Seçim bildirgelerine göre hangi partilisiniz test edin
Şimdi anlatacağımız konu çok kapsamlı, çok boyutlu. Dümdüz aktarsak, sıkılırsınız. Yeni nesil anaokulu öğretmenlerinin yaptığı gibi yapalım; işin içine biraz oyun katalım. Bilmece buldurmaca… (Haydi sor sor?...Yok olmadı, yetişkinler seviyesine çıkalım…) Magazin dergilerindeki gibi, “Ne çıkacak?” testi yapmaya ne dersiniz?…
Uzatmayalım, hafta başındaki yazımızı okuyanlar biliyor; yazmıştık; konumuz, partilerin seçim bildirgelerinde ve-veya basın toplantılarında, kültür sanat alanındaki vaatleri…
Bakalım seçimde oy vermek için "tuttuğunuz parti"yi, seçim vaatlerinden tanıyabilecek misiniz?
Ya da parti ismi bilmeden yapacağınız tercihlere göre, gerçekte hangi partili çıkacaksınız? !...
Kendine güvenen, partisine güvenen gelsin bilek güreşine ! …(Güzel, hemen kalem kağıt alın…)
Yarışma koşulları; (yarışmaya mı geçtik, olsun… ) partilerin her birinin, kura ile belirlediğimiz birer numaraları var. (Şike yok.) Numaralar, AKP; CHP; HDP; İyi Parti; Saadet Partisi ve Vatan Partisi’ne ait. (Buradaki alfabetik sıranın, aşağıdaki sıralamayla ilgisi yok, yanılmayınız.)
****
Okuyucularımız arasında mutlaka partisini, daha ilk sözlerinde tanıyıp kanı çekecek; ya da bu “maskeli baloda”, diğer partileri de hemen “gözünden tanıyacak”; hatta bazılarının “ciğerini bilecek” okurlarımız çıkacak…
Fakat, şimdiden söyleyelim; sürprizlere de hazır olun. Bakalım sınıfta en çok sesi duyulan “gözde” öğrenciler, (siyasal partiler) kendilerinden beklediğiniz notları alabilecek mi? Bir de bakmışsınız, sesini duymadığınız parti “sizin partiniz” çıkmış ! Olamaz mı? Bizden söylemesi, kendinize o kadar da güvenmeyin. (Fakat merak etmeyin, testin (sınavın) sonucunu sizden başka kimse bilmeyecek. )
Yalnız “fırsat eşitliği” çerçevesinde, bazı küçük izahatlar gerek.Yarışmacı partilerimizin birisi, biliyorsunuz iktidar partisi. Yani şimdiye kadar, yıpranıp yıpranmadıkları bir yana; devlet yönetmenin bütün imkan ve şeraitinden, kanunları- yönetmelikleri sular seller gibi bilen âli devlet bürokratlarımızın mesaisinden yararlanabildikleri, koca bir 16 yıl iktidarda kalma şansına sahiptiler. Yani kendilerinden diğerlerine ek olarak bunun avantajlarını sergilemelerini beklemeliyiz . (İktidar partisi, seçim bildirgesinde ayrıca her konu başlığında, “yapacak”larından önce, “ne yaptık”larını da anlatmış. Meraklılarımız, arayıp bulup, bunlara da göz atabilir. Biz burada herkes için yalnız gelecek zaman kipindeki vaatleri aldık… )
Yarışmacılardan bir diğeri de en büyük muhalefet partisi. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan bu yana var olan muhalefet partisi de büyük bir politik deneyim mirasının hakkını teslim edebilmeli, değil mi?...
