Yerli gübreyi, ithalden yüzde 20 daha ucuza veriyor
Eti Bakır A.Ş.’nin Kastamonu Küre işletmesindeki bakır üretiminin yan ürünü olan pirit konsantresi, Mardin Mazıdağı Metal Geri Kazanım ve Entegre Gübre Tesisleri’nde yeniden üretime dahil ediliyor. Bu sayede geri kazanılarak üretilen 2 bin 500 ton kobalt dünyaya 8 ülkeye ihraç ediliyor. Fabrika ve üretim süreciyle ilgili bilgi veren Genel Müdür Emre Kayışoğlu, hedeflerinin yılda 5 bin ton kobalt üretimi olduğunu belirtti. Mazıdağı’ndaki tesisin Türkiye’nin ilk entegre gübre tesisi olduğunu belirten Eti Bakır A.Ş. Mazıdağı Metal Geri Kazanım ve Entegre Gübre Tesisi’nin Genel Müdürü Emre Kayışoğlu, “Eti Bakır, Türkiye’de cevherden katot bakır üretebilen tek şirket. Kobalt, en çok teknoloji yoğun sektörlerde pil, batarya ve katalizör yapımında ve seramik sektörüne özel boyaların üretiminde kullanılan bir malzeme. Mardin’de ürettiğimiz kobaltın yüzde 90’ından fazlasını, aralarında Amerika, İngiltere, İspanya, Kore ve Çin gibi ülkelerin bulunduğu 10’dan fazla ülkeye ihraç ediyoruz.” diye konuştu.
GÜBRENİN YEDİDE BİRİ ETİ'DEN
Kayışoğlu, kullanılan elektriğin yüzde 65’ini atık ısıdan, yüzde 35’ini doğalgazdan olmak üzere kendilerinin ürettiğini belirterek kendi kendilerine yettiklerini ifade etti. Kayışoğlu, hedeflerinin İngiltere’deki tesisleriyle (Cengiz Holding bünyesinde faaliyet gösteren Eti Bakır, Birleşik Krallık menşeli inorganik kobalt ve nikel kimyasalı üreticisi ICoNiChem şirketini 2020 yılı sonunda satın almıştı.) birlikte yılda 5 bin ton üretim yapmak olduğunu belirtti. Kayışoğlu, gübre üretimine ilişkin bilgiler de paylaştı. Türkiye’nin yıllık gübre ihtiyacının 7 milyon ton olduğunu belirten Kayışoğlu, bu ihtiyacın 1 milyon tonunu kendilerinin ürettiğini söyledi. Kayışoğlu, DAP gübre ihtiyacının ise yarısını kendilerinin karşıladığını belirtti. İthal gübrenin tonunun bin dolar civarında olduğunu söyleyen Kayışoğlu, “Biz 800 dolar bandında satış yapıyoruz.” dedi.
DEMİRYOLU GELİYOR
Eti Bakır, kobaltın geri kazanılması için Eti Bakır’ın Küre işletmesindeki üretimin yan ürünü olan piriti, Küre’den Çankırı-Kurşunlu’ya karayoluyla, oradan demiryolu ile Diyarbakır’a, Diyarbakır’dan da yine karayoluyla tesislere getirtiyor. Eti Bakır’ın son yatırımıyla birlikte, demiryolu Diyarbakır’dan fabrikaya kadar uzatıldı. Kayışoğlu, demiryolunun şubat ayında faaliyete geçeceğini söyledi.