Bilmeyenlere Osmanlı’da resim ve heykel sanatı
Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ömer M. Koç’un özel koleksiyonundan seçilmiş tabloların yer aldığı, yerli ve yabancı 24 sanatçının 30 yapıtını bir araya getiren ‘Kapı Çalana Açılır’ sergisi, Bağlarbaşı Korusu içinde bulunan Abdülmecit Efendi Köşkü’nde sanatseverlerle buluştu. 15. İstanbul Bienali kapsamında, 1700’lerden günümüze geniş bir döneme yayılan ve bir kısmı Türkiye’de ilk kez sergilenen yapıtlar, bir 19. yüzyıl yapısı olan Abdülmecit Efendi Köşkü’nde 28 Eylül - 12 Kasım 2017 tarihleri arasında ziyaretçilere açıldı. Sergi dolayısıyla ilk kez ziyarete açılan ve geçmişin izlerini taşıyan tarihi mekân da, kapılarını açtığı günden bugüne 30 bine yakın sanatseveri ağırladı.
Sosyal medyada sergi hakkında yanlış ve kışkırtıcı haberler dolaştırılmış; sözlü saldırılar, küçük bir grubun fiilî saldırısına zemin hazırlamıştır. 22 Ekim 2017 tarihinde yaşanan bu çirkin saldırı kamuoyunda büyük bir tepki uyandırdı. Son yıllarda şeriatçı, tarikatçı ve radikal grupların buna benzer saldırılarını sık sık görmeye başladık. Cumhuriyet’e, Atatürk’e ve ailesine saldırıların dozu giderek arttı. Yobaz grubu yüreklendiren bu gelişmeler, Atatürk’ün heykellerine fiziksel zarar verecek noktaya ulaştı. Cumhuriyet kurumlarına karşı açıkça yapılmış bu alçak saldırıdan dolayı, Koç Holding’e geçmiş olsun dileklerimi iletiyorum.
OSMANLI RESSAMLARI
Son Osmanlı veliahtı ve halifesi Abdülmecit Efendi (1868-1944), aynı zamanda tanınmış bir Osmanlı ressamıydı. Avrupa’da ve ülkemizde, önemli çalışmaları ile bilinen bir ressamdır. Osmanlı İmparatorluğu’na ait yanlışlarla dolu tarihsel bilgiler, gericilerin yönetime karşı sıklıkla büyük hatalara düşmesine yol açıyor. Oysa Osmanlı İmparatorluğu’nun özellikle ‘Lale Devri’nden sonra çağdaş dünyayla buluşma girişimleri, sanatsal alanda gelişmeleri de berabere getirmiş, müzik ve resim sanatı oldukça yaygınlaşmıştır.
Dönemin önde gelen sanatçıları arasında; Asar-ı Atika Yasası ve Sanayi Nefise Mektebi (Güzel Sanatlar Akademisi) kurucusu Osman Hamdi Bey, Hüseyin Giritli, Osman Nuri, Hilmi Kasımpaşalı, Mustafa, Salih Molla Aşki, Ahmet Ziya, Fevzi, Fahri Kaptan, Hüseyin ve Ahmet gibi imzalar bulunuyor. II. Abdülhamit döneminde deniz resmi yapan üç asker ressam; Mülazım Ressam İhsan, Bahriyeli İsmail Hakkı (1863 - 1926), Diyarbakırlı Tahsin (1874 - 1937) büyük ün yaptı. Asker kökenli ressamlar arasında Üsküdarlı Cevat Göktengiz (1871 - 1939), Sadık Göktuna (1876 - 1951), Mehmet Ali Laga (1878 -1947), Kaymakam Remzi (1864 - 1937) ve M. Sami Yetik (1876 - 1945) de sivrilmişlerdi. Bu arada asker ressamlardan Halil Paşa (1857 - 1939) ve Hoca Ali Rıza (1858 - 1930) izlenimci anlayışın öncüsü oldular. Ayrıca Avrupa’ya gidip resim bilgisini artırarak çalışan sanatçılar arasında: Ferik İbrahim Paşa, Tevfik Paşa, Hüsnü Yusuf Bey, Servili Ahmet Emin Bey, Osman Nuri Paşa, Hüseyin Zekâi Paşa, Süleyman Seyit Bey ve Şeker Ahmet Paşa bulunuyor.
Resim düşmanlarına (!) duyurulur: Osmanlı İmparatorluğu’nda resim sanatına ilgi gösteren ilk padişah Fatih Sultan Mehmet’tir. Fatih; saraya Gentile Bellini, Constanze da Ferrera gibi ünlü İtalyan sanatçılarını getirtmiş; Bellini, Fatih’in o ünlü portesini yapmıştır.
Heykel düşmanlarına (!) duyurulur: Sultan Abdülaziz, 1871 yılında heykeltıraş Fuller’a heykelini yaptırarak bu değişimde belki de hem resim hem de heykel alanında çağdaş sanatta önemli bir değişime paydaş olmuştur. Daha sonraki Türk ressamları porte ve peyzajda özgün yapıtlar vermişlerdir.
Değerli Aydinlik.com.tr okurları.
Aydinlik.com.tr ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.
Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Aydinlik.com.tr yorum sayfalarında yer almayacaktır.
Ayrıca Aydinlik.com.tr yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.
Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Aydinlik.com.tr yorum sayfalarında paylaşılamaz.
Aydinlik.com.tr yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Aydinlik.com.tr bunlardan sorumlu tutulamaz.
Aydinlik.com.tr yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları’nı ve Gizlilik Sözleşmesi’ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.
Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.