22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Yumurtanın ‘sebebi’ üretici değil!

İSHİB Başkanı Müjdat Sezer yumurta üreticisinin günah keçisi yapıldığını belirterek fiyat artışının marketlerden kaynaklandığını söyledi

Yumurtanın ‘sebebi’ üretici değil!
A+ A-
EKONOMİ SERVİSİ

İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği (İSHİB) Başkanı Müjdat Sezer, sürekli maliyet artışına karşın üreticilerin 65 kuruştan sattığı yumurtanın, tüketicilere iki katı fiyattan ulaştığını belirterek, “Üreticinin kazancı ancak yüzde 10 seviyesinde. Yüksek fiyatın nedenini başka yerde arasınlar” dedi. İSHİB Yönetim Kurulu Başkanı Sezer, son günlerde yumurta fiyatlarında yaşanan artış nedeniyle üreticinin hedef tahtasına konulduğunu belirterek, yaşananlara tepki gösterdi.

ÜRETİCİ 65 KURUŞA SATIYOR MARKETTE 1.30’A ÇIKIYOR

Kamuoyunda yumurta firmalarının yüksek fiyatlarla ürün satarak büyük paralar kazandığı yolunda kamuoyunda yanlış bir algı oluşturulmaya çalışıldığına değinen Sezer, “Marketler, üreticiden 65 kuruşa çıkan yumurtanın üzerine iki kat fiyat koyarak 1 lira ile 1.30 lira arasında fiyatlardan satıyorlar. Durum böyle iken üreticiyi günah keçisi ilan etmek hiç adil değil” dedi. Yumurta üretiminde yem, ilaç, aşı gibi birçok girdinin ithal olduğuna dikkat çeken Müjdat Sezer, sözlerini şöyle sürdürdü: “Son iki yıldır maliyetleri inanılmaz artan yumurta üreticisi ekonomik anlamda yerlerde sürünüyordu. Birçok küçük işletme para kazanamadığı için kapanmak zorunda kaldı. Yem olarak kullanılan ve daha önce tonu 400 dolardan satılan soya küspesinin dünya piyasalarındaki fiyatı 600 dolara çıktı. Ayçiçeği küspesinin fiyatı ise 200 dolardan 300 dolara yükseldi. Öte yandan ilaç ve aşı gibi girdilerde de döviz fiyatlarına bağlı olarak artış yaşanıyor. Hammadde fiyatları bu kadar artarken, üreticinin yüzde 10’luk kazancına göz dikmek hiç adil değil” diye konuştu.

‘ÜRETİCİ YARALARINI YENİ SARIYOR’

Öte yandan, fiyat artışının ihracatın fazla olması nedeniyle iç piyasada fiyatların arttığı söylentilerine de değinen Müjdat Sezer, Türkiye’de yılda ortalama 20 milyar civarında yumurta üretildiğini ve büyük bölümünün iç piyasada tüketildiğini bildirdi. İSHİB Başkanı Sezer, “İhraç yumurtanın da üreticiden çıkış fiyatı iç piyasada olduğu gibi 65 kuruş seviyesinde. Pazarın durumu da belli. Yani ihracatta da öyle yüksek kâr marjları yok. Üretici yeni yeni yaralarını sarmaya çalışıyor” diye konuştu. Müjdat Sezer, üreticinin kilogram satış fiyatı 10 lira olan ve tüketiciye 15 liraya ulaşan yumurtanın buna rağmen en ucuz protein kaynağı olduğunu da sözlerine ekledi.

ekonomi Yumurta Tavuk market Üretici