Yunanistan: Yeni bir sayfa
Yunanistan’da seçimler geldiğinde Kyriakos Miçotakis liderliğindeki muhafazakâr Yeni Demokrasi (ND) Partisi, pek çok sorunla boğuşuyordu. Kovid-19 salgınını ele alış biçimi, Pasok’un özel haberleşmelerini (Watergate tarzı) gizlice gözetlemesi ve 57 kişinin ölümüne yol açan son tren kazasının hükümet tarafından gevşetilen güvenlik düzenlemelerinden kaynaklandığını kabul etmesi nedeniyle bir miktar destek kaybetti. Ancak birkaç nedenden ötürü bunlar ND’nin seçimleri kaybetmesi için yeterli olmadı. İktidar çoğunluğu elde edemeseler de sonraki hükümeti onların kuracağı anlaşıldı.
REEL GSYHİ ARTTI
Birincisi, ND hükümeti Yunan ekonomisindeki (Yunan işçiler için ücretler ve istihdamda bile) göreceli iyileşmeye dayanıyor. Kovid-19 salgınından sonra en güçlü toparlanmalardan birini gerçekleştirdiler ve reel GSYH 2021’de yüzde 8,4, geçen yıl da yüzde 5,9 arttı. Yunanistan’ın GSYH’sinin yıllık ortalama değişim oranı 2019-2022 döneminde, 2014-2018’deki bir önceki döneme kıyasla 3 kat artarak yüzde 0,5’ten yüzde 1,8’e yükselmiştir. Bu oran şu anda AB ortalaması olan yüzde 1,3’ün bile üzerinde olup Avrupa’daki diğer birçok gelişmiş ekonomiden daha hızlı büyümektedir. Benzer bir değişim kişi başına düşen GSYH’de de görülebilir.
Bankaların bilançolarında takipteki kredi miktarı 2016’da yüzde 50’nin üzerindeyken yüzde 7’ye kadar düşmüştür. Yunanistan’daki toplam yatırım 2014-2018 döneminde yıllık ortalama yüzde 0,7’den 2019-2022 döneminde yüzde 7,7’ye yükselmiştir. Aynı dönemde AB ortalaması yüzde 3,6’dan yüzde 2,2’ye düşmüştür.
YABANCI YATIRIMDA EN YÜKSEK SEVİYEDE
Doğrudan yabancı yatırım geçen yıl yüzde 50 artarak kayıtların tutulmaya başlandığı 2002 yılından bu yana en yüksek seviyesine ulaştı. AB’nin salgın sonrası kurtarma fonu ise 2026 yılına kadar Yunanistan’a 30,5 milyar avro hibe ve kredi sağlayacak. Bu da mevcut GSYH’nin yüzde 18’ine denk geliyor ve ekonomiye uzun vadeli bir destek sağlayacak.
Yunan ekonomisinin en büyük sektörü olan ve GSYH’nin yaklaşık beşte birini oluşturan turizm, geçen yıl toparlanarak pandemi öncesi seviyelerin yüzde 97’sine ulaştı. Yabancılar yarın olmayacakmış gibi Yunan evlerini satın alıyor. Yunanistan’da işsizlik istikrarlı bir şekilde düşmekte ve AB ortalamasına yaklaşmaktadır.
Avro borç krizi sırasında yarım milyon Yunanlı (eğitimli ve daha iyi durumda olanlar) ülkeyi terk etti. ‘Beyin göçü’ artık yavaşlıyor. Ancak genç işsizliği hala yüzde 25’lerde seyrederken, pek çok genç Yunanlı hala, eğer yapabilirlerse, borç krizi sırasında yurtdışına kaçan 500 bin kişiye katılacaklarını söylüyor.
BÜYÜMENİN MOTORU VERİMSİZ YATIRIMLAR
Yunanistan’daki şirket sayısı 2014 yılından bu yana neredeyse yüzde 38 oranında artarak istikrarlı bir şekilde yükselmektedir. Ticari faaliyetlerde patlama yaşanıyor. Yatırımlar artıyor ve şirketler büyüyor çünkü sermayenin karlılığı şu yollarla keskin bir şekilde arttı: Ücretlerin ve istihdamın azaltılması, özelleştirmeler ve düşük kurumlar vergisi.
Ancak Yunan kapitalizmini tersine çevirmek için kat edilmesi gereken uzun bir yol var. Kârlılık artarken, Yunanistan’daki üretken yatırımlar gelişmiş kapitalist dünyadaki en düşük seviyelerde kalmaya devam ediyor.
