23 Kasım 2024 Cumartesi
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Ekonomik reform paketinin şifreleri

Mustafa Pamukoğlu

Mustafa Pamukoğlu

Eski Yazar

A+ A-

2019 yılında yapılacak reformların ve izlenecek adımların içinde yer aldığı “Ekonomik Reform Paketi” Hazine ve Maliye Bakanı tarafından açıklandı. Bu paketin en önemli özelliği bir yıllık olması ve bu yıl sonuna kadar adımların atılıp reformların tamamlanacağını vadetmesi.
Öncelikle paketin incelediğimizde atılacak adımların yapısal dönüşümden ziyade piyasaları rahatlatmak ve vatandaşları ekonomik kriz algısından uzaklaştırmaya yönelik olduğunu görüyoruz.

TEMİNATLI PAKET
Paketin diğer önemli özelliği teminata dayanması. Bu nedir, derseniz, söyleyelim: Bakan şöyle söyleyerek atılacak adımların başarılı olacağının garantisini veriyor.
“2018 yılında ortaya koyduğumuz bütçe disiplinimiz, türbülans döneminde tüm şartlara rağmen sağladığımız başarılı dengelenme süreci ve AK Parti iktidarlarının 17 yıllık başarılı ekonomi performansı bu adımları hayata geçireceğimizin teminatı durumundadır.”
Oysa AKP’nin 17 yıllık iktidarı boyunca uyguladığı tüketen, savurgan, tasarruf etmeyen, üretebileceği çok şeyi ithal eden ve gereksiz ve aşırı borçlanan ve borcu iyi yerde kullanmayan ekonomik politikalar uygulaması nedeniyle Türkiye adım adım derin bir ekonomik krize yaklaştı. Şansları bol sıcak paranın AKP iktidarının tüm yanlış politikalarının sırıtmasını önlemesi ve sorunları ertelemesiydi.
Bu nedenle eğer açıklanan 2019 reform paketinin başarı garantisi geçmiş uygulamalar ise hemen söyleyelim ki bu reform paketinin başarı şansı yoktur.

LİKİDİTE YARATMAK
Bu reform paketinin rengi borçla kaynak yaratmakdır. Bankaları rahatlatma, reel sektöre likidite temin etme, iflas ve konkordatoları önleme paketin temelini oluşturmaktadır.
1- Kamu bankalarına Hazine ve Maliye Bakanlığı ihraç edeceği 28 milyar TL’lik İkrazen Özel Tertip Devlet İç Borçlanma Senetleri verilecek.
2- Özel bankalar 2018 yılı karlarını dağıtmayacak
3- 2018’de başlayan kredi borçlarının yapılandırılmasına devam edilecek
4- İpoteklerin daha kolay paraya çevrilmesi ile ilgili düzenlemeler yapılacak
5- Bankaların reel sektörün kredi taleplerinde daha gerçekçi davranmasını sağlayacak önlemler alınacak.

KAYNAK YARATMAK
Likidite yeni borç ve ertelenmiş borçlardan oluşuyor. Paketin bir de kaynak yaratma hedefi var.
Bu kaynakların oluşturulmasının 8 ayda nasıl mümkün olacağı ayrı bir tartışma konusu.
İddialı hedefler şöyle:
1- Vergilerde dönüşüm programı uygulayarak kayıp kaçağı önlemek. Kayıt dışı ekonomiyi küçültmek.
2- Tasarrufa gitmek.
3- Bütçe dışı fonları kullanmak. Havuz sistemini daha da etkinleştirmek.

HUKUK İLE DE HUKUK
Ekonomik politikaların başarısı ülkenin hukuk sisteminin adil ve vicdan seslerini duyan, temel hakları koruyan ve demokrasiyi güçlendiren bir yapıda olmasına bağlıdır.
Bakan Albayrak, “Türkiye bir kez daha bir seçim dönemini geride bıraktı. Adeta bir demokrasi şöleni olarak bu süreçten çok başarılı çıktı. yüzde 52 oy oranı ile hem Cumhurbaşkanlığı Sistemi hem de Cumhur İttifakı vatandaşlardan güçlü bir güvenoyu aldığını ifade ederek, Türkiye’nin önünde yaklaşık 4.5 senelik seçimsiz bir dönem olduğunu “vurguladı.
Arkamıza, önümüze, sağımıza ve solumuza baktığımızda Bakanı destekleyecek bir şölen ve adalet görmek mümkün değil. Cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminin ekonomideki başarısızlığın ana sebebi olduğu ve olacağı ortada iken bu sistemle ekonomik reformların ve yapısal dönüşümlerin başarılı olacağını beklemek bizce hayal.
Kuvvetler ayrılığı olmadan, adil bir hukuk düzeni kurulmadan tüm ekonomik politika adımları başarısız olmaya mahkûmdur.
Paketin özü, başlıkları güzel, süslü, bazı yerlerde heyecan verici ama içerik ve karakteri itibariyle hiç de gerçekçi değil.