Yüzde 100 okullaşma için proje hazırlanıyor
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Milli Eğitim MEB 2024 yılı bütçe görüşmeleri yapıldı. Bakan Tekin, ‘Ortaöğretimde okullaşma oranını yüzde 100’e ulaştırmak için yakında kapsamlı bir projeye başlıyoruz.Bu kapsamda devamsızlık ve erken okul terki konulu bir ulusal strateji belgesi hazırlayacağız’ dedi
Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, mesleki eğitim kapsamında işletmelerle iş birlikleri kurduklarını bildirdi. “Mesleki eğitim kurumlarında döner sermaye faaliyetlerini çeşitlendirerek mesleki becerilerin geliştirilmesine zemin oluşturuyoruz.” diye konuştu. Tekin, ortaöğretimde okullaşma oranını yüzde 100’e ulaştırmak için proje hazırlandığını da kaydetti.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Milli Eğitim Bakanlığının (MEB) 2024 yılı bütçesinin görüşmeleri yapıldı. Komisyon, AK Parti Samsun Milletvekili Mehmet Muş başkanlığında toplandı. Toplantının başında HEDEP milletvekillerinin masalarında "Anadilde eğitim haktır", "Bir öğün ücretsiz yemek" yazılı dövizler yer aldı. Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, milletvekillerinin ellerini tek tek sıkarken, HEDEP İzmir Milletvekili Burcugül Çubuk'un kendisine sırtını dönmesi üzerine "Merhaba demeyecek misiniz? Bu bir insani nezaket." dedi.
Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda yaptığı sunumunda şunları kaydetti:
“Ortaöğretimde okullaşma oranı 2002-2003 eğitim öğretim yılında net yüzde 50,57 iken 2021-2022 eğitim-öğretim yılında net yüzde 89,67’e, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında ise net yüzde 91,70’e yükselmiştir. Eğitime ayrılan bu bütçe ile önümüzdeki dönemde atacağımız adımlarla eğitim sistemimiz, öğrencilerin şahsiyet gelişimini önceleyerek bir taraftan millî, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen güçlü ve sağlıklı bir benlik bilincine sahip nesiller yetiştirirken diğer taraftan dünya ile rekabet edebilir bir hâle getirecektir.
EN ÇOK KIZ ÇOCUKLARI YARARLANDI
“Okul öncesi eğitimde okullaşma oranlarını OECD ortalamalarına ulaştırmayı hedefliyoruz. Bu kapsamda köy okullarında ana sınıfı açılması için gerekli olan asgari öğrenci sayısını 10’dan 5’e düşürdük.
Son 20 yılda okullaşma oranlarında meydana gelen iyileştirmelerden en çok kız çocuklarımız yararlandı. Tüm eğitim kademelerinde kız çocuklarının eğitime katılımı yakından takip edildi, en büyük gelişim ise ortaöğretim düzeyinde yaşandı. 2002-2003 eğitim öğretim yılında ortaöğretimde kızların net okullaşma oranı yüzde 45,16 iken 2022-2023 eğitim öğretim yılında yüzde 91,57’ye yükseldi. Ortaöğretimde okullaşma oranını yüzde 100’e ulaştırmak için yakında kapsamlı bir projeye başlıyoruz. Bu kapsamda devamsızlık ve erken okul terki konulu bir ulusal strateji belgesi hazırlayacağız.
ÖNLEME KOMİSYONLARI KURULDU
“Devamsızlık ve erken okul terki riski taşıyan öğrencilerin devam ettiği okullara yönelik kurumsal kapasite geliştirme ve erken okul terkine yönelik farkındalık arttırma çalışmalarına devam ediyoruz. Bu kapsamda okullarımızda önleme müdahale komisyonları kurduk. Ayrıca görsel sanatlar, müzik, drama/performans sanatları, atölye çalışmaları, telafi/yetiştirme sınıfları ve öğrenciler için mentörlük hizmetleri gibi okul içi ve okul dışı eğitim etkinliklerinden oluşan entegre bir önleme, müdahale ve telafi modeli geliştirme çalışmaları içerisindeyiz.
TÜM ÇOCUKLARIN EĞİTİMLE BULUŞMASI
“Ortaöğretim çağ nüfusunda okullaşmayan tüm gençlerimize tek tek ulaşarak şartlarına uygun okullaşma seçeneklerinden faydalanmalarını sağlıyoruz. Bu kapsamda tüm eğitim kademelerinde okuldan erken ayrılma riski taşıyan öğrencilerin erken tespitini kolaylaştırmak için çoklu veri noktaları kullanan bir erken uyarı sistemi geliştirmekteyiz. Amacımız eğitim çağ nüfusundaki tüm çocuklarımızın eğitimle buluşmalarını sürdürülebilir kılmaktır.
3 BAŞLIKLI BAĞLANTI
“Eğitim verdiğimiz tüm alanlarda mesleki eğitimin en önemli paydaşları olan meslek kuruluşları ve ilgili sektörlerde faaliyet gösteren öncü işletmelerle güçlü ve kapsamlı iş birlikleri kurarak, eğitim-istihdam-üretim bağlantısını güçlendiriyoruz. Bu çerçevede öğrencilerimizin gerçek üretim ortamını deneyimlemelerini ve yaparak/üreterek öğrenmelerini sağlamak amacıyla okullarımızın döner sermaye işletmelerindeki üretim faaliyetlerini destekliyoruz. Üretimin artırılması hedefimiz doğrultusunda, mesleki eğitim kurumlarında döner sermaye faaliyetlerini çeşitlendirerek eğitimi yapılan her alanda daha fazla öğrencinin öğretmenleriyle birlikte mesleki becerilerini geliştirmelerine zemin oluşturuyoruz.”
1 TRİLYONLUK BÜTÇE
“Eğitim alanında gerçekleştireceğimiz faaliyetler için 2024 yılında; 790 milyar 60 milyon 716 bin TL’si personel giderleri, 94 milyar 210 milyon 419 bin TL’si sosyal güvenlik kurumuna devlet primi giderleri, 79 milyar 707 milyon 141 bin TL’si mal ve hizmet alım giderlerinde kullanılmak üzere cari harcamalar, 25 milyar 902 milyon 262 bin TL’si devlet parasız yatılı öğrencileri, burslar ile diğer cari transferler, 100 milyar TL’si sermaye giderleri, 349 milyon 130 bin TL’si sermaye transferleri olmak üzere Millî Eğitim Bakanlığı bütçesine ÖSYM’ye aktarılacak 1 milyar 900 milyon TL’lik hazine yardımı hariç toplam 1 trilyon 90 milyar 229 milyon 668 bin TL tahsis edilmiştir. Bu rakam 2024 yılı merkezi yönetim bütçesinin yüzde 14,6’sını oluşturmaktadır.”