Yine de ekonomideki bu göreceli iyileşme ND’nin kazanmasının temel nedenlerinden biri. Ancak vurgu görecelidir. Kovid-19’dan bu yana yaşanan hızlı GSYİH büyümesi gerçekten düşük bir GSYİH seviyesinden geliyor. Yunan ekonomisi Büyük Durgunluk ve avro borç krizi öncesine göre hala yüzde 20 daha küçük. Ve son dönemdeki yatırım artışı çoğunlukla verimsiz gayrimenkul yatırımlarında.
EGE’DE BİR FIRTINA EKONOMİYİ BİTİREBİLİR
Son olarak, Yunanistan gibi küçük bir kapitalist ekonomi, küresel olarak olup bitenlere bağımlıdır. Eğer büyük ekonomiler önümüzdeki yıl bir çöküşe girerse, Yunanistan bundan kaçamayacaktır. Ekonomideki göreceli iyileşme Ege’deki yeni bir fırtına tarafından süpürülebilir ve Miçotakis’in şansı tükenir. OECD’nin son anketinde belirttiği gibi, “Yunanistan’ın güçlü toparlanması artan dış rüzgarlarla karşı karşıya”. Bir çöküş olmasa bile, reel GSYİH büyümesi bu yıl sadece yüzde 1,3’e yavaşlayacak ve gelecek yıl sadece yüzde 1,8’e ulaşacak. Pek de “patlama” sayılmaz.
Yükselen enerji fiyatları, arz kesintileri ve özellikle Rusya’nın Ukrayna’ya karşı başlattığı saldırı savaşından bu yana yenilenen belirsizlik, toparlanmayı keskin bir şekilde yavaşlatıyor.
Ayrıca Troyka tarafından belirlenen mali harcama hedefleri de Kovid-19 harcamaları nedeniyle sekteye uğradı, dolayısıyla yeni hükümetin bu hedefleri yeniden sağlamak için daha ciddi harcama kesintileri uygulaması gerekiyor.
‘BULGAR ÜCRETLERİ İNGİLİZ FİYATLARI’
Hepsinden önemlisi, yabancı yatırımcıları, bankaları ve özel sektörü - ve Troyka’yı - çok memnun eden bu iyileşme, işçilerin yaşam standartlarının aleyhine olmuştur. Yunan sermayesinin karlılığı arttı, ancak Yunan işçilerinin yaşam standartları artmadı. Acı verici kemer sıkma önlemleri, şu anda Avrupa’daki en yüksek yoksulluk oranlarından birine sahip olan ülkeye damgasını vurdu.
Syriza lideri Çipras’ın dediği gibi: “Yunanistan’da Bulgar ücretleri ve İngiliz fiyatları var.” Borç krizinden bu yana reel ücretler keskin bir şekilde düştü ve asgari ücret hala 12 yıl öncesine göre daha düşük (ve asgari ücret Yunanistan’daki pek çok ücret anlaşmasının temelini oluşturuyor). Yunan merkez bankasının baş ekonomisti Dimitris Malliaropulos bile Yunan kapitalizminin ancak ücretlerde “düpedüz” kesintiler yaparak toparlandığını itiraf etti.
NATO’DAKİ EN YÜKSEK SAVUNMA HARCAMASI
Pandemi sırasında yüzde 206’ya ulaşan devasa kamu borcunun GSYH’ye oranı şu anda yüzde 171 ile avro borç krizinin başlangıcından bu yana en düşük seviyeye geriledi. Ama bu oran hala Avrupa’daki en yüksek oran. Yani mali kemer sıkma önümüzdeki on yıllar boyunca politika gündeminde olacak. Ve kamu harcamalarının önemli olduğu neredeyse her temel göstergede Yunanistan hala çok geride.
Sadece savunma harcamalarında Yunanistan önde: GSYİH’nin yüzde 3,5’i ile NATO’daki en yüksek oran!
SYRIZA’NIN İHANETİ
ND’nin kazanmasının diğer ana nedeni ise Syriza’nın 2015’te Troyka’ya teslim olduğunda işçi sınıfı desteğini hayal kırıklığına uğratmış olmasıdır. O dönemde, büyük bir medya kampanyası ve Troyka liderlerinin kendi şartlarına evet oyu verilmesi yönündeki tehditleri karşısında, Yunan halkı referandumda kemer sıkma önlemlerini reddetmek için 60’a 40 oy kullandı. Ancak hemen ardından Syriza sonucu görmezden geldi ve Troyka’nın şartlarını kabul etti.
Syriza’nın Yunan halkının oylarına rağmen Troyka’ya teslim olması ve finansman karşılığında taleplerini yerine getirmesi, 2019’da ND’nin zaferini garantiledi. 2015’teki bu yenilginin mirası ve o zamandan beri Yunan kapitalizminin Yunan işçilerinin geçim kaynakları pahasına yeniden canlanması, Syriza liderleri için kara bir leke olmaya devam ediyor.