22 Aralık 2024 Pazar
İstanbul
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Yurttan seslerin usta sazı ve koro şefi Tuncer İnan Aydınlık'a konuştu: ‘Gücünü halktan alanın sırtı yere gelmez’

“Halk müziğimiz, çeşitli amaçlarla aleyhinde yapılan çalışmalara rağmen bütün asaletiyle layık olduğu baş köşede durmaktadır. Yeter ki onun bu asaletini “farkındalık” duygusunu halkta oluşturabilelim.”

Yurttan seslerin usta sazı ve koro şefi Tuncer İnan  Aydınlık'a konuştu: ‘Gücünü halktan alanın sırtı yere gelmez’
A+ A-
Emine Sağlam Akfırat

TRT’nin Yurttan Sesler Korosu’nun usta sazı ve koro şefi Tuncer İnan’la söyleşimizin bu bölümünde notaya aldığı türküler, halk müziğinin geleceği ve emekli olduktan sonra neler yaptığı üzerine konuştuk. Değerli hocamız, tadına doyamadığımız söyleşimizle güzel dilekleriyle bizlere veda ediyor.

Ali Rıza Gündoğdu’nun da “Gülizar” diye bir türküsünün notasını yazmıştınız. Tahminen kaç türkünün notasını yazdınız?

Şu ana kadar repertuara giren 17 adet derleme, 51 adet notasını yazdığım türkü var. Bunu 40 adeti kırık hava. Oyun havaları 9 adet, iki uzun hava var. Bunun dışında kayda geçmeyenler de var. 60-70’e yakın notaya aldığım türkü var.

HALK MÜZİĞİMİZ BÜTÜN ASALETİYLE DURUYOR

Halk müziğinin geleceğini nasıl görüyorsunuz?

Halk müziğimiz gücünü halktan alan geleneksel bir kültür varlığımızdır. Gücünü halktan alan hiçbir şeyin sırtı yere gelmez. Halk müziğimiz, çeşitli amaçlarla aleyhinde yapılan çalışmalara rağmen bütün asaletiyle layık olduğu baş köşede durmaktadır. Yeter ki onun bu asaletini “farkındalık” duygusunu halkta oluşturabilelim. Dediğim gibi, yine iş devlete düşüyor.

Gençlere türkülerimizle ilgili önerileriniz var mı?

Gençlere eskiden TRT radyolarını dinlemelerini tavsiye ederdik. Günümüzde TRT radyo ve televizyonlarında da geleneksel halk müziğinde uzak çarpık icralara üzülerek, pek çok üzülerek rastlamaktayım. Fakat bu demek değil ki bütün TRT sanatçıları çarpık icra içerisindeler. Az da olsa geleneksel çizgi doğrultusunda icraatta bulunan sanatçılar var. Gençlere yine de TRT’yi dinlemelerini tavsiye etmekten başka çare yok. Bir de, “Kalan Müzik” diye bir özel firma bu konuda dikkatimi çekiyor. Geleneksel Halk müziği adına olumlu çalışmaları var.

Yurttan seslerin usta sazı ve koro şefi Tuncer İnan  Aydınlık'a konuştu: ‘Gücünü halktan alanın sırtı yere gelmez’ - Resim: 1

Ordu-Giresun Belediyeleri Türk Halk Müziği Korosu'nun birlikte, “Ordu-Giresun Dostluk Konseri” adıyla, Ordu Kültür Sanat Merkezinde verdikleri konserden. Şef TUNCER İNAN yıl 2012

Yurttan seslerin usta sazı ve koro şefi Tuncer İnan  Aydınlık'a konuştu: ‘Gücünü halktan alanın sırtı yere gelmez’ - Resim: 2

Ordu-Giresun Dostluk konseri davetiyesi

EMEKLİ OLUNCA ORDU HALK MÜZİĞİ KOROSUNU KURDUM

Emekli olduktan sonra neler yaptınız?

Emekli olduktan sonra 55 sene yaşadığım İstanbul’dan ayrılıp memleketimize, Ordu’ya yerleştik. Burada Ordu Belediye Konservatuvarı bünyesinde Türk halk müziği korosu kurdum. Dört sene çalıştık. Bu çalışmanın bir özelliği de “Giresun Müzik Dostları Derneği Korosu” ile birleşip Ordu-Giresun karma korosu olarak konserler verdik. Aynı konser programını bir Ordu’da bir de Giresun’da uyguladık. İki şehirde verdiğimiz bu konserlerin adını da “Ordu-Giresun Dostluk Konseri” koyduk. Neden bunu düşündüm, Ordu ile Giresun yarım saat mesafede iki kardeş şehir. Bu iki kardeş şehir arasında eskilerde tatlı bir rekabet vardı. Bu rekabetin tadı bazen kaçar, çekişmeler olurdu. Çekişmeler daha çok iki şehir arasında oynanan futbol karşılaşmalarında olurdu. Onun için bu, “Dostluk Konseri” ismi aklıma geldi. Ordu’ya gelişimiz de şu durumda da benim için iyi oldu. Memleketimde beni ismen tanıyorlar yakinen de tanımalarını istedim. Bir de memleketimde bu işe gönül verenlerle tanışmak istedim. Tanıştık da… O yüzden mutlu oldum bu ahir ömrümde.

