22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul 17°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Gıda, ticaret ve slumpflasyon

Michael Roberts

Michael Roberts

Gazete Yazarı

A+ A-

ABD’de temmuz ayı için açıklanan son tüketici fiyatları enflasyonu, haziran ayında yüzde 3 olan yıllık enflasyon oranının yüzde 3,2’ye yükseldiğini göstermektedir. Bunun başlıca nedeni, haziran ayındaki zirve seviyesinden geçen temmuz ayındaki düşüşle yapılan karşılaştırmadır (“baz etkileri” olarak adlandırılmaktadır). Gıda ve enerji fiyatlarının hariç tutulduğu çekirdek enflasyon ise yıllık yüzde 4,7 ile çok daha yüksek bir seviyede kalmıştır.
Unutmayın, enflasyon sıfıra doğru düşse bile, Kovid-19 salgını çöküşünün sona ermesinden bu yana fiyatlar çoğu G7 ekonomisinde yüzde 10-15 arttı ve bu fiyatlar kalacak ve muhtemelen daha da artacak. Evet, enflasyon oranı yavaşlıyor, ancak ABD tüketici fiyatları 2021’in başındakinden yüzde 17 daha yüksek.
Enflasyon ABD ve çoğu G7 ekonomisinde yapışkan olmaya devam etmektedir, bu nedenle merkez bankaları “politika” faiz oranlarında daha fazla artıştan bahsetmeye devam etmektedir. Ancak beklenti, ulusal enflasyon oranlarının bu yılın geri kalanında (yavaş da olsa) düşeceği yönünde. Hisse senedi ve tahvil piyasası yatırımcıları ve ana akım ekonomistler genel olarak memnun ve kendinden emin.

ÇİN’DE DEFLASYON

Peki ya hiç enflasyon olmamasına ne dersiniz? Tüketici fiyatlarının temmuz ayında Temmuz 2022’ye kıyasla düştüğü Çin’deki durum budur. Ancak bu durum geçici olabilir. Geçici gıda ve enerji fiyatları hariç tutulduğunda, çekirdek enflasyon olarak adlandırılan enflasyon haziran ayındaki yüzde 0,4 seviyesinden temmuz ayında ocak ayından bu yana en yüksek seviye olan yüzde 0,8’e yükseldi.

Çin’deki deflasyon, Çin “uzmanları” tarafından Çin’in bir borç deflasyonu felaketine doğru gittiğinin bir başka işareti olarak karşılandı. Onlara göre fiyatların düşeceği beklentisi yerleşirse, bu durum “talebi” daha da azaltabilir, borç yükünü daha da ağırlaştırabilir ve hatta ekonomiyi, Çinli politika yapıcıların geleneksel olarak başvurduğu teşvik önlemleriyle kurtulması zor bir borç tuzağına düşürebilir. Bu argümanları daha önceki bir yazımda ele almıştım, bu nedenle çürütme üzerinden gitmeyeceğim.
Çalışan insanların enflasyonun olmamasının, hatta fiyatların düşmesinin o kadar da kötü bir şey olduğu konusunda hemfikir olacaklarından emin değilim, özellikle de Çin örneğinde olduğu gibi ücretlerin artmaya devam ettiği, yani reel gelirlerin G7 ekonomilerinde olduğu gibi düşmeyip arttığı anlamına geldiği için. Ancak kapitalist şirketler, gördüğümüz gibi, karlarını desteklemek ve yapabildikleri takdirde fiyatları yükseltmek için kendilerine alan açmak amacıyla bir miktar enflasyonu severler.

Çin’in negatif tüketici enflasyonu sonucunun temel nedeni, gıda fiyatlarının aşırı hava koşulları nedeniyle yükseldiği bir önceki yıla göre gıda fiyatlarındaki düşüş oldu. Çin sofralarının vazgeçilmezi olan domuz eti fiyatları temmuz ayında bir önceki yıla göre yüzde 26 düştü. Sebze fiyatları da geçen ay düştü.

G7 ÜLKELERİNDE
FİYATLARDA ARTIŞ VAR

G7 ekonomilerinde durum böyle değil. İngiltere’de gıda fiyatları haziran ayına kadar olan yılda yüzde 17,4 artarken, Japonya’da yüzde 8,9, Fransa’da ise yüzde 14,3 artmıştır. Her ülkede gıda fiyatları diğer mal ve hizmet fiyatlarından çok daha hızlı artıyor. ABD daha iyi durumda olup haziran ayında gıda fiyatları bir önceki yıla göre sadece yüzde 4,6 oranında artmıştır.

