Yurttan seslerin usta sazı ve koro şefi Tuncer İnan Aydınlık'a konuştu: ‘Gücünü halktan alanın sırtı yere gelmez’
“Halk müziğimiz, çeşitli amaçlarla aleyhinde yapılan çalışmalara rağmen bütün asaletiyle layık olduğu baş köşede durmaktadır. Yeter ki onun bu asaletini “farkındalık” duygusunu halkta oluşturabilelim.”
TRT’nin Yurttan Sesler Korosu’nun usta sazı ve koro şefi Tuncer İnan’la söyleşimizin bu bölümünde notaya aldığı türküler, halk müziğinin geleceği ve emekli olduktan sonra neler yaptığı üzerine konuştuk. Değerli hocamız, tadına doyamadığımız söyleşimizle güzel dilekleriyle bizlere veda ediyor.
Ali Rıza Gündoğdu’nun da “Gülizar” diye bir türküsünün notasını yazmıştınız. Tahminen kaç türkünün notasını yazdınız?
Şu ana kadar repertuara giren 17 adet derleme, 51 adet notasını yazdığım türkü var. Bunu 40 adeti kırık hava. Oyun havaları 9 adet, iki uzun hava var. Bunun dışında kayda geçmeyenler de var. 60-70’e yakın notaya aldığım türkü var.
HALK MÜZİĞİMİZ BÜTÜN ASALETİYLE DURUYOR
Halk müziğinin geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Halk müziğimiz gücünü halktan alan geleneksel bir kültür varlığımızdır. Gücünü halktan alan hiçbir şeyin sırtı yere gelmez. Halk müziğimiz, çeşitli amaçlarla aleyhinde yapılan çalışmalara rağmen bütün asaletiyle layık olduğu baş köşede durmaktadır. Yeter ki onun bu asaletini “farkındalık” duygusunu halkta oluşturabilelim. Dediğim gibi, yine iş devlete düşüyor.
Gençlere türkülerimizle ilgili önerileriniz var mı?
Gençlere eskiden TRT radyolarını dinlemelerini tavsiye ederdik. Günümüzde TRT radyo ve televizyonlarında da geleneksel halk müziğinde uzak çarpık icralara üzülerek, pek çok üzülerek rastlamaktayım. Fakat bu demek değil ki bütün TRT sanatçıları çarpık icra içerisindeler. Az da olsa geleneksel çizgi doğrultusunda icraatta bulunan sanatçılar var. Gençlere yine de TRT’yi dinlemelerini tavsiye etmekten başka çare yok. Bir de, “Kalan Müzik” diye bir özel firma bu konuda dikkatimi çekiyor. Geleneksel Halk müziği adına olumlu çalışmaları var.
Ordu-Giresun Belediyeleri Türk Halk Müziği Korosu'nun birlikte, “Ordu-Giresun Dostluk Konseri” adıyla, Ordu Kültür Sanat Merkezinde verdikleri konserden. Şef TUNCER İNAN yıl 2012
Ordu-Giresun Dostluk konseri davetiyesi
EMEKLİ OLUNCA ORDU HALK MÜZİĞİ KOROSUNU KURDUM
Emekli olduktan sonra neler yaptınız?
Emekli olduktan sonra 55 sene yaşadığım İstanbul’dan ayrılıp memleketimize, Ordu’ya yerleştik. Burada Ordu Belediye Konservatuvarı bünyesinde Türk halk müziği korosu kurdum. Dört sene çalıştık. Bu çalışmanın bir özelliği de “Giresun Müzik Dostları Derneği Korosu” ile birleşip Ordu-Giresun karma korosu olarak konserler verdik. Aynı konser programını bir Ordu’da bir de Giresun’da uyguladık. İki şehirde verdiğimiz bu konserlerin adını da “Ordu-Giresun Dostluk Konseri” koyduk. Neden bunu düşündüm, Ordu ile Giresun yarım saat mesafede iki kardeş şehir. Bu iki kardeş şehir arasında eskilerde tatlı bir rekabet vardı. Bu rekabetin tadı bazen kaçar, çekişmeler olurdu. Çekişmeler daha çok iki şehir arasında oynanan futbol karşılaşmalarında olurdu. Onun için bu, “Dostluk Konseri” ismi aklıma geldi. Ordu’ya gelişimiz de şu durumda da benim için iyi oldu. Memleketimde beni ismen tanıyorlar yakinen de tanımalarını istedim. Bir de memleketimde bu işe gönül verenlerle tanışmak istedim. Tanıştık da… O yüzden mutlu oldum bu ahir ömrümde.
