22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Eleştirinin Önü Açılmalı

Seyyit Nezir

Seyyit Nezir

Eski Yazar

A+ A-

Edebiyatta eleştirinin yoklara karışmasıyla birlikte eleştirel düşüncenin genel olarak gerilemekte oluşu, nicedir eleştirinin küfürleşme ya da övüşme olarak anlaşılması yanlışını büyütüyor. Bu olumsuzluğu durdurmak üzere son zamanlarda eleştirel değerlendirmelere öncelik ve ağırlık veren Üvercinka tüm dünyanın geçtiği sıkıntılarla dolu süreçte Ağustos - Eylül sayısını birlikte çıkardı.

Dergide Osman Çutsay, Enis Batur'la bir ayaküstü söyleşide gündeme gelen eleştiri gereksinimi konusunu Ama Hangi Eleştiri sorusuyla irdeliyor. Yazıda Adnan Benk, Fethi Naci, Memet Fuat, Asım Bezirci, Rauf Mutluay, daha da gerilerden Mustafa Nihat Özön, Şerif Hulusi üzerinden eleştirinin değeri ve okunurluğu ele alınıyor.

SÖZCÜĞÜN MUCİZEVİ GÜCÜ

Seyyit Nezir; Doğan Hızlan'ı 12 Eylül 1980'in hemen arifesinde toplumcu gerçekçiliğe yönelttiği klişe yakıştırmasından yola çıkarak eleştiriyor. Bu yakıştırmanın gerçekçiliğe ve modernizme saldırıları haklı çıkarma niyetlerine değinilerek övgü ya da sövgüde sonuçlanan postmodern eleştirinin reklam metnine dönüştüğü belirtiliyor. Derginin kapak yazısında, Sözcüğün Mucizevi Gücü'nün billurlaştığı bir söylem kipi olarak sloganın şiir tarihindeki anlamı ve değeri ele alınırken Hızlan'a eleştiri pekiştiriliyor, söylem açısından sertleştiriliyor.

Halûk Cengiz, kapsamlı Necip Fazıl incelemesinin Bir Adam Yaratmak adlı bu ayki bölümünde şairin yaşamı, düşüncesi ve sanatı arasındaki tutarsızlıkları sergilerken kendisinden aydın ve önder yaratma çabalarının sonuçsuz kalmaya yazgılı olduğunu vurguluyor.

ECE AYHAN POSTMODERN ŞAİR Mİ

Bülent Aytok Özaltıok, Postmodernist Şair Ece Ayhan yazısında, Yıldız Ecevit'in belirlemelerinden yola çıkarak şairin marjinal yönelimleri ile postmodernizm arasındaki örtüşmeleri sergiliyor. İnceleme ve eleştirilerinde şaşırtıcı bir cesaretle farklı yönelişler izleyen Altıok, postmodern tutumun dünya kültür birikimini tüketmeye yönelik çabaları üstünde nedense hiç durmuyor. Gerçek şu ki sanat ve edebiyatın siyasal işlevini onun bütün özelliklerinin üstünde değerlendiren Ece Ayhan'ı tek başına marjinal kalemde ele alarak postmodern şair göstermek inandırıcı görünmüyor.

DAĞLARCA’NIN ELEŞTİRİSİ KİME?

Tarık Günersel, Dağlarca’nın En Sevdiğim Şiiri yazısında, Bir Ölünün Son Soluğunu Bir Milyar Büyütmek şiirine özgün yorum ve değerlendirmeler getiriyor. Şairin 1970'lerde Varlık'ta yayımlanan şiiri halâ nefes kesici...

Cem Bayındır, Enver Gökçe'yi Küskün Yanardağ olarak nitelediği yazısında şairin toplumcu gerçekçi söylemdeki yerini belirliyor.

Erol Ertuğrul; Zonguldaklı Şairler yazısıyla Rüştü Onur ve Muzaffer Tayyip Uslu'nun dramatik öykülerine ışık tutuyor.

Cezmi Güntay; Kızkulesi’nde Cemal Süreya İçin Görkemli Buluşma yazısında şair için düzenlenen anmanın yanı sıra Osman Çutsay'ın Dar Sokak 80 romanı üzerine çarpıcı kesitler verdiği tanıtımla yer alıyor dergide... 

TEK TİPLİ VASATLIK ÇAĞI

Fuat Kökek; Tilbe Şevval Yıldırım ve Abdullah Kaya'nın kendisiyle söyleşisinde keramik sanatından yola çıkarak kültür ve sanat dünyasına ilişkin çok önemli soruları yanıtlarken eleştirel belirlemelerde bulunuyor, günümüz için "Tek Tipli Vasatlık Çağı" nitelemesini getiriyor. 

Necdet Arslan, Derkenar'ın bu ayki Edebiyat Kötüdür bölümünde yazarların birbiri hakkında kötülemeye varan eleştirel yargılarını sergiliyor.

Olcay Bağır, Sinemada Sansür yazısında çarpıcı örnekler sunuyor.

Üvercinka'ya katkılarını İtalya'dan sürdüren Birgül Göker Perdisa, Okumak İçin Doğsalar yazısında çocuklarımızı doğar doğmaz kitapla tanıştırıp arkadaşlığa taşıyacak yöntemler öneriyor.

ÖYKÜ VE ŞİİRDE ÇEŞİTLİLİK

Dergide Aydan Ay, Vızıltı; Banu İmer, Ardından; Rukiye Taşkın, Geçmişin Çağıltısında; Süreyya Aydınhan, Boğuntu öyküleriyle okuru çok renkli ve gerilimli serüvenlerde gezintiye çıkarıyor.

Ahmet Emin Atasoy; Bulgar Şiirinden Sonbahar Cırcırböcekleri başlığı altında sunduğu çeviri örnekleriyle okuru yepyeni şiir dünyalarına taşıyor.

Dergide Ahmet Tığlı, Gonca Dolu, Gökhan Reyhanoğulları, Gülden Mahmud, İsmet Alıcı, İsmail Toksoy, Kenan Ercan, Mehmet Sâdık, Mehmet Tektemur, Necdet Arslan, Nihat Kemal Ateş, Ozan Telli, Süleyman Yağız, Veli Erdem şiirleriyle okura engin bir ufuk çiziyor.

ÜVERCİNKA’yı her ay olduğu gibi, semt kitapçınızdan odakkitap.com ya da emekkitap.com’a sipariş vermesini isteyerek kargo ücreti ödemeden edinebilirsiniz.