Türkiye İnovasyon Haftası 2022
T.C. Ticaret Bakanlığı katkıları, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ev sahipliğinde, 2012 yılından bu yana gerçekleştirilen Türkiye'nin en kapsamlı inovasyon etkinliği; bu yılda (12-13 Aralık’ta) ‘İnovasyonun Yeni Yüzyılı’ teması ile gündemimize girdi.
TİM tarafından, uluslararası yönetim danışmanlığı firması IMP3rove iş birliğiyle düzenlenen Türkiye'nin ilk inovasyon geliştirme programı İnovaLİG ile şirketler hem inovasyon yetkinlikleri bazında yarışıyor, hem de inovasyon kültürlerini interaktif bir platformda geliştirme fırsatı buluyorlar. Her yıl olduğu gibi 5 farklı kategoride Türkiye’nin en inovatif şirketleri TİM’in İnovaLİG ödüllerine sahip oldular. Hangi şirketler olduğunu öğrenmek için TİM’in sitesine bakılabilir.
İNOVASYONA GİDEN YOL: İCAT ÇIKARMAK
Belki de önce icat (invention) denilen şeyi anlamak gerek. İcat daha önce mevcut olmayan bir buluş olarak tanımlanabilir. Bu buluş bir süreç de olabilir, bir araç da.
İcatlar genelde üç çeşit olabiliyor: Bilimsel-teknolojik (tıp dahil), sosyopolitik (ekonomi ve hukuk dahil) ve insanal veya kültürel. İlkine aşıyı, ikinciye parayı, üçüncüye de sinemayı örnek verebiliriz.
İcatın asla tek kişinin dahice buluşu olmayıp, kollektif bir çaba ürünü olduğunun altını çizelim.
SAHİ İNOVASYON NEYDİ VE TÜRLERİ?
Ünlü işletme gurusu P. Drucker inovasyonu farklı bir iş veya hizmet ortaya koyabilmeyi sağlayan bir araç olarak tanımlamaktadır. Ticarileşmiş icat olarak tanımlayabileceğimiz inovasyon için yenileşim sözcüğü kullanılabilmektedir. Yenileşimin türleri konusunda OECD ve AB’nin ortak yayını olan Oslo kılavuzuna bakarsak bunlar dört ana tür olarak şöyle : ürün yenilikleri (örnekse akıllı telefon) , süreç yenilikleri (örnekse dijital bankacılık), keşfetme- geliştirme ve dağıtım aşamalarında ortaya konulan pazarlama yenilikleri (örnekse e-ticaret), örgütsel yenilikler (işgörenlerin uzaktan çalışması).
İnovasyon teknoloji itimli veya pazar çekimli ya da her iki etkiyle karmaşık olabilmektedir. İnovasyon olgusunun icat, araştırma ve geliştirme ile yakından ilişkisi vardır.
KÜRESEL İNOVASYON ENDEKSİ (KİE) VE TÜRKİYE
KİE (İngilizcesiyle GII), dünyada ülkelerin inovasyon performansının düzenli olarak değerlendirildiği en önemli yayınlar arasında yer alıyor. Endeks, her yıl düzenli olarak Birleşmiş Milletler’in İsviçre Merkezli Dünya Fikri Mülkiyet Hakları Örgütü (WIPO) öncülüğünde hazırlanıyor. İnovasyon girdileri ve çıktıları olarak gruplandırılmış göstergelerden oluşan endekste, inovasyonun çok boyutlu yönleri değerlendiriliyor. KEİ’de bilim ve inovasyon yatırımlarına ait göstergeler, teknolojik gelişme göstergeleri, teknolojinin uyarlanması, sosyoekonomik etki biçimindeki dört başlıkta göstergeler yer alıyor. Yenileşim boyutları olarak kurumlar, insan sermayesi ve araştırma, altyapıi pazarın kompleksleşmesi, işin kompleksleşmesi, bilgi ve teknoloji çıktıları, yaratıcı çıktılar yer alıyor.
132 ülkenin dahil edildiği KİE 2022 Raporu’nda ilk sırayı yüksek gelir grubunda İsviçre, bizim de girdiğimiz üst orta gelir grubunda Çin, alt orta gelir grubunda Hindistan ve düşük gelir grubunda Ruanda aldı. En yüksek puanı alan İsviçre 64,6 ile birinci olduğu genel çizelgede Türkiye 38,1 puan ile 37. oldu.
FAST COMPANY DERGİSİ EN İNOVATİF 5O ŞİRKET
Fast Company dergisince teknoloji dünyasının önde gelen liderlerinin yer aldığı jüri değerlemesiyle üç yıldır belirlenen ‘En İnovatif 50 Şirket’ belli oldu. Bu şirketlerin yer aldığı çizelgede ilk sırayı Bayraktar Teknoloji aldı. Bu şirketi Türkiye’nin ilk insansız savaş uçağı Kızılelma ürünü ve çok maksatlı amfibi hücum gemisi ANADOLU ürünü ile anımsamak olanaklıdır. İlk 10’un diğerleri şöyle: Boyner Mağazacılık, Blindlook, Tat Gıda, Hepsiburada, Eczacıbaşı Holding, Türkiye İş Bankası, Migros, Getir, Socar Türkiye. Ayrıntılı çizelgeye derginin Aralık sayısından bakabilirsiniz. Dergiyi İstanbul Modern’de okuyabilirsiniz, o da çizelgenin 26. sırasında yer alıyor.
SONUÇ: Haydi gençler icat çıkarmaya!