23 Kasım 2024 Cumartesi
İstanbul 19°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Müdür görevden alındı, Müfredat ne olacak?

Mustafa Solak

Mustafa Solak

Site Yazarı

A+ A-

Eseri dağıtmak isteyen Ülkü Ocakları’nın kaşesinin NUTUK’ta yer alması, Atatürk’ün sigaralı görüntüsünün olması da gerekçede belirtildi ama esas gerekçenin Atatürk’ün sözlerinin olduğu belli. Çünkü Çamlıyayla İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü milletimizin olaya tepki göstermesinden sonra yaptığı açıklamada “Orijinalinden değiştirilmiş, gerçek Nutuk’tan farklı olan” diyerek aslında bunu belirtiyordu.[1]

Müdür görevden alındı, Müfredat ne olacak? - Resim: 1

“Ne yaparsak yapalım, boş!” değil

Mersin İl Milli Eğitim Müdürü, “Gençler İçin Nutuk” adlı kitabın dağıtımının uygun görülmediği iddiasını incelemek üzere soruşturma başlattı ve müdürü görevden aldı.

Bunu sağlayanın Türk milletinin tepkisi olduğunu görmemiz gerekir. Çünkü “ne yaparsak yapalım, bildiklerin okuyorlar!” şeklindeki kaderci anlayışın geçersiz olduğunu, mücadelenin sonuç aldığını görüyoruz. Diğer yandan kitabın dağıtımının uygun görülmediği iddiasıyla incelemenin sonucunu takip etmek gerekli. Çünkü inceleme sonucunda Atatürk’ün Vahdettin’le ilgili sözleriyle ilgili tespitler olursa, yeni bir tarih tartışması gündeme gelebilir. Dahası meseleye geniş bakmamız gerekir. Müdürün görevden alınması ve soruşturma açılmasıyla iş bitmiyor. Çünkü 2017 yılında değiştirilen müfredata dayalı yeni tarih ders kitaplarından da Atatürk’ün Vahdettin’le ilgili sözleri çıkarıldı.

Peki ders kitapları?

Müfredattan önce okutulan “Ortaöğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 11” ders kitabında yer alan şu ifade kaldırıldı:

“Saltanat ve hilafet makamında oturan Vahdettin... Şahsını ve bir de tahtını koruyabileceğini hayal ettiği Damat Ferit Paşa’nın başkanlığındaki hükûmet aciz, haysiyetsiz ve korkak. Yalnız padişahın iradesine boyun eğmekte ve onunla birlikte kendilerini koruyabilecekleri herhangi bir duruma razı.”[2]

Yeni kitapta bu ifadeler yok. Bu kadarla sınırlı da değil. Vahdettin’in, Atatürk’ü görevden alması yönelik idam fermanı düzenlemesine, milli mücadelenin üzerine Kuvayi İnzibatiye ordusunu sürmesine, emperyalizm işbirlikçisi rollerine yer verilmedi.

“Ortaöğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12” ders kitabında Vahdettin’in Atatürk’e “şimdi yapacağın hizmet, şimdiye kadar yaptıklarından mühim olabilir. İstersen devleti kurtarabilirsin” cümlesi aktarılarak Atatürk’ün asıl olarak düşmana ve düşmanla işbirliği yapanlara direnen Türklerin elindeki silahları değil de vatanı kurtarması için yollandığı algısı yaratılıyor.[3]

Müdür görevden alındı, Müfredat ne olacak? - Resim: 2

Atatürk’ün Samsun’a gitmeden önceki Vahdettin’i görüşmesindeki bu diyaloğun devamı verilmiyor. Çünkü Atatürk Vahdettin’in fikirlerinde samimi olmadığını belirtiyor.