Bunlar dışındakiler, yakın tarihte kurulmuş olan partiler. Dolayısıyla onlar için, “profesyonellik”den ziyade “niyet okuma”yı öne çıkarmalısınız ki teşbihte hata olmaz, olur a “gerçek aşkınız” olabilecek “potansiyel”i gördüğünüzde, tanımadan geçmeyin…
(Aslında iyi bir konuya temas ettik. Niyet okumaya çalışmak, tüm partiler için, pozitif ya da negatif sonuçlar çıkarabileceğiniz, en doğru çözümleme olacaktır…)
****
Şimdi tüm bu “oyun” havası bir yana, size gerçek bir itirafta bulunalım. Sırf Cumhurbaşkanlığı ve milletvekilliği seçimine katılan 6 partinin, oturup seçim bildirgelerini adam akıllı incelemeye kalkıp da temel konu başlıkları altında bunları birleştirmeye çalışınca, ah!... Bu hiç de tembellere göre bir şey değil!…
O yüzden şimdi söyleyeceğimizi, biz demesek de tembeller hiç üstüne alınmayacak zaten biliyoruz; sözümüz, “çalışkan” ve “çok yönlü” bakabilen siyasetçilerimiz için… Buyurun, hazırda var; alın bu çalışmayı, bir kitapçık yaptırıp, üzerinde çalışın. Ödeviniz olsun…
Mesela seçimden galip çıkıp, hepimizi yönetecek partiden olduğunuz, ya da ileride olacağınız iddiasında iseniz; işte size arayıp da bulamadığınız, toplumun her kesimini “kucaklayacağınız” bir yol, yöntem bu.
Çünkü hele söz konusu kültür sanat olunca, ortaya çıkan vaatlerde, partiler arasında (hayret ! ) büyük benzerlikler görülüyor. Hatta okuduğunuzda göreceksiniz, yer yer kendi partinizi ya da “rakip” partileri tanımakta zorlanabilirsiniz.
(Fakat bu arada hiç de uzlaşılamayacak çatışmalar da var ki bunlar da bilirsiniz bu aralar zaten tartışmaların odağında ve gerçekten ayrıştıracak türde… Burada fazla söz istemez, siyasete girmeyelim ! Okuyunca kendiniz çözebileceksiniz…)
Diyeceğimiz,sonuçta alabilecek herkes için çok ders var bu derlemede…
****
Bu arada heyecanlı olsun diye siyasal partilerin hangi numaralarda saklı olduğunu bir sonraki yazımızda vereceğiz. Tabii kimsenin elini tutacak halimiz yok. “Çocuklar böylece sınavda öğreniyorlar” diyen öğretmenlerimiz gibi düşünelim; “kitabı defteri açmak serbest”… (Kopya çekmek ve interneti karıştırmak serbest…)
İlk konu başlığımız “Eğitim’de Kültür ve Sanat Politikaları”. (Çünkü herşeyin başı eğitimdir değil mi?)
Sonraki bölümlerde, “Kültür Sanat Politikalarının Yönetim Tercihleri, Yasal ve Kuramsal Düzenlemeler”; “Sanatta Özgürlük”; “Sanatçıların Sosyal Güvence ve Özlük Hakları; “Sanatçıya Destek”; “Sinema için Kültür-Sanat Politikaları”, “Kültür Sanat Endüstrisi”; “Müzik, Resim ve diğer Görsel Sanatlar ne alemde?!; “Ahlaki Yozlaşmaya Karşı Erdemli Toplum” “Aile ve Kadın için Kültür Sanat”; “Uluslararası alanda Kültür-Sanat”; “Türk Dili ve Geleneksel Türk Kültürü İçin Kültür-Sanat”; “Kültür Sanat Merkezleri”, “Kütüphanecilik ve Müzecilikte Kültür Sanat”; “Şehir Planlamada Kültür Sanat”… gibi istesek daha da çoğaltabileceğimiz bir dolu konu başlığını görebileceksiniz…
Haydi herkese iyi bulmacalar. Süremiz başladı. (Pardon süre sınırlaması da yok tabii, okuduğunuzu anlayarak, mümkünse gayet aheste okuyunuz… )
****
EĞİTİMDE KÜLTÜR VE SANAT POLİTİKALARINA GÖRE HANGİ PARTİ SİZİN PARTİNİZ?
