22 Kasım 2024 Cuma
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Gösteri Toplumundan Kesitler: Filistin Direnişi nasıl tüketim nesnesi oldu?

Gözen Esmer

Gözen Esmer

Site Yazarı

A+ A-

Bir Gösteri Toplumu'nda yaşıyoruz. Özellikle siyasi saflaşmaların ve gerilimin yükseldiği günlerde bu gerçek daha çok gün yüzüne çıkıyor.
Geçtiğimiz hafta Guy Debord’un Gösteri Toplumundan söz etmiştik. Debord’a göre, Gösteri Toplumu'nda gerçek önemli değildir. Önemli olan Gösteri'nin kendisidir.
Gösteri'nin unsurları olan hikâye anlatıcılığı, şov, büyü ve atmosfer beraberinde manipülasyonu ve yalanı getiriyor.
Şovu değerli kılan ise elbette karşıtlığın şiddeti, retorik ve toplum vicdanında yer edecek eylem ve söylemlerdir.
Şovun gösteri kısmı ise çeşit çeşit. Her sınıfa, her anlayışa, her bütçeye göre gösteri mevcut. Yeter ki Gösteri bir “yükselen değer” üzerine yapılsın.
Örneğin bugün Filistin, emperyalizme karşı direniyor. İsrail’in saldırılarına karşı Kassam Tugayları gerçek bir destan yazıyor.
Gösteri ise işi yine şova döküyor. Uzmanlığı tartışmalı isimlerle yapılan tartışma programları, sosyal medyada yapılan açıklamalar, yardım kampanyaları, destek videoları vs.
Ancak gerçek şu ki yapılanların hiçbiri İsrail uçaklarının Gazze’yi bombalamasını engellemiyor.
“Filistin Gösteri”sinin ilgi çekici bir sahnesi ise İslamcı grupların, Starbucks’ta kahve döktüğü anlar. Başka bir örnek ise İslamcı bir grubun kola sattığı için dönerciyi tehdit etmeye çalıştığı sahne.
Oysa gidilecek adres ve yapılacak eylemler bellidir. İsrail’e karşı hükümeti somut adımlar atmaya zorlayacak eylemlerde bulunmak. Türkiye’nin Batı’ya karşı daha tutarlı davranmasını talep etmek dururken toplum başka adreslere yönlendiriliyor.
İşte Gösteri’nin büyüsü…
Perde açılıyor. Filistin Gösterisi başlıyor. Emperyalizme karşı büyük bir direniş Gösteri sayesinde tüketim nesnesine dönüşüyor.
Bu sayede İsrail’in saldırılarına karşı yükselen tepkiler bir sağaltılmış oluyor ve kitle bilincinin sistem dışına çıkması engelleniyor.
Yani, İsrail’in saldırıları ve Filistin’in direnişi sayesinde emperyalizme karşı daha özgüvenli ve kararlı olabilecek bir insan kitlesi Gösteri’nin parçası haline getiriliyor. Böyle olunca da ortaya çarpık bir komediden başka bir şey çıkmıyor.
Sahici ya da değil, herkesin bir rolü var Gösteri Toplumu’nda.
-‘Sahnenin Dışındakiler’ dahil-

Filistin İsrail