Bir başka ders kitabında geçen “Sultan Vahdettin ile görüşen Mustafa Kemal Paşa’ya 9. Ordu Müfettişliği görevi verildi” ifadesiyle Kurtuluş Savaşımızın esas kahramanının Vahdettin’e ait olduğu düşündürülüyor. [4]

Vahdettin’in Sevr Antlaşması’ndaki teslimiyetçi rolünü gizlediler. Hatta Vahdettin’in Sevr’i onaylamadığına yönelik şu ifadeyi eklediler:

“Vahdettin, bütün baskılara rağmen Meşrutiyet Anayasası’na göre, Mebuslar Meclisi’nden geçmediği için tasdik etmediği gibi İngiliz, Fransız ve İtalyan Parlamentoları da tasdik etmemiştir. Bu sebeple hukuken geçersizdir.”[5]

Oysa Vahdettin onayladı.

Ders kitaplarında başka çarpıtmalar da var. İşte müfredat ve ders kitaplarındaki bu çarpıtmalara karşı mücadele edilmelidir.

Atatürksüz Türk milletini bir arada tutamayız. Milletimiz enerjisini haklı olarak günlerce bu olaya harcadı. Oysaki ABD’nin ve emperyalizmin Ege’de, Karadeniz’de kışkırtıcılık faaliyetleri, PKK/PYD, FETÖ, Mavi Vatan’daki çıkarlarımız üzerine yoğunlaşmalı ve milletimizi bu meselelere yönlendirmeliyiz. Atatürk engellenerek ancak milleti kutuplaştırılır.

Atatürk etrafında kenetlenelim

Mısır ve Suriye ile diyalog kanalları aranırken, tarihin hükmünü vediği, İngiliz, Fransız arşivlerinde bile emperyalizm işbirlikçisi olduğu kanıtlanan Vahdettin’i savunmak uğruna NUTUK’un okunmasını engellemek, milli birliği, dolayısıyla vatan savunmasını zora sokar. Kutuplaştırılan milletin bir kısmı yapılan doğru işlere kuşkuyla yaklaşır. Oysa Rusya-Ukrayna savaşı kışkırtılırken, ABD, Ege adalarını, Yunanistan’ı üslerle donatırken bizim Atatürk etrafında kenetlenmemiz gerekiyor.

Bu kapsamda müdürün görevden alınması yerindedir; ancak kutuplaşmanın önüne geçmek için müfredatın ve ders kitaplarının Atatürk’e tarihi hakkını verecek şekilde yeniden gözden geçirilmesi gerekiyor.

Milli birlik, Atatürk’le, milli müfredatla mümkündür.

Not 1: Gençlere doğru yazılmış NUTUK önerecekseniz, Kaynak Yayınları’nın “Gençler İçin NUTUK” kitabını öneririm. Kitabı şu bağlantıdan edinebilirsiniz. https://www.kaynakyayinlari.com/nutuk-gencler-icin-p364185.html

Not 2: Vahdettin’in emperyalizm işbirlikçiliğinden nasıl aklandığını, Atatürk’ün, ilkelerinin nasıl azaltıldığını “Gayrimilli Eğitim” kitabımı inceleyerek görebilirsiniz.

[1] Kamuoyu Duyurusu”, Çamlıyayla MEB, 20 Nisan 2021, erişim tarihi 20 Nisan 2021, https://camliyayla.meb.gov.tr/www/kamuoyu-duyurusu/icerik/346?fbclid=IwAR0azm2QFf3wIQIVfeBaGbFXT-yiucqcVjCfx1_P6kHGcdxRJ-G9tQtabOE#gallery

[2] Mahmut Ürküt, Ortaöğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 11, Ata Yayıncılık, Ankara, 2017, s.46-47.

[3] Akif Çevik, Gül Koç, Koray Şerbetçi, Ortaöğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12, 2. Baskı, T.C. MEB Devlet Kitapları, Ankara, 2018, s.62.

[4] Bahattin Demirtaş, Ortaöğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12, Mevsim Yayıncılık, Ankara, 2019, s. 50.

[5] Age, s.72.