Yüzde 7.7 arttı: Hedef 4.2 milyar dolar
201 büyük şirketle birlikte toplam 12 bin işletmenin bağlı olduğu Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği, sektörün salgın döneminde ihracatını artırdığını açıkladı. Birlik Başkanı Erdem Çenesiz, küresel pazarda payımızın artırılması için rekabetçi bir kur politikasına ihtiyaç
Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği (ÇCSİB) Yönetim Kurulu Başkanı Erdem Çenesiz, geçen yıl salgına rağmen sektörün ihracatının arttığını ve 3.9 milyar doları aştığını belirterek, 2021 hedeflerinin yüzde 7.5'lik artışla 4.2 milyar dolar olduğunu söyledi.
Birlik tarafından ÇCSİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcıları Tansu Kumru ve Feyyaz Ünal'ın katılımıyla 2020 değerlendirmelerinin ve 2021 beklentilerinin paylaşıldığı çevrim içi basın toplantısı düzenlendi. Toplantıda konuşan Erdem Çenesiz, salgınla birlikte ilk olarak çalışanların sağlığını korumayı hedeflediklerini kaydederek, işletmelerin ayakta durabilmesi için yaptıkları faaliyetlerden, TSE tarafından Kovid-19'a karşı verilen güven belgesi almalarından bahsetti.
107 BİN DOĞRUDAN 3 KATI DOLAYLI İSTİHDAM
Birliğe bağlı 3 ana sektörde 201 büyük şirketle birlikte toplam 12 bin işletmenin bulunduğunu, salgın sürecinde üretim ve istihdamı hemen hemen kesintisiz sürdürdüklerini anlatan Çenesiz, doğrudan 107 bin çalışan bulunan sektörün bu rakamın en az 3 katını dolaylı olarak istihdam ettiğini bildirdi. Çenesiz, ara ara üretim kayıpları yaşansa da kısa çalışma dönemini en hızlı atlatan ve hızla normale dönen sektör olduklarını belirterek, şu bilgileri verdi:
"Bu süreçte üretimde ve ihracatta ciddi başarılara imza attık. Çimento sektörümüz Avrupa'da üretim ve ihracatta birinci; dünyada üretimde altıncı, ihracatta ikinci durumda. Seramik sağlık gereçlerinde Avrupa'da üretim ve ihracatta birinciyiz; dünyada beşinciyiz. Seramik kaplama malzemelerinde üretim ve ihracatta Avrupa'da üçüncü, dünyada üretimde 10'uncu, ihracatta beşinci konumdayız. Cam sektöründe düzcam üretiminde Avrupa'da birinci, dünyada beşinciyiz. Birçok sektörde hem ihracatta hem üretimde üst sıralardayız."
SALGINA RAĞMEN ARTAN İHRACAT
Erdem Çenesiz, salgına rağmen çimento, cam, seramik ve toprak ürünleri ihracatını artırdıklarını belirterek, geçen yıl yüzde 7.7 artışla 3 milyar 932 milyon dolarlık ihracata imza attıklarını söyledi. ÇCSİB'nin ihracatının 4 milyar dolara yaklaşmasının gurur verici olduğunu dile getiren Çenesiz, seramikte yüzde 6.6 artışla 1.3 milyar dolar, çimentoda yüzde 27.3 yükselişle 1.1 milyar dolarlık ihracat yapıldığını, cam sektöründe kısıtlama sonrası iç piyasadaki yüksek hareketlilik nedeniyle ihracatta bir gerileme yaşandığını ve rakamın 865.3 milyon dolar olarak gerçekleştiğini anlattı. Çenesiz, seramik malzemelerinde ABD, Almanya, İngiltere, Fransa pazarlarında önemli büyümeler yaşandığını, bu sektörün ihracat pazarlarının çoğunun gelişmiş ekonomilere sahip olmasının çok önemli olduğunu vurguladı.