Aşağıda sadece birer numara verilen siyasal partilerin seçim bildirgelerinden hangisi sizin tercihinizdir? (Tercihinizin hangi seçenek olduğunu not alınız; parti isimlerini bir sonraki yazımızda bulabilirsiniz… )
A) 1 No’lu PARTİ:
- Eğitimde kültür ve sanata daha geniş yer verecek, okullarda kültür sanat etkinliklerine daha çok kaynak ayıracağız.
- Güzel Sanatlar Liseleri’nin sayısını artıracağız. Bu liselerin alanında uzman öğretmen eksikliğini gidereceğiz.
- Sanata özel yeteneği olan çocukları erken yaşlarda tespit ederek, yeteneklerini geliştirmeleri için en ileri düzeyde eğitim olanakları sağlayacağız.
B) 2 No’lu PARTİ:
(Özel olarak kültür sanat eğitimi konusu seçim bildirgesinde bulunmuyor. Bununla birlikte genel olarak eğitime ilişkin aşağıdaki metinde ilinti aranabilir… )
“Temel gayesi ahlaklı ve liyakat sahibi nesiller yetiştirmek olan eğitim sistemi, günü birlik değişiklikler nedeniyle, yazboz tahtasına dönmüştür. Sürekli yaşanan değişiklikleri, sadece öğrenci ve veliler değil; eğitimciler dahi takip edemez hale gelmiştir. Fakat “reform” gibi iddialı kavramlarla hayat geçirilen değişiklikler, eğitimin problemlerine çözüm olamamış; tam tersine mevcut sorunları kronikleştirmiştir.”
C) 3 No’lu PARTİ:
- Bugün yaratıcılık ve güzellik emperyalist kültürün ve Ortaçağ karanlığının tehdidi altındadır. Bu tehdidi, güçlü, yaratıcı ve uluslararası düzeyde sanat eğitimi veren kurumlarımızla ve genç nesilleri özenle yetiştirerek yok edeceğiz:
- ABD güdümlü cemaatçiliğin ve bölücülüğün iç çatışma olanaklarını ortadan kaldırmak; millî birliği sağlamlaştırmak; çağdaş bir ekonominin insan gücünü yaratmak ve yurttaşlarımızın yeteneklerini geliştirmek amacıyla, bütün toplumu kucaklayan bir “Aydınlanma Seferberliği” yürüteceğiz.
- Müzik ve Sahne Sanatları Akademisi Kanunu çerçevesinde, tüm konservatuarlarımız ve Lisans-Lisans üstü uluslararası düzeyde eğitim veren Müzik ve Sahne Sanatları Akademilerini, iş sahalarını da göz önünde tutarak, Kültür Bakanlığı çatısı altında kuracağız. Sanat eğitiminin özerk bir yapıya kavuşmasını sağlayacağız.
- Devlet Konservatuarlarını YÖK kurumunun tasallutu altından kurtaracağız.
- Sanatçı eğitimle yetişir. İnsancıllık, yaratıcılık ve uygar bir toplum da okullarda verilen sanat eğitimi ile oluşur: Okullarda müzik ve görsel sanatların eğitiminin verilmesi toplumda yenileşmeyi, güzelleşmeyi ve yaratıcılığı güçlendirir, çocukları ve gençleri sanata özendirir. Uygarlığın ortak öznesi olan bilim ve sanat, toplumun eğitim seviyesi ve ahlâk değerlerini yükseltir ki, bu nedenle halkın sanata erişimi başta okullar olmak üzere her yerde kolaylaştırılmalıdır.
- Eğitimde müzik, resim, tiyatro gibi kültür ve sanat derslerine ve faaliyetlerine bütün öğretim kademelerinde ve türlerinde önem verilecektir. Erdemli insanlar yetiştirmenin şartı budur.
- Anaokulundan üniversite sonuna kadar parasız eğitim, kültür ve spor hizmeti sağlanacaktır.