AYDINLIK HEPİMİZİN GAZETESİ
Aydınlık okurlarına ne mesaj vermek istersiniz?
Aydınlık gazetesi aydınların gazetesi, hepimizin gazetesi. Doğrusu bu güzel çalışmanızı çok beğendim, tebrik ediyorum. Bu şekilde halk müziğine gönül veren sanatçıları, müzik adamlarını unutmamalarını diliyorum. Bir de bu güzel çalışmanızı bir kitapta toplarsanız daha kalıcı olacağını düşünüyorum. Çok teşekkür ediyorum size ve okurlarınıza.
Bize zaman ayırdığınız için biz çok teşekkür ediyor, sağlıklı, uzun, türkülü bir ömür diliyoruz hocam.
Gelecek hafta konuğumuz İzmir Radyosu’ndan değer saz sanatçımız Hulki Yılmaz İpek.
Türkümüz:
“Harman vakti kuralım biz çerkeği”
NASIL YAR DİYEYİM BEN BÖYLE YARE
Yöresi: Erzincan
Kaynak Kişi: Ali Ekber Çiçek
Derleyen: Ali Ekber Çiçek
Notaya alan: Tuncer İnan
Makamsal Dizi: Hüseyni
Türü: Aşk-Sevda
Ses Genişliği: 10 Ses
Türkünün Sözleri
Nasıl yar diyeyim ben böyle yare
Mecnun edip çöle (çöle) saldıktan sonra
Alemin bağına bülbüller konmuş
N'idem benim gülüm solduktan sonra
Karadır kaşların keman istemem
Şu gönlümde özge mihman istemem
Ölsem de derdime derman istemem
Ok vurup sinemi deldikten sonra
Coşkun çaylar gibi çağlamayan yar
Gönlünü gönlüme bağlamayan yar
Benim şu derdime ağlamayan yar
Daha ağlamasın ben öldükten sonra
Pir sultan abdal'ım sürem bu yolu
İnsan-ı kamilin olmuşam kulu
İster yağmur yağsın isterse dolu
N'idem ben Ummana daldıktan sonra
Özge: Başka
Mihman: Misafir
Kaynak Kişi ve Derleyen Ali Ekber Çiçek
YENİ YOLUN BÜKMELERİ
Yöresi: Ordu
Kaynak Kişi: Lütfullah Topçuoğlu
Derleyen: Hamdi Tanses
Notaya alan: Tuncer İnan
Makamsal Dizi: Pençgah
Türü: Aşk-Sevda
Ses Genişliği: 9 Ses
Türkünün Sözleri
Yeni yolun bükmeleri
(Haydi de) Sevdiğim dolaşamıyom
Söz verdiğin yerlere
(Haydi de) Sevdiğim ulaşamıyom
Bağlantı:
Nerelere de a sevdiğim nerelere
Dut elimden gidelim derelere
Yar senin için de söylerim de bu türküleri
Param ile de ver bana oy örgüleri
Yeni yolun üstünde
(Haydi de) Sevdiğim galemden direk
Senin gibi güzele
(Haydi de) Sevdiğim yanmaz mı yürek
Bağlantı
Bükme: kıvrımlı yol, dönemeç
Ümit Tokcan
YIKIRGA'NIN ARMUDU
Yöresi: Ordu-Akkuş
Kaynak Kişi: Kani Coşkun
Derleyen: Hamdi Tanses
Notaya alan: Tuncer İnan
Makamsal Dizi: Çargah
Türü: Aşk-Sevda
Ses Genişliği: 3 Ses
Türkünün Sözleri
Yıkırgan'ın armudu (da)
Sararmışı var mudu
Yıkırgan'ın içinde (de) (Emine'm içinde de)
Emine'm gibi var mudu
Penceresi can cama (da)
Selam söylen amcama
Amcam kızını vermezse (de)
Turşu da kursun fincana
Ben sana gelmi dedim (de)
Ah duvarı del mi dedim
Açık kapı dururken (de)
Bahçadan in mi dedim
Damdan dama toz gider (de)
İnce belli gız gider
O gız yolun şaşırmış (da)
İnşallah bize gider
Türküyü derleyen Hamdi Tanses