22 Aralık 2024 Pazar
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Yunanistan'dan 'ihtar'lı kışkırtma

Yunanistan Dışişleri Bakanı Dendias, 'Türk savaş uçaklarının Yunan hava sahasını her ihlalinde' yetkili mercilerin Ankara'ya ihtar vermesi için talimat yayınladı. Ayrıca 'Ankara'nın bu davranışını herkesin görebilmesi' ve 'hiçbir şeyin cevapsız kalmaması için adımlar atılması' gerektiğini belirtti

Yunanistan'dan 'ihtar'lı kışkırtma
A+ A-
TEVFİK KADAN

ATİNA yönetiminden Türkiye'ye karşı kışkırtıcı bir talimat daha geldi. Dışişleri Bakanı Nikos Dendias, Türk jetlerinin sözde Yunan hava sahasına yönelik ihlallerinin tamamında gerekli ihtarların verilmesini ve bunun dünya kamuoyuna anlatılmasını istedi. Fakat Yunanistan'ın hava sahası uygulaması, dünyada hiçbir ülke tarafından kabul görmüyor.

Yunan Ekathimerini'nin haberine göre, söz konusu sürecin en iyi şekilde yürütülebilmesi amacıyla, Yunanistan'ın Ankara Büyükelçiliği ile Yunanistan Savunma Bakanlığındaki yetkili askeri birimler arasında gecikmeksizin çözüm üretilmesi için temaslar yoğunlaştırıldı.

Yunan medyası, Bakanlığın bu adımını, diplomatik girişim prosedürü mevcut olsa da süreci standart hale getirme girişimi ve “Türkiye'nin provokasyonlarında izlediği metodik yaklaşımı vurgulamayı” amaçlayan daha geniş bir stratejinin parçası olarak tanımladı.

HARİTALI DİPLOMASİ

Ayrıca habere göre Yunanistan, “Türkiye'nin yayılmacı hedeflerinin son 50 yılda nasıl ilerlediğini açık bir şekilde gösteren” sözde haritalarla diplomatik bir kampanya başlatıldı.

Bu haritalar şu anda birçok ülkede Yunan delegasyonlar tarafından hükümetlerin yanı sıra kamu ve özel kuruluşlarına da sunuluyor.

Dışişleri Bakanı Dendias'ın kendisi de geçen haftalarda hazırlanan 16 haritayı muhataplarına vermişti.

Ekathimerini'ye konuşan Yunan kaynaklar, “Atina'nın, Ankara ile anlamsız bir retorik çatışmaya sürüklenmeme konusunda kararlı olduğunu, bu nedenle harita kampanyasını diğer diplomatik girişimlerin izleyeceğini” ileri sürdü. Aynı kaynaklar, Atina'nın bunun yerine tüm müttefiklerini, ortaklarını ve diğer uluslararası aktörleri Ankara'nın tutumu hakkında sürekli bilgilendirmeyi tercih edeceğini kaydetti.

Yunanistan'dan 'ihtar'lı kışkırtma - Resim : 1
Yununistan FIR Hattı’nı egemenlik sahası olarak kabul ettirmeye çalışıyor.

EMSALSİZ UYGULAMA

Yunanistan'ın hava sahasına yönelik uygulamaları ise dünyada başka hiçbir ülke tarafından kabul görmüyor. Çünkü tüm dünyada hava sahasının dış sınırı, karasularının dış sınırına göre belirleniyor. Yunanistan ise Ege'de 6 millik karasuyuna rağmen 10 mil hava sahası olduğunu iddia ederek, emsalsiz bir uygulamaya imza atıyor. 6-10 mil arasındaki uluslararası hava sahasını kullanan uçaklara malumat soran Yunanistan, bu bölgeyi kullanan Türk jetleriyle de “it dalaşı”na girmeye çalışıyor.

YUNANİSTAN'IN TEZİ

Esasında sorunun kökeni 1931 tarihli Yunan Kraliyet Kararnamesi'ne dayanıyor. 6 Eylül 1931'de “Mussolini tehdidi var” diyerek bu kararname ile hava sahasını 10 mile çıkaran Yunanistan, daha sonra çeşitli uluslarası anlaşmalar sırasında konuyu gündeme getirmiş fakat hiçbir ülke tarafından ciddiye alınmamış. Nitekim havacılığın Magna Carta'sı denilen 1947 tarihli Chiago Anlaşması'nı da imzalayarak en temel ilkeyi kendisi de kabul etmiş. Fakat şimdilerde Atina yönetimi, Türkiye'nin 10 millik hava sahası uygulamasına ilk kez 1974'te itiraz ettiğini belirterek, 'makul süre'nin aşıldığını ve bu uygulamanın Ankara tarafından zımnen kabul edildiğini iddia ediyor. Halbuki Atina, 1931'deki iç düzenlemesini ilk kez 1974 yılında Uluslararası Sivil Havacılık Örgütüne (ICAO) bildirmiş ve Türkiye de derhal tepki göstererek hem ICAO hem de üyelerine Yunanistan sahillerinden itibaren 6-10 mil arasında kalan bölgenin tehlikeli olduğunu NOTAM yolu ile duyurmuş. Bunu vurgulamak amacıyla da Ege’de 14 Mayıs 1975’te gerçekleştirilecek olan Deniz Tatbikatı’nın Yunanistan kıyılarından 6-8 deniz mili uzaklıkta gerçekleştirileceğini açıklamış. Bu durumu ICAO’ya çektiği bir mesajla da bildirmiş. Yunan adalarına da 10 milden daha yakın mesafede uçarak tutumunda istikrarlı olduğunu ortaya koymuş.

DİĞER ÜLKELER DE KABUL ETMİYOR

Yunanistan'ın bu tutarsız hava sahası uygulamasına ilk itiraz daha 2. Dünya Savaşı sırasında İngiltere'den gelmiş. 1974'te ise Türkiye'nin tepkisinin ardından ABD de bu durumun “kabul edilemez” olduğunu bildirmiş. Hatta Ege'deki NATO askeri tatbikatları sırasında 6-10 mil arasında kalan kısım için Yunan tarafından herhangi bir izin alınmamış ve tüm tatbikatlar Freedom of Navigation (FON) kapsamında gerçekleştirilmiş. Hukukçular Komisyonu'nda ise İtalya'nın denize kıyısı olan devletlerin hava sahasını 10 mile kadar uzatabilmesi önerisi, diğer ülkeler tarafından reddedilmiş. Bugüne kadar da hava sahası ile karasuyu genişliğini farklı uygulayan hiçbir devlet olmamış. Dolayısıyla Yunan iddiası neresinden tutarsanız tutun elinizde kalıyor.

Yunanistan Atina F-16 NATO diplomasi hava sahası