- Sanatın girmediği ev bırakmayacağız. Halkevlerini, köy ve mahallelere kadar yeniden örgütleyecek, halkı eğitecek ve sanat çalışmasına katacağız. Her mahalleye ve köye çocuk bahçesi ve yuvası, halkevi, kültür ve spor salonu yaparak, hem halk kültürünü geliştirecek hem de iş alanı açacağız.
- Ailesinden uzakta öğrenim gören, kimsesiz veya yardıma muhtaç öğrencilerin beslenme, giyim, uygarca eğlenme ve kültür ihtiyaçlarını devlet karşılayacaktır.
- Millî plana göre, ekonomik, toplumsal ve kültürel kalkınmanın ihtiyaçlarına cevap veren meslek eğitimi geliştirilecektir.
- Öğretmenlik mesleğinin, bilim, sanat, felsefe alanlarında birikim sahibi, nitelikli ve çalışkan gençlere açık tutulması sağlanacaktır.
- Türkçeye sahip çıkıyoruz: Okullarda, Üniversitelerde eğitim Türkçe ile yapılacak. Türkçenin içine sızmış yabancı sözcüklerin kullanılmasına hoşgörü göstermeyeceğiz. Türkçenin bilim ve sanat dili olarak gelişmesini sürdürmesi için özen göstereceğiz. Tabelalarda yabancı sözcüklerin kullanılmasına izin vermeyeceğiz. Eğitim kurumlarımızda internet üzerinden Türkçe dersleri verilmesini kaldıracağız. Bu uygulama ile önemsizleştirilmeye çalışılan Türkçe derslerini yeniden dersliklerde okutulmasını sağlayacağız.
D) 4 No’lu PARTİ
- Okullarımızda sanat ve estetik duygusunu geliştirici müfredatın oluşturularak uygulanmasını sağlayacağız. Eğitimin her kademesinde çocuklarımızın zihinsel ve duygusal gelişimine uygun olarak okumalar yapmalarını; kendi edebiyatlarını ve dünya klasiklerini tanımalarını sağlayacak yeni programlar oluşturacağız.
- Eğitimde nihai hedefimiz; tarihsel, toplumsal ve kültürel gerçeğimize dayalı potansiyelimizin tüm boyutlarıyla açığa çıkarılması ve bireyden topluma, yerelden evrensele ve geçmişten geleceğe uzanan bir özgürlük alanının oluşturulmasıdır.
- Eğitim-öğretimde ana hedefimiz, düşünme, anlama, fark etme, sorun çözme, analiz ve sentez yeteneği ve yetkinliği gelişmiş, bilgi toplumunun gerektirdiği temel bilgi ve becerilerle donanmış; hak ve adalet sorumluluğunu, millî kültür ve değerlerini özümsemiş; insanlığın ve demokrasinin evrensel değerlerini içselleştirmiş; iletişime ve paylaşıma açık; estetik ve sanat becerisi gelişmiş bireylerin yetişmesine imkân ve ortam sağlamaktır.
- Okul binalarımızı yerel mimariye uygun, tarihsel ve kültürel mirasımızı yansıtan 4E kriteri (ekonomik, estetik, emniyetli, erişilebilir) çerçevesinde yapacak; yeterli oyun, spor ve kültürel alanlara sahip olmalarını sağlayacağız.
- Okullarımızı sınav merkezli yarışma alanlarından çıkarıp; öğrencilerimizin mahallinde gidebildikleri sosyal, kültürel, sanatsal, edebi ve akademik yönlerinin keşfedildiği, geliştirildiği ve değer bulduğu doğal yaşam alanları haline getireceğiz.
