Deliye her yer park, akıllıya yer yok
Kaldırımlarda park etmiş otomobiller, motosikletler, scooterlar ve iş yerlerine ait masalar ya da ürünler… Yaya kaldırımları işgal edilmiş durumda. Maalesef bu duruma kimse engel olamıyor. Yetkili kurum veya mercilere şikâyet ettiğinizde şöyle bir cevap ile karşı karşıya kalıyorsunuz; “Gerekli birime bilgi verilmek suretiyle ekiplerimiz işlem yapmışlardır.”
Bu işleyiş sizin şikâyet ettiğiniz bir veya 2 gün için geçerliliğini koruyor. Sonra kalan 28 gün, problem tekrarlanmaya devam eden kısırdöngü haline geliyor.
Bu durum artık o kadar ileri seviyeye ulaştı ki “Toplanma Alanı” yerleri dahi motosikletlerin park yeri olmuş durumda. Maalesef bu resim artık ülkemizin hemen hemen her sokağı ve caddesinde görülmesi kaçınılmaz olmaya başladı.
Engelli birey olarak sizlere kendimden bir örnek vermek istiyorum. Medeni bir insan olarak yaşadığım şehirde her gün mutlaka kendi emniyetim için yaya kaldırımdan yürümekte, yaya geçitleri ve trafik ışıklarını özenle kullanmaktayım. Fakat yürüdüğüm bu zamanlarda mutlaka ama mutlaka üzerime doğru hep bir motosiklet veya scooter gelmesinden muzdarip olmuş durumdayım. Tersten, yandan, arkadan her yerden çıkıp gelmektedirler. Bu tarz hareket eden sürücülerin yüzde sekseni de maalesef motokuryeler oluyor.
‘FAHRİ TRAFİK MÜFETTİŞLERİ ALIM ONAYI BEKLENİYOR’
Büyükşehir’lerde artmış olan motorlu taşıtların, sayılarına göre kanunda yer alan, tescil oranı doğrultusunda İç İşleri Bakanlığının yetkisi dahilinde bulunan Fahri Trafik Müfettişliği (FTM) görevlendirmelerinin onayı Bakanlık tarafından yapılıyor. Bu görevlendirme yazısı ile bir nebze de olsa FTM’ler trafik kolluk kuvvetlerimizin (Polis-Jandarma) bulunmadığı noktalarda onlara trafik görevi denetiminde yardımcı olmak amacıyla, sivil inisiyatif olarak hiçbir beklentisi (ücret) olmadan trafik kazalarında yaşanan can kayıplarını önlemek için çalışıyorlar.
2024 Ocak ayı itibariyle sadece İstanbul’da görev bekleyen toplam 10 bin’den fazla Fahri Trafik Müfettişi olması gerekli. Oysa İstanbul’da halen 4 bin 500 civarında görev yapan müfettiş bulunuyor. Bu görevlendirmeler rutin bir zaman aralığında yapılırsa çok daha sistematik olacaktır. Örneğin her 3 ayda bir motorlu taşıtların tescil sayısına göre FTM alımı yapılması gibi. Bu benim şahsi kanaatimdir, tabiî ki karar mercii Bakanlıktır. İstanbul için eksik olan altı bin’den fazla Fahri Trafik Müfettişi en kısa zamanda Bakan Ali Yerlikaya’nın imzası ile görevlerine başlamak üzere bekliyorlar.
Ülkemizde Nisan 2024 de trafiğe 194 bin 419 taşıtın kaydı yapıldı. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) nisan ayına ilişkin motorlu kara taşıtları istatistiklerini açıkladı. Nisanda trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 9,4 arttı. Söz konusu ayda kayıt yapılan taşıtların yüzde 54,3 ‘ünü motosiklet, yüzde 32,9 ‘unu otomobil, yüzde 3,2 ‘sini traktör, yüzde 1,6 ‘sını kamyon, yüzde 0,5 ‘ini minibüs, yüzde 0,3 ‘ünü otobüs ve yüzde 0,1 ‘ini özel amaçlı taşıtlar oluşturuyor.
‘YEREL YÖNETİCİLERE BÜYÜK İŞLER DÜŞÜYOR’
Oranlara baktığımızda her geçen ay ve takip eden yıllarda sayılar çığ gibi büyümekte. Bu durumda yerel yöneticiler (Büyükşehir ve İlçe belediyeleri) çok büyük işler düşüyor. Acil olarak standartlara (erişilebilir) uygun şekilde cadde ve sokakların düzenlemeleri, yapılması gerekli.
TRAFİK KURALLARINI HATIRLAYALIM
Trafikte tecrübeli ve kuralcı bir sürücü aşağıdaki hususlara riayet eden kişidir.
1- Sabırlı olup, dalgın
olmaz.
2- Hoş görülü olup, sinirli
olmaz.
3- Trafik kurallarına uyduğu gibi, başkalarına da örnek olmaya çalışan kişi demektir.
Sabırsız Sürücüler
1- Kırmızı ışıkta durmaz
geçer.
2- Hatalı sollama yaparak öndeki aracı geçmeye çalışır.
3- Hız limitini geçerek trafik polisiyle yüzleşir.
4- Geçiş üstünlüğünü her zaman kendinde olduğunu görür.
5- Sabırsız sürücülerin en belirgin alametleri ise yeşil ışık yanar yanmaz öndeki araca korna çalar.
Trafik Kuralları, yaşanarak hayatımıza konulan kurallardır.
Emniyet Genel Müdürlüğü ilgili kurum ve kuruluşların bütün çalışmaları
- Daha az kaza
- Daha az yaralı
- Daha az ölümlü seyahat etmeniz içindir.
Biz sürücülere düşen bu çalışmalara, kurallara uyarak katkıda bulunmaktır. İyi bilinmelidir ki Yollarla sevenlerinize, sabır, saygı ve hoşgörü ile de medeniyete ulaşırız.
(Türkiye Trafik Dergisi- Abdullah Akdağ ve Halis Kahraman)