2022 Dünya Tüketiciler Günü
2024 yılında, dijital bankacılık hizmetleri tüketicilerinin sayısının 3,6 milyarı geçeceği tahmin ediliyor. Gelişen dünyada hesap sahiplerinin içinde dijital olarak para alan ve yollayanların oranı 2014’de yüzde 57 iken, 2017’de yüzde 70’e çıkmış. Dijital finans tüketiciler için yeni fırsatlar getirdiği gibi, beraberinde getirdiği yeni risklerle tüketiciler için adil olmayan sonuçlara da yol açabilmektedir. Dijital finans sosyo-ekonomik olarak geride kalan bireyler ve toplumsal kesimlerin kırılganlığını arttırabilmektedir.
Dijital teknolojiler ödemeleri, borçlanmaları, sigorta hizmetlerini ve servet yönetimini finansal hizmetler tüketicileri için kolaylaştırdı. Beri yandan, son yıllarda Kovid 19 salgınıyla şiddetlenen biçimde kimi olumsuz durumlar da artmaktadır. Örneğin, dolandırıcılık, yolsuzluk, dijital bilgilerin çalınmasıyla yapılan dolandırıcılık (pishing : password ve fishing sözcüklerinden türemiş gibi!) ve veri yanlışlıkları vb.
Bu konuda Dünya Bankası’nın “Consumer Risks in Fintech (Finansal Teknolojilerde Tüketici Riskleri)” adlı oldukça kapsamlı raporunu önermiş olalım (1).
CI NE İSTİYOR?
CI küresel çapta ortaklarıyla birlikte, tüketicilerin dijital finansta karşılaştığı meselelere dikkat çekmek için “Adil bir Dijital Finans için bir Tüketici Vizyonu” geliştirdi. Bu vizyon ile karar vericilerin yararlanacakları biçimde tüketici hakları perspektifiyle sorular ortaya konuluyor. Burada amaç, kapsayıcı, güvenli, veri korumalı– özel ve herkes için sürdürülebilir bir dijital finans pazaryeri inşasının sağlanması elbette! Önce, 2018 yılındaki “Dijital Pazaryerlerinin Daha Adilleştirilmesi” konusuyla ilgili yazımızı okuyun isterseniz (2).
CI, 14-18 Mart günleri arasında bu gündemle kapsamlı bir sanal forum düzenlemiş: “Adil Dijital Finans Forumu 2022”. Kamuya açık bu forumu izleyebilirsiniz (3).
KONUNUN BOYUTLARI NELER?
Konunun boyutlarını yukarıda sözü edilen forumun oturum başlıkları ile sıralamak açıklayıcı olabilir.
14/ 3: Küresel Tüketici Koruma ve Güçlendirme Endeksinin Sunumu/ Tüketici Avukatlığı-Dijital Finansta Değişim İçin Bir Katalizör/ Gereksindiğimiz Dijital Finans Mevzuatının İnşası/ Düşük ve Orta Gelirli Ülkelerde Adil Dijital Finansın Hızlandırılması/ Latin Amerika’da Fintek Patlaması: İnovasyon Çağında Tüketicilerin Korunması ve Güçlendirilmesi.
15/ 3: Niçin Cinsiyete Dayalı Bir Bakış Finansal Tüketici Korumada Etkili Olur?/ Mobil Para– Tüketicileri Güçlendirmek İçin İnovasyonlar/ Borç Politikaları ve Kurtarma– Dijital Borçlanma Çağında Finansal Tüketici Koruma.
16/ 3: Dijital Finans Pazaryerlerinde Kırılgan Tüketiciyi Korumak ve Güçlendirmek/ Tüketici Riskinin Yönetilmesi ve Göçerilmesi/ Şimdi Al Sonra Öde ve Tüketici Deneyimi.
17/ 3: G20/OECD Finansal Tüketici Koruma Yüksek Düzeyli İlkelerin Gözdengeçirilmesi- Tüketici Avukatlığı Perspektifleri/ Açık Finans: İnovasyonun Serbestleştirilmesi ve Tüketici Güçlendirme/ Algoritmik kararlar, Eğilimler ve Dijital Haklar: Tüketicilerin Yüksek Riskli Çevrede Korunması/ Kripto ve Tüketici.
18/ 3 Oturumları: Gelecek Kuşak Tüketiciler ve Geleceğin Finansı/ Herkes İçin Sürdürülebilir Dijital Finansın İnşası/ Sürdürülebilir Finans: Daha İyi Bir Dünya İnşa Etmek İçin Saklı Süpergücümüz– Avrupa’dan Bir Örnek.
SONSÖZ
Ülkemizde finansal tüketicilikle ilgili bir plan hazırlanmıştı(4). Ne oldu sahi? Bankacılık ücreti miydi tek konu? “Finansal Sazan Avı” devam ediyor!
(2) https://www.aydinlik.com.tr/koseyazisi/15-mart-dunya-tuketici-haklari-gunu-83240
(3) https://www.consumersinternational.org/fair-digital-finance-forum-2022/
(4) https://foy.tbb.org.tr/Content/Pdf/FinansalTuketicininKorunmasiStratejisiveEylemPlanlari.pdf