25 Kasım 2024 Pazartesi
İstanbul
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

'Turkish Stones' yeniden yükselecek

İsmail Hakkı Pekin

İsmail Hakkı Pekin

Eski Yazar

A+ A-

Türkiye'nin madenleri ve doğaltaşları ülkenin yer altında yatan en büyük zenginliklerinden. Madenciler uzun yılların verdiği birikimle artık kurumsallaşmış yapılarla faaliyetlerini sürdürüyorlar. Bu yapılardan biri de Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) bünyesindeki İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB). Nisan ayında yapılan seçimlerde İMİB'e yeniden başkan seçilen Aydın Dinçer ile yeni dönemde Türk doğaltaşı ve madenleri için yapacakları çalışmaları konuştuk.

Bu yılın Ocak-Haziran döneminde 2.2 milyar dolardan fazla ihracata imza atan İMİB'in Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Dinçer, "2017 yılında toplam ihracatımız 4.7 milyar dolar. Bunun yarısını doğaltaş oluşturuyor. Doğaltaş bir endüstriyel hammadde. Bu hammaddeler arasında ihracatın tek başına yarısını oluşturan bir ürün. O yüzden bu ürün üzerinden çok fazla icraat yapılıyor" dedi.

'TÜRK TAŞIYIM' DİYECEK

Doğaltaş yönünde markalaşmaya önem verdiklerini kaydeden Aydın Dinçer, "İMİB'in 'Turkish Stones' markası vardı, bunu tüm dünyaya nasıl tanıtırızdan hareketle 'I'm Turkish Stone/Türk taşıyım' sloganıyla birlikte Türk taşının hikayesi anlatılacak" bilgisini verdi.

Bu kapsamda pazarlama alanındaki stratejilerinden söz eden Aydın Dinçer, "Amaçlarının; doğaltaşın sağlıklı olduğu, hiçbir yabancı madde barındırmadığı, hijyenik bir ürün olduğu, 4 bin yıldır bu topraklarda işlendiği gibi üzerine dikkat çekilmesi gereken ve pazarlama yönünde fayda sağlayacak durumları anlatmak" olduğunu dile getirdi.

İHTİSAS FUARLARI YETMEZ

Doğaltaş ihracatçıları olarak pazarlama kısmında da aslında üretim gibi iyi durumda bulunduklarını ancak birim fiyatın artırılması konusunda ilerleme kaydetmeyi hedeflediklerini söyleyen Dinçer, sözlerini şöyle sürdürdü: "Buradaki amacımız bir İtalyan mermeri algısını, Türk mermeri algısına çevirmek. Son kullanıcının artık bunun farkına varmasını sağlamak gibi hedeflerimiz var. Tabii bunlar sadece ihtisas fuarlarına katılarak olmaz. Mutlaka mimarlık bienallerinde, tasarım haftalarında boy göstermeliyiz. Böylelikle ancak bir şeyleri başarabiliriz. Artık sadece taşın kendi doğal güzelliğinin dışında da şeyler yapılması gerekiyor. Bunları mozaik tarzı daha dekoratif ürünlere döndürmek gibi. Bu tür yerlerde de yer alacağız."

KÜRESEL HAREKETE KATILIYOR

Doğaltaş sektörü olarak en önemli rakiplerinin seramikçiler olduğunu belirten Dinçer, dünyadaki şu gelişmeleri anlattı: "Seramik gibi doğal olmayan ürünlere bizim mermer desenlerimizi basıp geçiyorlar. Tüm dünyada bu böyle. ABD'deki Doğaltaş Birliği ile İzmir Fuarı'nda görüşmüştüm. Geçenlerde ABD'deki fuarda da görüştüm. Onlar da ABD'deki doğaltaş kullanımının düşmesine nasıl engel oluruz diyerek 'use natural stone/doğaltaş kullan' gibi bir hareket başlatmışlar. Brezilya buna destek veriyor. Biz de Türkiye olarak destek vermeyi hedefliyoruz. Projelendireceğiz ve küresel ölçekteki bu harekete katılacağız. Böylece hem dünyadaki kullanımın artmasını sağlarken Türk taşını da tanıtmış olacağız."

Bir ana pazar 6 yeniye bedel

İhracatta odaklandıkları ülkelerden de söz eden İMİB Başkanı Dinçer, "Yeni pazarlarda Asya bölgesini hedefliyoruz. İşte Malezya, Endonezya gibi. Bu iki ülkeye ticaret heyeti düzenlendi. 10 firmamız 50 ayrı firma ile görüştü. 2 ayda bir ticaret heyetlerini düzenlemeyi sürdüreceğiz" dedi.

Dinçer ayrıca, birçok hedef pazara odaklandıklarını ama tüm bunların toplamına veya bir ülkenin toplam ithalatına baktıklarında sadece ADB pazarında yüzde 5'lik bir artışın, 5-6 ülkenin ithalat tutarına denk geldiğini söyledi. Dinçer, "Çünkü ABD, Çin, Hindistan'da yüzde 5-10'luk artış belki de 20 yeni pazara denk gelir" ddiye konuştu.

Vakıf ile eğitim birlikteliği

İMİB Başkanı Aydın Dinçer, Yurt Madenciliğini Geliştirme Vakfı'nın yayınladığı Sektörel Maden Dergisi'ne verdiği demeçte de şunları kaydetti: "Mermerde bir markalaşmaya, tanıtıma ihtiyaç var fakat diğer madenlerde ihtiyaç yok. Kömürde mesele hiç ihracatımız olmadığından üyemiz yok. Ama krom, çinko vs. da var. Bunlarda pazarlama tanıtıma ihtiyaç yok ama üretim süreçlerinde faydalı olabilir miyiz? İzinlerin çıkmasında kamu ile irtibat, üretici artırmaya yönelik çalışmaya veya çıkarılmasına yönelik teknolojiyi takip etmek veya eğitimlerle üyelerimizin yanında durabiliriz. Yurt Madenciliğini Geliştirme Vakfı ile de eğitim anlamında birlikte hareket etme yönünde karşılıklı olarak irademiz var. O yönde de fayda sağlayacağız."