- Sportif ve sanatsal faaliyetlerinin miktarını ve çeşitliliğini artıracağız. Her öğrencinin ilgi ve yeteneklerini erken yaşta keşfedip, bireysel farklılıklarına uygun şekilde kişisel gelişimlerine odaklanmalarını, bu etkinliklere daha sağlıklı şekilde katılmalarını sağlayacağız. Spor, sanat gibi yetkinlik gerektirecek alanlarda açtığımız orta öğretim kurumları bünyesinde ortaokullar açarak öğrencilerin bu dallarda nitelikli eğitim almasını sağlayacağız. Belirli bir spor, sanat veya meslek alanında eğitim ve öğretim yapan özel ihtisas alanlı tematik lise uygulamasını yaygınlaştıracağız.
E) 5 No’lu PARTİ
- Güzel sanatlar eğimi lise ve üniversite düzeyinde yaygınlaştırılıp, ihtisas eğitimi hâline getireceğiz. Özel güzel sanat atölyelerini teşvik edeceğiz.
- Temel eğimde, her öğrencinin bir enstrüman öğrenmesini teşvik edeceğiz. Kültürünü yaşayan ve yaşatan, çağdaş batı müziği ile harmanlayan nesillerin yetişmesini sağlayacağız.
- Mesleğine sevdalı, alanlarında iyi yetişmiş, dünyayı izleyecek ölçüde yabancı dil bilen, demokratik değerleri, sanat ve sporu bir hayat felsefesi olarak özümsemiş öğretmenlerin yetiştirileceği, ''Öğretmen Akademileri'' açarak, öğretmen yetiştirmede yeni bir başlangıç yapacağız.
- Eğimin tüm seviyelerinde sanat ve sporun aktif olarak öğrencilerin yaşamının bir parçası olmasını sağlayacağız. Zorunlu eğim sürecinde her öğrencinin sporun veya sanatın en az bir dalı ile ilgilenmesine özen göstereceğiz.
- Eğime erişim imkânları kısıtlı olan kesimlerden başlayarak tüm çocukların gelişimini destekleyeceğiz. Erken Çocukluk Bakımı ve Eğimi Programı (EÇBEP) hayata geçireceğiz. EÇBEP, ihtiyaçlarını temin etmekte güçlük çeken veya imkân bulamayan ailelere insani koşullarda sağlık ve beslenme desteği ile her çocuğun fiziksel, duygusal, kültürel, sanatsal ve bilişsel gelişimini destekleyecek imkânları sağlayacağız. Okul öncesi eğim kadrosu ve fiziki imkânları devlet tarafından karşılayacağız ve özel okullar ve veli inisiyaf kooperaflerini teşvik edeceğiz.
- Üstün zekâlı ve yetenekli çocukları, eğimleri boyunca takip edip geleceğe hazırlayacağız. Bu öğrencilerin bilim adamı, sanatçı ve sporcu yetiştirme programlarına entegrasyonu sağlayacağız.
- Üniversitede akademik, sanatsal, sosyal sorumluluk, spor vb. alanlarda üstün başarı kazanmış öğrencileri tespit ederek, üniversitenin bitimini takiben, öğrencinin akademik çalışmalarını sürdürebilmesi için gerek yurt içi gerekse yurt dışı okullarla temasa geçilmesi için Akademik Gençlik Programını hayata geçireceğiz.
F) 6 No’lu PARTİ:
(Özel olarak kültür sanat eğitimi konusu seçim bildirgesinde bulunmuyor. Bununla birlikte partinin genel olarak eğitime ilişkin aşağıdaki metnini “ilinti” olarak buraya alıyoruz … )
“Eğitim müfredatı, ders kitapları ve diğer materyaller tekçi, cinsiyetçi ve şoven içerikten arındırılacak. Eğitim sistemi özgürlükçü, laik ve bilimsel bir içerikte yapılandırılacak, anadili temelinde çok dilli hale getirilecek. Eğitimin yerelden yönetimi teşvik edilecek. Okullar arasındaki nitelik farklılıklarının ortadan kaldırılması, öğrenci geçişleri, öğretmen ihtiyaçlarının belirlenmesi ve planlanmasına kadar kararların tamamı yerel eğitim meclislerince alınacak…”