gönderdiklerini aktaran Önder, ihracatın üretimden aldığı payın da yüzde 70'e yükseldiğini kaydetti. Bu coğrafyalarda üretim yapanlar için pazar çeşitliliğinin çok önemli olduğuna değinen Önder, Ukrayna'ya mal gönderebildiklerini, Rusya'ya ilginç bir şekilde ciddi bir artış olduğunu bildirdi.

'MERKEZ'İN MESAJINI ALMAK LAZIM'

Toplantıda bir soru üzerine Merkez Bankası Başkanı Şahap Kavcıoğlu'nun İstanbul Sanayi Odası'nda yaptığı açıklamaları yorumlayan Önder, şunları söyledi: “Toplantının genelini dinleyince Merkez Bankası Başkanı içten samimi tespitleri olan biri. Orada bir tek stok kısmı yanlış olmuş. Salgın öncesinde 'just in time/tam zamanında' ürünü teslim etmek önemliydi. Fakat salgında lojistik problemler, ham madde fiyatlarının artması, tedarik zincirindeki kırılma nedeniyle stoklarla çalışmak zorunda kaldık. Biz stokla çalışmak istemeyiz. Ama üretimdeki akışkanlığı sağlamak için yapmak lazım. Merkez Bankası Başkanı önemli tespitler de yapmış. Kurumu linç etmek yerine verilen mesajları iyi almak lazım. Türk iş dünyasının da üzerine düşen görevleri anlaması, stok dışındaki konularda şapkasını önüne koyması lazım. Dünyada enerji problemi varken bizim elektrik fiyatlarımız çok pahalı demek olmaz. Zaten sübvanse ediliyor. Rasyonel taleplerde bulunmak lazım. Bir hazırcılık var. Her yerde aynı. Kendi ödevlerimizi yapacağız. Finansmanla ilgili bir şeyler isteyebiliriz ama bunu da rasyonel şekilde istemek lazım, 'bedava para ver' olmaz. İstanbul'da çok yığılma var. Ranttan dolayı arsa fiyatları çok pahalı. Büyümenin önündeki en büyük engel finansman diyorlar ama ARGE ve inovasyonun gelişmemesinin nedenlerinden biri şu; özsermaye büyüyor yeni yatırım için bütün parasını arsaya, binaya veriyor. Üretici on yılda kazandığı parasını arsaya veriyor. Entelektüel sermayeye kaynak kalmıyor.”

Ticaret Bakanlığı Merkez Bankası evsid güney amerika uzakdoğu lux plastik