AYDINLIK HEPİMİZİN GAZETESİ

Aydınlık okurlarına ne mesaj vermek istersiniz?

Aydınlık gazetesi aydınların gazetesi, hepimizin gazetesi. Doğrusu bu güzel çalışmanızı çok beğendim, tebrik ediyorum. Bu şekilde halk müziğine gönül veren sanatçıları, müzik adamlarını unutmamalarını diliyorum. Bir de bu güzel çalışmanızı bir kitapta toplarsanız daha kalıcı olacağını düşünüyorum. Çok teşekkür ediyorum size ve okurlarınıza.

Bize zaman ayırdığınız için biz çok teşekkür ediyor, sağlıklı, uzun, türkülü bir ömür diliyoruz hocam.

Yurttan seslerin usta sazı ve koro şefi Tuncer İnan  Aydınlık'a konuştu: ‘Gücünü halktan alanın sırtı yere gelmez’ - Resim: 3 Gelecek hafta konuğumuz İzmir Radyosu’ndan değer saz sanatçımız Hulki Yılmaz İpek.

Türkümüz:

“Harman vakti kuralım biz çerkeği”

NASIL YAR DİYEYİM BEN BÖYLE YARE

Yöresi: Erzincan

Kaynak Kişi: Ali Ekber Çiçek

Derleyen: Ali Ekber Çiçek

Notaya alan: Tuncer İnan

Makamsal Dizi: Hüseyni

Türü: Aşk-Sevda

Ses Genişliği: 10 Ses

Yurttan seslerin usta sazı ve koro şefi Tuncer İnan  Aydınlık'a konuştu: ‘Gücünü halktan alanın sırtı yere gelmez’ - Resim: 4

Türkünün Sözleri

Nasıl yar diyeyim ben böyle yare

Mecnun edip çöle (çöle) saldıktan sonra

Alemin bağına bülbüller konmuş

N'idem benim gülüm solduktan sonra

Karadır kaşların keman istemem

Şu gönlümde özge mihman istemem

Ölsem de derdime derman istemem

Ok vurup sinemi deldikten sonra

Coşkun çaylar gibi çağlamayan yar

Gönlünü gönlüme bağlamayan yar

Benim şu derdime ağlamayan yar

Daha ağlamasın ben öldükten sonra

Pir sultan abdal'ım sürem bu yolu

İnsan-ı kamilin olmuşam kulu

İster yağmur yağsın isterse dolu

N'idem ben Ummana daldıktan sonra

Özge: Başka

Mihman: Misafir

Kaynak Kişi ve Derleyen Ali Ekber Çiçek

YENİ YOLUN BÜKMELERİ

Yöresi: Ordu

Kaynak Kişi: Lütfullah Topçuoğlu

Derleyen: Hamdi Tanses

Notaya alan: Tuncer İnan

Makamsal Dizi: Pençgah

Türü: Aşk-Sevda

Ses Genişliği: 9 Ses

Yurttan seslerin usta sazı ve koro şefi Tuncer İnan  Aydınlık'a konuştu: ‘Gücünü halktan alanın sırtı yere gelmez’ - Resim: 5

Türkünün Sözleri

Yeni yolun bükmeleri

(Haydi de) Sevdiğim dolaşamıyom

Söz verdiğin yerlere

(Haydi de) Sevdiğim ulaşamıyom

Bağlantı:

Nerelere de a sevdiğim nerelere

Dut elimden gidelim derelere

Yar senin için de söylerim de bu türküleri

Param ile de ver bana oy örgüleri

Yeni yolun üstünde

(Haydi de) Sevdiğim galemden direk

Senin gibi güzele

(Haydi de) Sevdiğim yanmaz mı yürek

Bağlantı

Bükme: kıvrımlı yol, dönemeç

Ümit Tokcan

YIKIRGA'NIN ARMUDU

Yöresi: Ordu-Akkuş

Kaynak Kişi: Kani Coşkun

Derleyen: Hamdi Tanses

Notaya alan: Tuncer İnan

Makamsal Dizi: Çargah

Türü: Aşk-Sevda

Ses Genişliği: 3 Ses

Yurttan seslerin usta sazı ve koro şefi Tuncer İnan  Aydınlık'a konuştu: ‘Gücünü halktan alanın sırtı yere gelmez’ - Resim: 6

Türkünün Sözleri

Yıkırgan'ın armudu (da)

Sararmışı var mudu

Yıkırgan'ın içinde (de) (Emine'm içinde de)

Emine'm gibi var mudu

Penceresi can cama (da)

Selam söylen amcama

Amcam kızını vermezse (de)

Turşu da kursun fincana

Ben sana gelmi dedim (de)

Ah duvarı del mi dedim

Açık kapı dururken (de)

Bahçadan in mi dedim

Damdan dama toz gider (de)

İnce belli gız gider

O gız yolun şaşırmış (da)

İnşallah bize gider

Türküyü derleyen Hamdi Tanses

Türkü kültür halk