PAZAR PAYI KORUNDU
Seramik sağlık gereçlerinde en çok ihracatın Almanya, Fransa, İngiltere ve ABD'ye yapıldığını, bu alanda da ülkelerin çoğunda pazar payının korunduğunu anlatan Çenesiz, "Çimento ihracatında ABD'de yaşadığımız dikkat çekici büyüme sevindirici. İsrail, Suriye, Ukrayna gibi pazarlarda da artışlar yaşadık. Haiti, Gana, Sierre Leone de önemli ihraç pazarlarımız arasında yer almaya devam etti" diye konuştu.
ÇCSİB Yönetim Kurulu Başkanı Çenesiz, çimento, cam ve seramik sektörlerinin sağladığı yerli katma değerin Türkiye ortalamasının üç katı olduğuna değinerek, yerli katma değer oranının seramikte yüzde 82, cam sektöründe yüzde 79, çimentoda ise yüzde 68 olduğunu söyledi. Yerli hammadde kaynakları ve yüksek istihdamla çalışan sektörlerin ülke ekonomisine çok önemli katma değer sağladığını dile getiren Çenesiz, şöle devam etti:
"Geçen yıl yaptığımız 3.3 milyar dolarlık seramik, cam ve çimento ihracatının ülkemize sağladığı yerli katma değer 2.5 milyar dolardır. Bu 3 ana sektör son 10 yılda 27.6 milyar dolar ihracat yapmış ve 21 milyar dolar yerli katma değer sağlamıştır. Bu rakamlar direkt ülkemizde kalmıştır. Bu kadar yüksek katma değer sağlamak her sanayi sektörünün harcı değildir."
‘TAŞIMACILIK SORUNLARI ÇÖZÜLMELİ’
Çenesiz, artık lojistik olanakları artırmanın zamanının geldiğini belirtti: "Ülke içindeki limanlara kadar olan taşımacılık sorunları çözmemiz gerekiyor. Demiryolu ağlarını geliştirmemiz, yeni deniz yolu ağları oluşturmamız gerekiyor. İzmir-İspanya Ro-Ro hattı açılacak olması bizim için çok sevindirici. ABD; hâlâ çok önemli gördüğümüz ve büyüme fırsatlarımızın sürdüğü bir pazar. Burada tanıtım faaliyetlerimizi artırarak sürdüreceğiz."
REKABETÇİ KUR POLİTİKASINA İHTİYAÇ VAR
Erdem Çenesiz, yabancı yatırımcı talebine ilişkin bir soru üzerine, Türkiye'nin ihracattaki küresel payının artması için rekabetçi bir kur politikasına ihtiyaç duyulduğunu söyledi. Her sektörde dünyayla rekabet edebilmelerinin en önemli koşullarından birisinin, ihracatı destekleyen bir kur politikası olduğunu vurgulayan Çenesiz, "Rekabetçi bir kurla ihraç etmeyi teşvik eden bir yapı kurarsak yabancı yatırımcı da Türkiye'nin bu dinamik gücünden istifade etmek için burada olmak isteyecektir. Bunun ilk izlenimlerini alıyoruz" diye konuştu.
ANTİBAKTERİYEL SERAMİK ÜRÜNLERE İLGİ
Çenesiz, salgınla birlikte hangi ürünlere talebin arttığına ilişkin bir soruya karşılık, "Eskiden antibakretiyel veya antimikrobiyal yüzeyleri bulunan ürünler bir pazarlama argümanı iken artık ciddi ciddi standart haline geldi. Artık birçok firma antibakteriyel yüzeyli seramik üretip piyasaya sunuyor. Banyo ürünlerinde el değmeden çalışan musluklara doğru gidiliyor" dedi. Su tasarruflu klozetler konusunda son dönemde bir farkındalık oluştuğunu dile getiren Çenesiz, bu konuda Türk üreticilerin geliştirdiği çözümlerin Avrupa'nın çok ilerisinde olduğunu ve üretimlerinin yapıldığını bildirdi.
Çenesiz, Türkiye'nin dünya ticaretinden aldığı payın artıp artmadığına ilişkin bir soru üzerine, "2020'de dünya ticareti ve ihracatı düştü. Bu düşüşe rağmen sektörlerimizin ihracatını artırması pazar payını da artırdığının göstergesi" diye konuştu.