Konut balonu yerel düzeyde
Gayrimenkul sektörünü değerlendiren Zingat CEO’su Ahmet Kayhan, sektörde veri eksikliği olduğunu belirtiyor.
RECEP ERÇİN/ AYDINLIK EKONOMİ
UZUN yıllar çeşitli uluslararası finans kuruluşlarında görev yapan girişimci Ahmet Kayhan’ın, 2006’da Dubai’de ortaklarıyla kurduğu Reidin, gayrimenkul sektörüne ilişkin verileri toplayıp, analiz edip kullanıcılara sunuyor. Türkiye’de GYODER, İNDER ve KONUTDER gibi gayrimenkul sektörünün çatı kuruluşları ile işbirliği yapan Reidin, her ay düzenli olarak çeşitli bankaların da sponsor desteğiyle sektöre ilişkin “Yeni Konut Fiyat Endeksi” başta olmak üzere birçok veriyi yayınlıyor. Türkiye’de internet siteleri üzerinden yürütülen gayrimenkul pazarının eksikliklerini gören Kayhan, Reidin’den sonra Zingat’ı kurmaya karar vermiş. Biz de gayrimenkul sektörünü ditijalleştiren projeler geliştiren Zingat CEO’su Ahmet Kayhan ile sektöre ilişkin bir sohbet gerçekleştirdik.
BOŞANANLARA DA BAKMALI
Çevresindeki kişilerden gelen “Nerden ev alalım?, Kiralar ne zaman düşecek?, Ev almak için en uygun tarih ne zaman?, Bu ev bu fiyat eder mi?” gibi sorular karşısında gayrimenkul sektöründe ciddi bir boşluğun olduğunu fark eden Ahmet Kayhan, Zingat’ı kurmaya karar verdiğini söyledi. Kayhan’ın verdiği bilgilere göre, Zingat ilk bakışta hepimizin bildiği satılık, kiralık ev ilanlarının yer aldığı sitelere benziyor. Ancak bunların ötesinde kullanıcılara bölgeler, şehirler, gayrimenkullerle ilgili ayrıntılı raporlamalar yapıyor. Örneğin; işiniz, sosyalleşme alanınız, evinizi sisteme girdiğinizde size uygun bir mesken belirliyor.
Gayrimenkul sektörüne ilişkin değerlendirmelerini sorduğumuz Ahmet Kayhan, resmi verilere göre her yıl ortalama 600 bin çiftin evlendiği ama aynı zamnda 130 bin çiftin de boşandığına dikkat çekerek, konut talebinin arttığını ifade etti. Sektörde balon olup olmadığını anlamak için uluslararası bir hesaplama yöntemine göre, orada yaşayan kişilerin gelirleri üzerinden gayrimenkul değerinin oranını esas alan hesaplama yönteminin kullanılmasının doğru olacağını anlatan Kayhan, genel itibarıyla bakıldığında sektörde balon olmadığını ancak semt semt fiyat balonlarının oluştuğunu kaydetti.
EMLAKÇI ENFLASYONU VAR
Şirketin yüzde 51’ine Doğuş Grubu’nun ortak olduğunu belirten Kayhan, işe 100 emlak ofisi ile başladıklarını, 18 bin kullanıcıya ve 300 bine yakın ilana ulaştıklarını söyledi. Birçok emlak sitesinde kalitesiz fotoğraflar, yanlış bilgiler yer aldığını ifade eden Kayhan, Zingat ile bu bilgi kirliliğini kaldırdıklarını öne sürdü. Bireysel ilan kabul etmediklerini anlatan Kayhan, “Ayda 6 miyon ziyaretçi alıyoruz. Emlak ofisleriyle çalışıyoruz. Türkiye’de vergi levhası olan 40 bin emlakçı var. Emlak işi yapan bunun birkaç katı. Köşedeki emlakçı diye bir gerçek var. Bu işle geçimini sağlayan gerçek emlakçı sayısı 30 bin civarında. Sektörü kayıt altına almış oluyoruz” dedi.