Dünya genelinde gıda fiyatları Mart 2022’deki 50 yılın en yüksek seviyesinden düşüşe geçti. Ancak şimdi küresel gıda fiyat endeksinin yeniden yükselişe geçtiği görülüyor; temmuz ayında haziran ayına göre yüzde 1,3 artışla dört ay içinde ikinci kez yükseldi. Üç yıl öncesine göre yüzde 36 daha yüksek seyretmeye devam ediyor.
Gıda enflasyonundaki yeni artış kısmen Rusya ve Ukrayna arasında hasatlarını ihraç etmek için Karadeniz’de yapılan tahıl anlaşmasının çökmesinden kaynaklanıyor. Geçtiğimiz ay Rusya anlaşmadan çekildi ve ardından Odesa’daki liman tesislerine insansız hava araçlarıyla düzenlediği saldırılarla ülkenin gıda ihracatı altyapısını hedef aldı. Aslında gıda fiyatlarındaki enflasyon, Rusya-Ukrayna savaşı başlamadan önce de tedarik zincirindeki tıkanıklıkların bir ürünüydü; şimdi bu tıkanıklıklar geri dönebilir gibi görünüyor.

HAVA KOŞULLARININ ETKİSİ

Ve bir başka gelişme daha var: Olağandışı hava koşulları dünyanın dört bir yanındaki çeşitli tahıl, meyve ve sebze hasatlarını vuruyor. Temmuz 2023, kayıtlara geçen tüm temmuzlar arasında en sıcak ay oldu. İklim bilimciler, küresel ısınmanın tehlikeli boyutlara ulaşmasının beklenenden çok daha hızlı gerçekleştiğini söylüyorlar. Avrupa Merkez Bankası Başkanı Christine Lagarde, “Gelişmekte olan iklim krizi ışığında olumsuz hava koşulları gıda fiyatlarını artırabilir.” dedi.

Olumsuz hava koşullarının etkisi en çok, şiddetli yağmurun pirinç hasadını azalttığı ve gıda fiyatlarını keskin bir şekilde yükselttiği Hindistan’da görüldü. Hindistan hükümeti geçtiğimiz ay bazı pirinç türlerinin ihracatına yasak getirerek, geçen yıl fiyatların yükselmesi üzerine bir dizi hükümet tarafından açıklanan temel gıda maddelerinin yurtdışına satışına yönelik benzer kısıtlamaların bir yankısını oluşturdu.
Gıda arzına yönelik ek bir risk de Pasifik Okyanusu’nda El Niño olarak bilinen ve hava düzeninde değişikliklere ve bazı ürünlerin hasadında azalmaya yol açabilen güçlü doğal ısınma durumudur. Avustralya hükümetinin meteoroloji bürosu bir El Niño uyarısı yayınlayarak, bu iklim modelinin bu yıl içinde ortaya çıkma olasılığının yüzde 70 olduğunu söyledi. Önceki El Niño dönemleri genellikle (ama her zaman değil) tahıl fiyatlarının yükselmesine yol açmıştır. ECB, El Nino sırasında sıcaklıktaki bir santigrat derecelik artışın tarihsel olarak bir yıl sonra gıda fiyatlarını yüzde 6’dan fazla artırdığını hesaplamaktadır.

Bir de gıda tekelleri var. Dört şirket - topluca ABCD olarak bilinen Archer-Daniels-Midland Company, Bunge, Cargill ve Louis Dreyfus - küresel tahıl ticaretinin tahminen yüzde 70-90’ını kontrol ediyor. Bu şirketler kar marjlarını arttırarak gıda tedarik krizinden faydalanıyorlar. Gıda zincirinin daha da yukarısında, sadece dört şirket - Bayer, Corteva, ChemChina ve Limagrain - dünya tohumlarının yüzde 50’sinden fazlasını kontrol ediyor. Tohumdan gübreye, biradan sodaya kadar az sayıda firma gıda endüstrisinde güçlü bir hakimiyet kurarak neyin yetiştirileceğini, nasıl ve nerede yetiştirileceğini ve ne kadara satılacağını belirliyor. Sadece 10 şirket dünyadaki neredeyse tüm büyük yiyecek ve içecek markalarını kontrol ediyor. Bu şirketler - Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Danone, General Mills, Kellogg’s, Mars, Associated British Foods ve Mondelez - her biri binlerce kişiyi istihdam etmekte ve her yıl milyarlarca dolar gelir elde etmektedir.

GIDA GÜVENCESİNE
İHTİYAÇ VAR

Enerji talebi nispeten “esnektir” çünkü fosil yakıt üretiminin artan alternatifleri vardır ve enerji talebi küresel büyüme, endüstriyel üretim ve ticarete göre değişmektedir. Dolayısıyla dünya ekonomisi yavaşladığında ve şu anda olduğu gibi üretim durgunluğa girdiğinde, enerji talebi düşebilir. Gıda için durum böyle değil. Dünyanın en yoksul bölgelerindeki milyarlarca insanın “gıda güvencesine” ihtiyacı var çünkü gıda maliyeti gelirlerinin büyük bir kısmını alıyor. Ve gıda arzındaki bir düşüş fiyatları enerjiden çok daha fazla arttıracaktır.
Gerçekten de gıda fiyatları “yapışkan” olmaya devam edecek ve gıda enflasyonu buradan hızlanabilir. Arz ve uluslararası ticaret can çekişiyor. IMF, geçen yıl yüzde 5,2 olan küresel ticaretteki büyümenin bu yıl yüzde 2’ye yavaşlamasını bekliyor. Dünya Bankası ve Dünya Ticaret Örgütü de ticaretin bu yıl sadece yüzde 1,7 oranında büyüyeceğini tahmin ediyor. 2024’teki kısmi bir toparlanmanın bile, salgından önceki yirmi yıl boyunca ticaretin yıllık ortalama yüzde 4,9’luk büyümesinin oldukça gerisinde kalacağı tahmin ediliyor. UNCTAD haziran ayında yayınladığı bir raporda “Genel olarak, 2023’ün ikinci yarısında küresel ticaretin görünümü kötümser” diye yazdı. Kuruluş, küresel mal ticaretinin ikinci çeyrekte bir önceki çeyreğe kıyasla yüzde 0,4 oranında daralacağını tahmin ediyor.

KÜRESELLEŞMENİN
BİTTİĞİNİN TEYİDİ

Bu, 2008-9 Büyük Durgunluğu’nun ve 2010’ların uzun depresyonunun sona ermesinden bu yana küreselleşmenin sona erdiğinin bir teyididir. Yurtiçi büyüme zayıf olduğunda ticari büyüme artık bir kaçış yolu sağlamamaktadır. Gerçekten de dünya, “çip savaşı” ile Çin ticareti ve yatırımına daha fazla tedbir uygulayan ABD’nin öncülüğünde bir küreselleşmeden uzaklaşma dönemine giriyor. Biden yönetimi, Trump yönetimi tarafından Çin ve diğer ülkelerden gelen mallara uygulanan gümrük vergilerinin çoğunu da yürürlükte tuttu.

Bu durum, son verilere göre Çin’in dünyanın geri kalanına yaptığı ihracattaki önemli düşüşün açıklamasının bir kısmını oluşturuyor. Çin’den yurtdışına yapılan sevkiyatlar temmuz ayında bir önceki yıla göre yüzde 14,5 oranında düşerek Şubat 2020’den bu yana en sert düşüşünü yaşadı. Yine Batılı uzmanlar bunu Çin ekonomisinin çöküşünün ya da durgunluğunun bir işareti olarak görüyor. Ancak bu daha çok G7 ekonomilerindeki ekonomik büyüme, yatırım ve reel ücretlerdeki zayıflamanın bir işaretidir.
Gerçekten de Çin, ABD dışındaki pazarlara daha derinlemesine girdikçe küresel ticarete hakim olmaya devam ediyor. Dünya Ticaret Örgütü verilerine göre Çin’in küresel mal ihracatındaki toplam payı, salgından önceki yıl yüzde 13 ve 2012’de yüzde 11 iken, 2022’de yüzde 14,4 oldu.

Çin’in ihracatının giderek artan bir kısmı, Çin yatırımları ve doğal kaynaklara olan açlığı sayesinde güçlenen ekonomik bağlantıları yansıtacak şekilde Orta Doğu ve Latin Amerika gibi bölgelere yöneliyor. Çin aynı zamanda gelişmekte olan pazarlara ucuz elektrikli otomobiller ve akıllı telefonlar ihraç ederek çok daha pahalı Batılı alternatifleri geride bırakmayı başarıyor. Ülke, 2023’ün ilk çeyreğinde dünyanın en büyük araç ihracatçısı olarak Japonya’yı geride bıraktı.
İhracat hedeflerindeki değişim, Çin ile ABD liderliğindeki Batı arasında ticareti kısıtlayan kötüleşen ilişkileri de yansıtıyor. Donald Trump’ın 2018’de bir dizi Çin malına gümrük vergisi uygulamasından önce yüzde 20’nin üzerinde olan ABD ithalatının Mayıs ayına kadar olan 12 aylık dönemde yaklaşık yüzde 15’i Çin’den geliyordu.

Yükselen gıda enflasyonu, düşen ticaret büyümesi ve küresel imalat sektöründeki durgunluk, önümüzdeki yıl G7 ekonomileri için iyimser bir ‘yumuşak iniş’ reçetesi oluşturmuyor.